2020-03-05, 14:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Är det säkert att åka bus och tåg, eller ska man avstå?

Man kan alltid offra sig för Greta. Än är de väl lugnt. Men tar det fart och blir, säg 3-400 fall till på en vecka så njaa skulle nog inte åka m offentliga medel. I o försig åker jag i princip alltid bil.
Citera
2020-03-05, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Ja, nordkoreanerna sköt väl en snubbe,tjänsteman, som de satt i karantän efter utlandsresa. I början på smittan. Han fick för sig att han skulle gå på offentligt bad. Det blev en kalldusch vill jag lova. Snacka om att statuera exempel.

Den sovande regeringen i Sverige har mycket att lära av nordkoreanerna, helt klart!
Citera
2020-03-05, 14:21
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Är det säkert att åka bus och tåg, eller ska man avstå?

Avstå.

Fallen ökar för varje dag och vi vet ej hur många som springer omkring med Corona.
Avstår du så hjälper du inte bara dig själv utan alla dina närmaste och alla andra i samhället.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Allt mer tyder på att "Smittad i Italien" i själva verket innebär "Smittad på flyget/flygplatsen"

Coronaviruest = Flygviruset

Källa: Min gissning

Man kan undra hur väl flygplanen saneras mellan flygningarna.

Risken för att bli smittad på flygplan är väldigt liten om du inte sitter bredvid en person som hostar och nyser på dig.

Risken att bli smittad på en flygplats är obefintligt liten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
inte speciellt många som behöver sjukvård. Är det ens EN ENDA person som behövt intensiv sjukvård i sverige på grund av Corona?
Säg det till de 10% i riskgrupperns och resterande människor som avlider efter att ha legat hostat i flera dagar eller veckor. Idiot

Tänk inte vad vi har idag tänk om ett eventuellt läge om 14 dagar! Ni vill inte ha varit ute och rört er bland de hundratals som eventuellt kommer vara sjuka om 14 dagar. Och JA det smittar på en buss, tåg eller vad fan det nu är. Det är bara mindre risk än att ligga och knulla en smittad men risken finns.
Citera
Medlem
fyras avatar
Någon borde sparka AT med omedelbar verkan. Hans position gör att han får extremt bra förtroende. Samtidigt som han avfärdar att man inte alls behöver ta försiktighetsåtgärder på den övre nivån och hänvisar till Procentuellt smittade i KINA som satte 100% av sitt folk i HEMMAKARANTÄN i vissa delar. Alltså. Vad tror han händer om vi inte tar till drastiska åtgärder?

Aftonbladet låter ingen ge respons på hans hävdande utan låter honom "avvisa påståenden" Från seriösa virologer
Citera
2020-03-05, 14:22
Medlem
severustheemperors avatar
Att de säger att de kan komma att hemligstämpla coronafallen.

HOLY SHIT

15.30 Min
https://www.svtplay.se/video/25869912/nyheter-direkt/sa-ser-coronalaget-ut-just-nu-1
Senast redigerad av severustheemperor 2020-03-05 kl. 14:25.
Citera
2020-03-05, 14:22
Medlem
Stones avatar
Citat:
inte speciellt många som behöver sjukvård. Är det ens EN ENDA person som behövt intensiv sjukvård i sverige på grund av Corona?

Ingen isolering av sjuka inne på sjukhus? Ingen stängning av sjukhus?
Citera
2020-03-05, 14:23
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Kan alla lägga ner med antal smittade nu!!
Det viktiga är hur många som behöver intensivvård och dör.

Ingen vet hur många som är smittade. Det är 3-4 ggr mer än den officiella siffran för det går inte att mäta.

Det som är intressant däremot hur många smittade som behöver IVA och antal döda.

Här får jag ingen klarhet alls.

I Iran dör de som flugor.

I Sydkorea är dödligheten bara 0,6%

I Italien en dödlighet på 2-3%.

Varför kan inte WHO gå ut officiellt med tydliga siffror på dödligheten.
Citera
Bannlyst
Citat:
Risken för att bli smittad på flygplan är väldigt liten om du inte sitter bredvid en person som hostar och nyser på dig.

Risken att bli smittad på en flygplats är obefintligt liten.

Viruset sägs ju kunna smitta genom hårda ytor?!?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Men du, nu ska du inte flippa över totalt va 😅

Visst, viruset är en verklighet och vi bör va försiktiga men vi ska inte bli helt paranoida. Ha sunt förnuft bara. Använder du dina händer till nåt på offentliga platser så undvik röra ansiktet.
Håll dig borta från sjuka/förkylda människor
Håll dig borta från stora folksamlingar generellt sett

Tvätta alltid händerna i 15-20sek efter du vart ute i det offentliga samt använd handsprit emellanåt

Punkt slut
Bra råd, men inte punkt slut.

Personen frågade: "bör man hoppa över grönsaker och frukt som man inte tillagar".
Den frågan är intressant, och tills jag är 100% säker på att rå mat är en risk så kommer jag koka/steka alla mina grönsaker som en ytterst enkel justering av mina normala matvanor.
Citera
2020-03-05, 14:24
Medlem
RadioDDR1s avatar
Corona är här för att göra en avräkning. Många av oss lever på lånad tid. Det är slut med det. De flesta vi känner kommer att tvingas gå igenom en coronasmitta. Många av oss kommer inte att klara Coronas ganska tuffa krav för fortsatt existens. Jag kan bara önska alla lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in