2020-03-05, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Om man sätter många som är smittade i karantän så borde R0 gå ner en hel del.

Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Haha, Jag har länkat detta 10 gånger i den här tråden. Det där caset med den kinesiska kvinnan visade sig vara FALSKT:

https://www.sciencemag.org/news/2020/02/paper-non-symptomatic-patient-transmitting-coronavirus-wrong

Snälla, ska ni argumentera för en sån sak, så VAR PÅLÄSTA. UPPDATERA ER MED SENASTE INFORMATIONEN istället för att killgissa hela tiden.

Hört talas om Steve Walsh? Man ska vara väldigt försiktig att fastslå saker som du gör, särskilt när försiktighetsprincipen bör råda när man inte vet. Det finns mig veterligen knappt en endaste virusinfektion där det inte finns asymptomatiska som kan smitta, ofta flera dagar innan de själva märker av några symptom.
Citera
Medlem
Kan inte folk ge fan i åka till Italien på skidresor nu så vi kan undvika få hit viruset. Lika alla dessa ”barn” som åker till Iran på ”semester”.
Citera
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Gjorde ett sök men verkar som att ingen har nämnt/fiskat upp detta tidigare.

Nedanstående hände 20 Feb, dvs samma dag som SK fick sitt första dödsfall och skickades ut globalt även till dom som inte har aktiverat Samsungs "Find My Phone", inkl mig själv! Blev lite nojjig först att någon kan ha hackat min mobil men tror istället att det är deras regering som trollat och använder mobiler för att smittspåra CODVID-19 positiva och vart de rört sig någonstans vilket jag tycker är ok, tom bra. Borde ju även göras i Sverige! Hade tom vart ok med aktivera detta för att smittspåra om de gjort det officiellt. Nu kan jag ju ha fel men känns som att det är lite väl bra timing på "misstaget"

Någon annan som känner igen detta och fått samma meddelande?

https://www.cnbc.com/2020/02/20/samsung-sent-out-mysterious-1-notification-to-galaxy-smartphones.html

Samma datum - den 20/2 infördes säljstopp i Sverige av många leverantörer av bl.a skyddsmasker samt desinfektionsmedel. Exakt samma datum säljstoppade även Kjell.com isopropanol med ursäkten att den inte fick transporteras pga dess brandfarlighet.

Det har varit för mycket "tillfälligheter" med just detta datum, så tack för tipset.
Citera
2020-03-05, 16:16
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Smittspårningen fortsätter,som det ser ut, framgångsrikt.

Fortsätt ni som tror att smittspårning kommer att funka i längden att tänka så! Erfarenheter från andra länder är att det blir svårt om inte omöjligt när antalet smittade överstiger 100...

Dessutom för några dagar sedan jobbade 10 personer heltid med smittspårning. 10 personer! Dom lär nog jobba övertid nu om inte fler har kallats in...
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Kan du inte informera Israel om läget så de kan ta bort sina karantäner. Känns väl konstigt om de tar till sådana åtgärder för en sådan här petitess.

https://www.france24.com/en/20200304-israel-adds-five-countries-to-coronavirus-air-travel-restrictions

Israel on Wednesday ordered a two-week quarantine on people arriving from France, Germany, Spain, Austria and Switzerland over coronavirus fears, after imposing similar measures on Italy and several Asian states.

De som varit i smittoområden som är speciellt bör sättas i karantän, det håller jag med om. Det har jag aldrig argumenterat mot. Tycker även det är bra att man stoppar Iran Air osv.

Tycker även sjuka ska stanna hemma och att folk i regel ska sköta sin handhygien och inte hosta/nysa rakt ut osv.

Det är rimligt och bra. Informationen om utvecklingen måste fortsätta för att hålla svenska folket upprättade. Smittspårningen måste intensifieras och tas på allvar.

DET ÄR RIMLIGA ÅTGÄRDER.
-----

Icke rimliga åtgärder:
* Att bunkra upp med handsprit och att bära engångsmasker i kollektiva sammanhang (Om man inte är sjuk och rädd att smitta andra)
* Att alla FRISKA ska stanna hemma
* Att alla arbetsplatser och skolor ska hållas stängda
* Att köpa på sig "prepper"-lager av konservburkar.

Osv. Osv.

Common sense före panik och löjliga domedagsåtgärder.
Senast redigerad av RobertoSaviano 2020-03-05 kl. 16:18.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Jag håller med om att de ofta är de som är mest optimistiska som slänger sig med uttryck som panik. Bara för att man räknar exponentiellt eller proaktivt förbereder sig för diverse olika scenarior och som scouterna bruka säga "Alltid redo" så har man inte panik. Folk som säger att andra har panik, läser nog in deras egna känslor i siffrorna är min gissning.
Ja så är det nog, vi har typen som är sur för att deras sorglösa liv påverkas, sur för att börsen faller, är rädda innerst inne eller bara vill håna. De flesta av dessa är egoister och typen som drar till Italien trots att dom känner till riskerna för andra. Alla får finnas till för mig här bara jag slipper dom i verkligheten.
Senast redigerad av Moretex 2020-03-05 kl. 16:30.
Citera
2020-03-05, 16:17
Avslutad
Förr i tiden hade vi sekretess av vår beredskap för att den var stark och väl underbyggd genom åratal av uppbyggnad. Muren utåt och sammanhållningen i samhället var stark!

Nu för tiden har vi sekretess för att beredskapen är svag och har fullständigt raserats genom en kort tid av dårskap. Nu känner många inte ens till vad begreppen mur och sammanhållning innebär.

Att nu stå och svamla om sekretess i corona-tider visar att Sverige verkligen är på fallrepet.
Citera
2020-03-05, 16:18
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Jag läste tidigare att fyra fall har man inte kunnat spåra utan de har bara fått det. Vidare så är det just nu efter att folk kommit hem från sportlovet som det kommer ta fart på riktigt det här med en större smittspridning. Vidare så är vi nu uppe i tal som är jobbiga att smittspåra. Det krävs enorma resurser för detta på kanske 40 aktiva fall. I morgon kan det bli ytterligare fler att smittspåra etc...

Det vore osannolikt att vi skulle ha koll på alla potentiella smittspridare. Räcker med att vi har en enda lös ute i landet så kommer vi om en månad få se stora konsekvenser av detta. Det är först när det börjar accelerera på riktigt som vi kan anta hur det kommer bli framöver. Just nu "ser det ut som" att vi har kontroll på läget men sanningen ligger nog dessvärre inte där. Lite pessimistiskt kanske men jag baserar det på de åtgärder vi hittills gjort etc.

Just precis så det okända fallet som gått smittad i flera veckor utan att ha några påtagliga symptom. Det kan vara bomben som briserar. Räcker ju men att man har allergi och är snuvig för jämnan för att det ska döljas.
Citera
2020-03-05, 16:18
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Sabuni ingår inte i regeringen.
Varit ordningsman i skolan?

Spelar väl mindre roll. Partiledare för Liberalerna och umgås i dessa kretsa.
De borde väl ha regelverk som skyddar mot smittspridning när de flesta företag har sådant.
Citera
2020-03-05, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det kallas för "appeal to authority" och duger inte i en diskussion. Vi vet att bara för att symtomen försvinner blir man inte fri viruset så du kan behöva vara isolerad långt efter att du tror att du blivit frisk. Blir du sjuk imorgon kan du därmed räkna med att vara isolerad i minst 20 dagar.

Jo, precis. Lite kul i sammanhanget att Iran rapporterar 739 tillfrisknade ("recovered") av 3500 fall. Sydkorea rapporterar 135 tillfrisknade av 6100 fall.
Citera
2020-03-05, 16:19
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Sant är att det är viktigt att smittspårningen fångar upp alla. I det tidigare inlägget skrevs det om förfluten tid och dagens situation. I detta skriver du om framtiden. Ja, det går inte att utesluta att smittspårningen bryter samman. Men låt oss hoppas att den inte gör det. Det enda vi kan göra för att hjälpa till är att sluta att förtala våra myndigheter.

Usch vilken dålig attityd du har till hela frågan. Smittspårningen Kommer Att Bryta Samman, det är bara en fråga om när. Och varför ska vi stötta och lita på våra myndigheter när dom bevisligen haft fel gång på gång och kommer att ha många fel framöver också i sina uttalanden och analyser. Litar inte ett dugg på att deras metoder kommer att vara tillräckliga. Den där jäkla smittspårningen alla pratar om är visserligen mycket viktig men kommer inte att ensamt rädda situationen som vissa här verkar tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in