2020-03-05, 21:42
Medlem
okok1s avatar
Om 100 är sjuka så borde 20 vara svårt sjuka.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
Myrkottar
Första smittade eller första insjuknade?
En provins på +50 miljoner, inte särskilt märkvärdigt att de har ett ställe som sysslar med detta.

99% är inte 100! Inte märkvärdigt? Hur många sådana labb tror du det finns då?
Läs på!

https://nypost.com/2020/02/22/dont-buy-chinas-story-the-coronavirus-may-have-leaked-from-a-lab/
Citera
Medlem
Enligt Corona-Bob kommer antal smittade gå ned i Sverige strax. Det är bara många semesterfirare i alperna som gjort att det ökat mycket.
Citera
Medlem
De som dör sägs ju vara äldre och sjuka i andra sjukdomar och skulle ändå dö sägs det. Men när skulle de dö? Har inte Corona egentligen förkortat livet för dem med i värsta fall decennium?
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Det här är ju som upplagt för att skapa en påhittad pandemi.
Coronavirus finns sedan länge och är en form av influensavirus.
Jag har försökt förstår vad dessa "testkit" är i ett par veckor nu, och slutsatsen är att det testar mot samtliga coronavirus, dvs ett virus som varenda år smittar och tar kål på människor i ungefär den spridning och dödlighet vi nu ser i Europa.
Alltså är situationen i verkligheten exakt samma som alla tidigare år.
Skillnaden är ett mediadrev, samt Kinas agerande som då blir oförklarligt?

Nej, det är inte en form av influensavirus, utan just ett coronavirus...
Din slutsats är helt fel. I allt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Det här är ju som upplagt för att skapa en påhittad pandemi.
Coronavirus finns sedan länge och är en form av influensavirus.
Jag har försökt förstår vad dessa "testkit" är i ett par veckor nu, och slutsatsen är att det testar mot samtliga coronavirus, dvs ett virus som varenda år smittar och tar kål på människor i ungefär den spridning och dödlighet vi nu ser i Europa.
Alltså är situationen i verkligheten exakt samma som alla tidigare år.
Skillnaden är ett mediadrev, samt Kinas agerande som då blir oförklarligt?

Det finns flera OLIKA coronavirus, detta coronavirus, som heter SARS-CoV-2 är helt nytt.
Citera
2020-03-05, 21:43
Medlem
Kjell Mo var just med på aktuellt 2100 som en vanlig svensk i karantän efter smitta. Han gav ett lugnt intryck och berättade att myndigheterna gjort ett bra jobb och att det hela var som en flunsa. Det Aktuellt missade att berätta är att Kjelle varit chef för Sveriges krisberedskap på Regeringskansliet där han är anställd.

Så är hans beskrivning en vanlig svensk som smittats eller är det vad myndigheterna vill kommunicera?

Är han i tjänst eller sjukskriven? Säkert kan någon snart journalist göra en story om det här!
Citera
2020-03-05, 21:44
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystiques
Måste bara inflika här....Det är ett förkylningsvirus. Smittas du blir du förskyld. Har du någon form av nedsatt immunförsvar eller hjärtfel kan det bli värre än så ( precis som andra förkylningsvirus). Sluta skapa mer panik. Lita mer på läkare än journalister och var källkritisk. Skulle vi skriva så här om varje virus som gick runt skulle ingen våga gå utomhus. Kolla bara på hur smittor sprids via förskolor och äldreboenden!

Här har ni ett bra exempel på resultatet av Tegnells lugnande ord. Det blir inte bra när vi väl får en stor allmän smittspridning i samhället. Viruset tas inte på allvar.
Senast redigerad av ünder 2020-03-05 kl. 21:46.
Citera
Medlem
Den 11 Juni 2009, eller 87 dagar efter det första bekräftade fallet av H1N1 i Mexiko, väljer WHO att klassificera virusutbrottet (H1N1) som en pandemi. Det innebar i någon mening att världssamfundet accepterar att stora delar av världens befolkning kommer att utsättas för viruset. Det kan förklara varför utbrotten av COVID-19 ej ännu klassificerats som en pandemi, även om spridningen av viruset än sålänge har gått fort och uppvisat betydande risk komplikationer och / eller dödlighet.

Källor för er intresserade:

https://en.wikipedia.org/wiki/2009_flu_pandemic_timeline#Timeline
https://www.who.int/mediacentre/news/statements/2009/h1n1_pandemic_phase6_20090611/en/

Jämförelser mellan COVID-19, SARS och Svininfluensan:
https://ncov.r6.no/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Så kanske det är. Poängen är att vi inte vet. Ingen vet än eftersom det är nytt. Uppgifterna om bestående skador på lungorna, skador på njurar, skador på testiklar och centrala nervsystemet och hjärnan är ju inte heller så trevliga. Visst, de flesta kanske överlever första vändan, men med vilka följder? Ingen vet än så länge.

Det stämmer inte som han/hon säger. HIV är ett RNA virus där latens har beskrivits.
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Hur kan man redan veta om någon är frisk? Det är ett helt nytt virus som kom för ett par månader sedan och som enligt flera uppgifter verkar lägga sig latent i kroppen (som vattkoppsvirus) och därmed kan blomma upp igen längre fram. Om, när och hur detta sker är det alldeles för tidigt att säga.
Visst, du vet ju inte heller om det kommer förtrolla dig till en bögzombie som försöker gå runt och rövknulla alla du ser, men tills det finns bevis för att så är fallet borde du inte oroa dig för det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Jag tänker såhär:

Så länge det inte finns ett enda fall i Sverige där man inte kan spåra smittan bakåt så är jag lugn. Så fort du läser i tidningen om en smittad där personen inte varit utomlands och inte heller umgåtts med någon man känner till är smittad, då vet du att det är så att säga "kört", det vill säga att vi står inför en fri spridning. Orsaken till det är att det finns minst en person därute som går och smittar andra utan att hen själv vet att hen är smittad. Det var det som hände i Italien och det är därför det skenar iväg där. Sätt några sådana personer på Stockholms Centralstation eller i tunnelbanan... det kommer bara smälla till och så är det klart. Hela Sverige kommer få det ett par dagar efter det.

Det fattar ju vem som helst att det bara är en tidsfråga innan det sker. Sedan är frågan hur du ska agera på den insikten. Personligen har jag pendlat från att vilja fly ut i skogen till att acceptera att jag kommer få viruset och ta det som en man, så att säga. Förhoppningsvis kommer alla de jag bryr mig om att överleva. Att fly civilisationen i 18 månader (uppskattad tid tills vaccin tidigast finns) för att undvika ett virus som för mig med bra immunförsvar antagligen inte kommer vara värre än en influensa känns helt enkelt inte värt det för mig, om det ens är genomförbart.

Inte för att jag tror på stundande apokalyps men det är ju svårt att identifiera positiva fall utanför när man fram tills nu kroniskt vägrat testa de som inte haft absolut högst risk för smitta enligt redan kända fall. Man har alltså tidigare inte testat någon som inte antingen själv varit i specifika byar i norra Italien, Iran eller i Kina (och initialt bara de som varit i Hubei). Det är först nu, efter press från övriga infektionsläkare i Sverige, som man börjar (ska börja? Tror faktiskt inte man ens börjat, man planerar för det) så kallad sentineltestning som man typiskt gör för andra virus.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/utokad-provtagning-for-covid-19-i-sverige/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in