2020-03-05, 17:11
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Skönhetsdirektören som mördade Monica, 49, på Södermalm i Stockholm är allvarligt psykiskt störd. Därmed straffas han sannolikt med vård snarare än fängelse
https://www.expressen.se/nyheter/krim/direktoren-som-mordade-monica-ar-allvarligt-stord/
Citera
2020-03-06, 17:13
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Polisen har inte begått tjänstefel ...

https://www.dn.se/sthlm/polis-anlande-timmar-efter-larm-inget-atal-om-tjanstefel/

Hur er det mulig at detta inte er tjanstefel????

Kl. 12.57 kommer larmet til 112 samtalet avslutas med at polisen säger:
"RLC: Yes då fixar jag en patrull som åker dit och så om dom inte hittar rätt hus kan väl dom ringa dig så kan du peka ut vilket hus det är du menar?"

Registrering av larmet i händelserapport:
2019-08-21 kl.12.57.21 (0301) Mord/dråp / raps 83 Prioritat: (2) 2 skyndsamt

I avhør säger hon som ringde 112 och larmade dette: (tidspunkt i bold har jag skrevet)

Klokkan 12.57:
"112 svarade "fort" kanske 5-10 sekunder. Hon upplevde inte att det dröjde. Där kopplade de över samtalet till polisen som även de svarade snabbt. Efter att ha förklarat vad hon hört och sett avslutade hon samtalet och gick tillbaka ut på balkongen"

Klokkan 13.06
"Inom en minut efter att hon fått rätt adress ringde xxx polisen igen för att ange korrekt adress.
Även då gick det ganska fort att komma fram, efter att ha provat 114 14 ringer hon 112 igen.
När hon pratar med polisen beskriver hon igen kort vad som hänt och att hon vill lämna rätt
adress. Polisen frågar om det är hon som är xxx och hon bekräftar det."

Klokkan 13.44:
"Polisen ringde tillbaka ca 13.44 och frågade om "det var lugnt nu eller?" Hon sa att hon inte visste men att det var tyst nu. Hon fick frågor om föremålet som var en kniv. Polisen undrade om hon kunde komma åt föremålet och xxx förklarade att hon inte kunde det."

Klokkan 15.05:
"Hon får sedan ett samtal till från polisen 15.05. Hon uppfattar att polisen nu är mer intresserade av kniven och hur de ska nå fram till den. xxx berättar hela historien igen. Kanske 10 minuter efter det samtalet ser hon att det är poliser på innergården som hittar något vid de "små husen"."

Klokkan 14.54 ringde GM selv112 och larmade polisen

Klokkan 15.10 var første polis på plass.
Och detta polisuppdraget hadde prioritet SKYNDSAMT klokkan 12.57, men først 2t och 13min etter larmet kom polisen.

2020-02-20:
Ursaktar åklagaren Henrik Rasmusson vid Särskilda åklagarkammaren polisen med:'
"det inte går att visa att något lagbrott har begåtts i polisens hantering av ärende.
Jag kan konstatera att det var ett ganska tungt belastat arbetspass och att det var ett par större resurskrävande pågående aktiviteter inom polisen vid det här tillfället, säger Henrik Rasmusson"

Tycker detta er helt utrolig!!!!
Senast redigerad av PippiAvdesyvhav 2020-03-06 kl. 17:18.
Citera
2020-03-08, 23:32
Medlem
Novotars avatar
Det var väl så, att få polisen fick höra a det verkade ”lugnt”- inget hördes men anmälaren inte visste OM det var så, då fick polisen larm om misstänkt skolskjutning eller liknande o gav prio 1 på detta. Däremot tycker jag det var ett mkt långt käbblande med polisen anmälaren fick utstå - upplevde att d inte togs på tillräckligt stort allvar, absolut.
Rättspsyk blir domen med all säkerhet o jag funderar på om han någonsin blir frisk igen. Bara själva ”saken” han gjort, borde göra en sjuk då ”insikten” kommer. Fruktansvärt f alla familjemedlemmars närmaste Linus och J:s barn mm. Deras pappa är indirekt också förlorad. Vilken djup avgrund. Man får en känsla av ”hål i magen” om man har möjligheten att leva sig in i det som skett.
Citera
2020-03-09, 10:40
Medlem
Tar man in poliskårens allmänna obegåvning och okänslighet i sammanhanget så blir det
kanske fullt rimligt ...
Citera
2020-03-09, 18:04
Medlem
alicia66s avatar
När kommer domen?
Citera
2020-03-11, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav

Har fallet fått stor uppmärksamhet i Norge ? Finns ju lite olika aspekter att lägga på det ...
Citera
2020-03-11, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Har fallet fått stor uppmärksamhet i Norge ? Finns ju lite olika aspekter att lägga på det ...
Nei veldig lite oppmerksomhet
Citera
2020-03-13, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav

Kl. 12.57 kommer larmet til 112 samtalet avslutas med at polisen säger:
"RLC: Yes då fixar jag en patrull som åker dit och så om dom inte hittar rätt hus kan väl dom ringa dig så kan du peka ut vilket hus det är du menar?"

Registrering av larmet i händelserapport:
2019-08-21 kl.12.57.21 (0301) Mord/dråp / raps 83 Prioritat: (2) 2 skyndsamt

Klokkan 15.10 var første polis på plass.
Och detta polisuppdraget hadde prioritet SKYNDSAMT klokkan 12.57, men først 2t och 13min etter larmet kom polisen.

2020-02-20:
Ursaktar åklagaren Henrik Rasmusson vid Särskilda åklagarkammaren polisen med:'
"det inte går att visa att något lagbrott har begåtts i polisens hantering av ärende.
Jag kan konstatera att det var ett ganska tungt belastat arbetspass och att det var ett par större resurskrävande pågående aktiviteter inom polisen vid det här tillfället, säger Henrik Rasmusson"

Ja det är både otroligt, och dessutom högst tragiskt, att Polisen inte kan hantera två pågående och akuta ärenden samtidigt i Sveriges huvudstad.

Men det är väl snarare systemfel, än tjänstefel.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-03-13 kl. 13:10.
Citera
2020-03-20, 09:20
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
När kommer domen?
.
Idag borde domen komma.
Citera
2020-03-20, 11:20
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
.
Idag borde domen komma.

Ja och inte helt oväntat blev det rättspsykiatrisk vård.
Citera
2020-03-20, 11:27
Medlem
billyblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN

Med särskild utskrivningsprövning.
Citera
2020-03-20, 12:32
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN

Der er bare så tragiskt at han inte fikk denna psykiatrisk vård innan drapet på M. Stackars familien på båda sider. Detta kunde man ha unngått om han hadde fått nødvendig vård når familien bad om det dagene innan innan drapet.
Senast redigerad av PippiAvdesyvhav 2020-03-20 kl. 12:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in