2020-03-04, 21:00
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
PÅ RIKTIGT.

Åker folk FORTFARANDE på semester till och från Norra Italien?

Ja. Twitter är fullt av folk utan kunskap om coronaviruset som försöker förminska det till så bred massa som möjligt.

Förståeligt med tanke hur "överhypade" tidigare virus har varit. Jag ligger i riskgrupp men har aldrig ens vaccinerat mig mot influensa och jag följde svininfluensan och Ebola varje dag i den mån jag hann.

Det här är första gången jag bunkrar och undviker besök av folk. Inhandlade även 80 st FFP3 skydd i slutet av Jan när man förstod hur det här kommer utspela sig.
Citera
2020-03-04, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
vi har vårt sportlov v7, sen har vi rätt många fall också.
Betyder det att många från göteborg har kommit tillbaka redan från sportlovet eller fungerar det? Borde inte många fler ha viruset om dom kom från sportlovet 3 veckor sedan?
Citera
2020-03-04, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
På vilket sätt skulle det skada mer än viruset?

For att om vi stänger ner i ett par år medans resten av världen fortsätter att tuffa på så är Sverige kört som kunskaps och industrination. Vi kommer vara som Uganda. Varför vill du se en sådan utveckling?
Citera
Medlem
Zlatan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Jag förstår att du köper den presenterade bilden.
Men du måste börja använda dina Egna hjärnceller och göra ett plus ett är lika med.
Sverige kommer inte få tusentals smittade, eller döda.
Jag orkar inte ens förklara varför, du får helt enkelt använda dom där små grejerna du välsignats med i skallen för att komma fram till varför på egen hand.

Haha suck vilken tröttsam ton. DU själv som har så många hjärnceller får gärna förklara varför Sverige inte skulle kunna få tusentals smittade? Sen behöver inte tusentals dö, det har jag inte påstått. Men om man inte börjar agera och lägga in förebyggande åtgärder nu kan det sluta illa.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettballl.
Jag var på hemköp nyss (norra delen av Stockholm), en ganska average matbutik och det jag slogs av var hur tomt det var på hyllorna tillhörande ris och pasta. Det fanns några paket visst men 80-90% av hyllorna var tomma. Jag har inte ens börjat bunkra så börjar bli lite nervös. Hur ser det ut i era butiker?
Bullens hylla var sopren i min butik. Kunde ju vara ett sammanträffande men näää.
Citera
2020-03-04, 21:02
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Ja, möjligen. Frågan är hur många fall som kopplas till den där läkaren.

Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Idag såg jag för första gången någonsin en person med mask i Sverige. En som cyklade utanför Göteborg. Men har inte varit inne i någon stad eller större folksamling dom senaste veckorna.

Jag såg redan ett par veckor sedan i Västerås en kvinna som cyklade med med mask. Men det jag undrar över är varför man har mask på sig när man cyklar utomhus nästan ute på landsbygden?
Senast redigerad av Pethuglin 2020-03-04 kl. 21:04. Anledning: Felstavad ord
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nej.
Jag bor i villa och har alldeles utmärkt kontroll på min privatekonomi.
Sannolikt bättre än många andra.

Fler frågor?
Var en retorisk fråga eftersom du inte verkar se den exponentiella ökningen och varför man räknar längre fram för en riskbedömning. Men lämnar det här. Ditt uppvaknande senare i vår är din huvudvärk.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Effektiv smittspårning har prio ett
Vi vet inte att det är bättre än karantän, det är ytterst spekulativt och en åsikt om inte annat.

Citat:
Droppsmitta, (utom möjligen i extremfall)

Så extremfall räknas inte eller?

Citat:
Barn smittar inte vuxna.

Det är en hypotes tills vidare. Vi vet att barn blir sjuka så det är helt uppenbart för alla normalbegåvade att det bara är en tidsfråga tills det här motbevisas.

Citat:
Att stänga skolor är, (förnärvarande), meningslöst

Det är en åsikt, inte ett faktum.

Citat:
Direktflyg från Iran måste stoppas

Bara Iran?

Citat:
Släng inte bort resurser genom att desinficera ytor

Herregud, sök hjälp.
Citera
Medlem
[quote=Ola Schubert|70539726]
Citat:
Ursprungligen postat av isakat

Tja denna tråd lär knappast hindra oss ifrån att "avancera". Men Norge ligger före oss trots betydligt mindre befolkning och jag skulle inte vilja vara islänning idag!

Men mest orolig vore jag om inget covid-19 fall rapporterades av myndigheterna, trots epidemin som rasar i omvärlden.
Så Norge och Island är illa ute men här är allt fluffiga moln och rosa enhörningar som vanligt.
Tack för lägesrapport.
Citera
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Många nya återvändande iranier som åkt in på Karolinska idag. KS kan byta namn till Teheran.

Jag tror iranierna blir de som i första han för med sig COVID-19 till Stockholm. Det bor väl 10.000-tals iranier i Sthlm. Vi har bara sett början. Testningen är selektiv. Och räcker inte till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Vad är symptomen för viruset? Själv har jag känt mig febrig senaste 4-5 dagarna och igår var det rätt illa. Dock inga andra symptom överhuvudtaget förutom feber. Alltså ingen snuva, ingen hosta o.s.v.

Om du har rest i riskområden eller har någon i din omedelbara närhet som gjort det så testa dig. Annars var hemma och behandla som en vanlig förkylning.
Citera
2020-03-04, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
På vilket sätt skulle det skada mer än viruset?

Hela befolkningen har inte möjlighet att bunkra mat för 6 månader, där av kaoset när majoriteten av befolkningen slåss om det som finns kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in