2020-03-04, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
En tanke som slagit mig flera gånger när jag läst fup är att han planterar saker för att förvilla. Han kör en "Mats Alm", snurrar till det så till den milda grad att det blir närmast omöjligt för polisen att utreda, och i det här fallet mer än i Linda Chen så lyckas han hela tiden fästa uppmärksamhet på detaljer som i slutändan har väldigt lite bäring som bevis. Utredningen är ju på 14.000 sidor, närmast omöjlig att överblicka, med alla möjliga stickspår. Ett exempel, som förhörsledrna lägger mycket tid på, är vattenspridaren. Varför skulle han ljuga ihop att han vattnat med en vattenspridare om han inte har en sån? Det är så konstigt att man nästan måste utgå ifrån att han ljuger medvetet. Att ljuga är ju nämligen inte olagligt, och definitivt mer socialt accepterat än att slå ihjäl nån med ett armeringsjärn.

Jag tror han ljuger om vattning av gräs för att ha en förklaring om grannarna skulle se honom ute titt som tätt under kväll och natt. Kanske också som förklaring om de ser honom spola tillhyggen osv rena?
Varför skulle annars belysningen på tomten inte fungera just denna kväll/natt, men alla andra?
Han pysslar ju med nåt som han inte vill att nån ska se.
Citera
2020-03-04, 21:13
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Jag tror att han frågar HD om hon är ledig och kan prata på nåt sätt.
Han vet ju att dom inte får ha mobilerna inne på avdelníngen men att hon ibland smyger i väg ändå.
Detta är ett sms från honom 15e maj innan klockan sju på morgonen
Ja, minus ett frågetecken. de bryr sig ju inte om att stava rätt oftast i sina chattar.
Citera
2020-03-04, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har läst någonstans att en del psykopater ljuger inte bara när det är nödvändigt, utan gör det ändå.

Det är också en spännande tanke, som skulle förklara en hel del av dom snurrigheter vi försöker få ihop till en logisk berättelse. Det gör det ju inte lättare för åklagaren, tyckte jag läste från rapporteringen från rättegången att advokaten hade frågat åklagaren om motivet och åklagaren svarade att det redan framkommit... Något klockrent motiv finns kanske inte.
Citera
2020-03-04, 21:16
Medlem
Liouvilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, jag tror de kan vägra. Men om de får en domstolsorder borde väl denna order gälla? Jag kan jämföra med Flashback - kan en domstolsorder till FB ge tillgång till den reella användaren bakom ett konto? Jag vet inte. Men i efterhand - inför en överklagan till Hovrätten borde Lindén kunna skriva en domstolsorder att googlekontona skall redovisas. Men hur juridiken ser ut där har jag ingen aning om.

Jag tror det blir svårt. Jag har för mig att i "Abbeblattelito"-fallet så lyckades åklagaren inte att komma
åt det som fanns lagrat på Abbes Apple-konto på Itunes. Google och Apple har nog samma inställning i sådana här fall.
Citera
2020-03-04, 21:18
Medlem
Citat:
Jag tror han ljuger om vattning av gräs för att ha en förklaring om grannarna skulle se honom ute titt som tätt under kväll och natt. Kanske också som förklaring om de ser honom spola tillhyggen osv rena?
Varför skulle annars belysningen på tomten inte fungera just denna kväll/natt, men alla andra?
Han pysslar ju med nåt som han inte vill att nån ska se.

Han har ju en vattenslang, varför ljuger han ihop en vattenspridare? Måste finnas tusen sätt han kan förklara varför han är i trädgården utan att ljuga om saker polisen enkelt kan kolla upp.
Citera
2020-03-04, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Han har ju en vattenslang, varför ljuger han ihop en vattenspridare? Måste finnas tusen sätt han kan förklara varför han är i trädgården utan att ljuga om saker polisen enkelt kan kolla upp.

För att han är ute på tomten flera ggr och "flyttar sin vattenspridare" under natten.
Vore konstigt om han stod med vattenslang från 23.00 och framåt.
Man kan inte vattna gräs på det sättet - då blir det ju en bassäng.

Och av tusen andra sätt, så valde han den här förklaringen.. Och antagligen spolar han bort spår med slangen.
Senast redigerad av uncommon-name 2020-03-04 kl. 21:25.
Citera
2020-03-04, 21:26
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Nej, det känns rörigt värre.

Jag har anteckningar lite överallt, det gå inte att överblicka.
Det som känns värst är när man kommer på något, och så kan man inte komma på alls var man läst det.

Men som jag misstänker av det som du sammanställer, är att han ljuger lite till höger och vänster.

Om nu branden/larmet i pelletspanna var den 15:e, är det sannolikt att något eldats upp. Kanske har han fler jeansshorts? För några jeansshorts finns ju med i FUP? Och varför eldar han isf inte upp skorna på en gång? Rädd att det blir rester?
Nu undrar man vad är vitsen att ljuga om att ha har tränat om han har simmat istället? En ska om han ljuger var han har varit, t ex att han checkar in på gymmet, för att sedan göra något annat.

Det verkar som att han ljuger om allt, så till sist blir det väl omöjligt för honom att hålla ihop allt.
En brand som kom lägligt i tid så att han kunde få sanerat efteråt. - Ingen olycka m.a.o. Sedan hjälps familjen åt att fortsätta saneringen; hyfsat otänkt och naivt.
Citera
2020-03-04, 21:27
Medlem
SD gör i det första förhöret inte sig själv några tjänster direkt, han fattar väl inte själv att han är en extremt osympatisk människa....

"PS: Har du nån gång berättat för till exempel henne att du,du skulle kunna berätta för hennes barn om erat förhållande till exempel,ert sexuella förhållande eller nått? (...)

MT: Äh,nej jag kan inte tänka mej det,jag,jag kan ha,jag kan ha sagt till henne,du ditt jävla kinesluder,det är ett uttryck från filmen Jägarna,jag tycker inte att hon är ett kinesluder,men jag kan ha sagt något dumt...

PS:Mm."
Citera
2020-03-04, 21:28
Medlem
Citat:
Jag har läst någonstans att en del psykopater ljuger inte bara när det är nödvändigt, utan gör det ändå.

Narcissister/psykopater lider ofta av tvångsmässigt ljugande MYTOMANI, han kan inte avstå att ljuga i stort som smått.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mytomani
Senast redigerad av Remark 2020-03-04 kl. 21:51.
Citera
2020-03-04, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
En brand som kom lägligt i tid så att han kunde få sanerat efteråt. - Ingen olycka m.a.o. Sedan hjälps familjen åt att fortsätta saneringen; hyfsat otänkt och naivt.

Den brand som de känns vid inträffade tidigare under våren och då fick nån firma komma dit och sanera. Den här "obekräftade branden" ska ske samma dag som LW anmäls försvunnen. De har ju fått mkt frågor om varför de hade storstädning efteråt och då kom väl den kända branden som en skänk från ovan antar jag... Jag har bara läst om ett vittnesmål som nämner brandlarmet.
Citera
2020-03-04, 21:43
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Den brand som de känns vid inträffade tidigare under våren och då fick nån firma komma dit och sanera. Den här "obekräftade branden" ska ske samma dag som LW anmäls försvunnen. De har ju fått mkt frågor om varför de hade storstädning efteråt och då kom väl den kända branden som en skänk från ovan antar jag... Jag har bara läst om ett vittnesmål som nämner brandlarmet.
Tack för korrigeringen; ser nu att saneringsfirman var där den 11 april.
Citera
2020-03-04, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Rätta mig om jag har fel, men var inte SD på väg till Arlanda den 16/5 runt förmiddag/lunchtid?

De åkte väl redan natten mellan den 15 o 16 maj för att bo på hotell som de inte kunde komma in på då de inte hade koden, så de sov i bilen för att resa på morgonen den 16/5 om jag inte fattat fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in