Citat:
Ursprungligen postat av
Fastbuckfreddie
Hur er det mulig at detta inte er tjanstefel????
Kl. 12.57 kommer larmet til 112 samtalet avslutas med at polisen säger:
"
RLC: Yes då fixar jag en patrull som åker dit och så om dom inte hittar rätt hus kan väl dom ringa dig så kan du peka ut vilket hus det är du menar?"
Registrering av larmet i händelserapport:
2019-08-21 kl.12.57.21 (0301) Mord/dråp / raps 83 Prioritat: (2) 2 skyndsamt
I avhør säger hon som ringde 112 och larmade dette: (tidspunkt i
bold har jag skrevet)
Klokkan 12.57:
"112 svarade "fort" kanske 5-10 sekunder. Hon upplevde inte att det dröjde. Där kopplade de över samtalet till polisen som även de svarade snabbt. Efter att ha förklarat vad hon hört och sett avslutade hon samtalet och gick tillbaka ut på balkongen"
Klokkan 13.06
"Inom en minut efter att hon fått rätt adress ringde xxx polisen igen för att ange korrekt adress.
Även då gick det ganska fort att komma fram, efter att ha provat 114 14 ringer hon 112 igen.
När hon pratar med polisen beskriver hon igen kort vad som hänt och att hon vill lämna rätt
adress. Polisen frågar om det är hon som är xxx och hon bekräftar det."
Klokkan 13.44:
"Polisen ringde tillbaka ca 13.44 och frågade om "det var lugnt nu eller?" Hon sa att hon inte visste men att det var tyst nu. Hon fick frågor om föremålet som var en kniv. Polisen undrade om hon kunde komma åt föremålet och xxx förklarade att hon inte kunde det."
Klokkan 15.05:
"Hon får sedan ett samtal till från polisen 15.05. Hon uppfattar att polisen nu är mer intresserade av kniven och hur de ska nå fram till den. xxx berättar hela historien igen. Kanske 10 minuter efter det samtalet ser hon att det är poliser på innergården som hittar något vid de "små husen"."
Klokkan 14.54 ringde GM selv112 och larmade polisen
Klokkan 15.10 var første polis på plass.
Och detta polisuppdraget hadde prioritet SKYNDSAMT klokkan 12.57, men først 2t och 13min etter larmet kom polisen.
2020-02-20:
Ursaktar åklagaren Henrik Rasmusson vid Särskilda åklagarkammaren polisen med:'
"det inte går att visa att något lagbrott har begåtts i polisens hantering av ärende.
Jag kan konstatera att det var ett ganska tungt belastat arbetspass och att det var ett par större resurskrävande pågående aktiviteter inom polisen vid det här tillfället, säger Henrik Rasmusson"
Tycker detta er helt utrolig!!!!