2020-03-04, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
NA skriver :
”Advokaten tar också upp att 45-åringen ska ha skrivit till Lena efter hon försvann att han är orolig.”

Och...?
Han har ju varit osedvanligt inaktiv i att kontakta henne efter hennes försvinnande.
Det enda jag tyckte var intressant var när det togs upp ang hur SD kunde känna till tidigt... det var antigen när LW var försvunnen eller när hon blivit funnen (det stod lite oklart i NA där), men SD:s förklaring var iaf att han kunde ha fått det av Hanna... Ska han skylla på henne nu eller varför säga så.
Citera
2020-03-04, 12:31
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Enligt ”min postare” så liknade personen HD, dvs troligen svärmor...

Tänkte först säga Mamma HD eller Mamma SD, för även om det svärmor som är den största supportern, så känns det som det är något underligt i relationen med Mamma SD. Läst någonstans denna mastiga FUP, som jag börjat ta mig igenom, att SD sa att han pussade sin mamma på munnen.

Det KAN ju finnas mycket intressant i både SD´s och HD´s uppväxt, som förklarar ett och annat.
Citera
2020-03-04, 12:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Det var så lite, glad att någon uppskattar mina inlägg.

Åklagaren har lagt fram det så under rättegången: ja. Framkommer också i någon aktbilaga, men har inte tid att leta upp nu.

Antar att försvaret kommer att försöka hitta alternativa förklaringar till att SD tycks veta det här "för tidigt". Kanske kommer de att påstå att det varit kvalificerade gissningar eller liknande.

Från NA:

"Advokaten vänder sig nu mot åklagarens påstående att 45-åringen hade information om Lenas försvinnande vid en tidpunkt han inte borde ha det.
– Han har sagt från början att han förmodligen fått den information om att Lena hittats död av NN, säger Christoffer Olsson.
NN är 45-åringens före detta fru.
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-dags-for-advokaterna-att-lagga-fram-sin-sakframstallan-folj-rapporteringen-fran-rattegangen- om-hjarstamordet
Citera
2020-03-04, 12:33
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, jag tror de kan vägra. Men om de får en domstolsorder borde väl denna order gälla? Jag kan jämföra med Flashback - kan en domstolsorder till FB ge tillgång till den reella användaren bakom ett konto? Jag vet inte. Men i efterhand - inför en överklagan till Hovrätten borde Lindén kunna skriva en domstolsorder att googlekontona skall redovisas. Men hur juridiken ser ut där har jag ingen aning om.

Tack för snabb respons.
Får väl hoppas då att det finns juridiska vägar att gå som ännu inte vandrats.
Det känns som om just denna olösta bit i utredningen kan ha en väldig tyngd.
Citera
2020-03-04, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Tänkte först säga Mamma HD eller Mamma SD, för även om det svärmor som är den största supportern, så känns det som det är något underligt i relationen med Mamma SD. Läst någonstans denna mastiga FUP, som jag börjat ta mig igenom, att SD sa att han pussade sin mamma på munnen.

Det KAN ju finnas mycket intressant i både SD´s och HD´s uppväxt, som förklarar ett och annat.
Urk. Jag har inte läst så mycket av SDs förhör eftersom jag förutsatt att han ljuger så fort han öppnar mun, och det är ju inte så intressant. Men skall försöka ta mig igenom dom. Har läst/skummat igenom en hel del av de andra förhören - men va fan - har ju ett jobb att försöka sköta också.

Men ska ta ett par dagar och läsa förhören med SD - det verkar finns en del halvsjuka grejer där att läsa.
Citera
2020-03-04, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Måste instämma, när de utredde SDs psykiska status kom de fram till att killen är normal samtidigt som han uttrycker själv att han är tänd på den han hatar.

Reagerade direkt på att det låter sjukt. Men uppenbarligen finns det fler än mig som anser det skevt.
Måste invända.
Vid P7-undersöknkngen kom man inte alls fram till att "killen är normal".
Det är nämligen inte syftet med en P7a. Då undersöks bara om det finns indikationer tydande på att den misstänkte skulle kunna lida av APS, dvs en strikt juridisk bedömning av hans mentala tillstånd.

SD kan lida av flera psykiska sjukdomar. Depression, tvångssyndrom o a.Han kan dessutom t ex mycket väl vara allvarligt personlighetsstörd. Det undersöktes inte där och då.
Citera
2020-03-04, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Kanske ngn i tråden har erfarenhet av dessa känslor? Att vara tänd på ngn man samtidigt föraktar och hatar?

Nej inte direkt nej men enligt vissa skolor som den Freudianska är sexualdriften den starkaste driften och står därmed över andra drifter.

Det är många gånger även så att makt kan kopplas till sexuella handlingar.
Citera
2020-03-04, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
”Under ett förhör uppger 45-åringen att han ska ge polisen tillgång till kontot. Men när polisens IT-expert är med vid nästa förhör så ändrade han sig.” Från NA

Känns som att det tekniska alibit är ren humbug. Har en känsla utav att åklagaren ganska enkelt kommer slå hål på det.

Ja, det tror jag. Det är ett rent misstag att polisen inte får tillgång till kontot. Tydligen har han något att dölja. Det förvånar mig att polisen inte har full insyn när det gäller ett så grovt brott.
Citera
2020-03-04, 12:44
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Så det är inte upp till de gifta män hon kontaktar att själva bestämma om de vill ligga med henne

Men snälla, som singel har man väl några skyldigheter också, bara för att man är singel själv så innebär det inte att alla andra är lovliga byten (det här gäller principer och inte fallet), beter man sig som om att alla andras partner är fullt lovliga byten för en själv bara för att man är singel så lär man nog få byta vänkrets ganska ofta, sådana vänner behöver nog ingen.

Resonemanget blir så udda för mig, några moraliska principer måste man ju ha och att stöta på någon som har en partner borde fan vara uteslutet.
Citera
2020-03-04, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från NA:s direktrapporterin:

"– Det är skillnad mellan blod och dna. Det som hittats på skon är spår av dna från två personer, säger Christoffer Olsson."

https://www.na.se/artikel/just-nu-dags-for-advokaterna-att-lagga-fram-sin-sakframstallan-folj-rapporteringen-fran-rattegangen- om-hjarstamordet

Fast frågan kvarstår; hur skulle L*enas DNS kunna krypa in så långt in?
Och är det fläckvis?
Säger det något?

L kanske föll mot Ss sko så att det stänkte någon substans mot plösen som kan ha stått upprätt. Alt att hon slängde ut en hand mot hans fötter. Finns även en möjlighet att mordvapnet stänkt ner hans plös.
Ren spekulation förstås.
Citera
2020-03-04, 12:51
Medlem
Ang de hotfulla männen

Den 45-årige mannen påstår att han under samma tid mött flera hotfulla män mellan Vivallaskogen och Baronbackarna.
"Vi kom ju inte så långt att vi möttes, kom till att jag blev lite inramad istället, av tre grabbar", säger 45-åringen i polisförhör.
Han påstår att han flytt till skogs och fortsatt hem för att hämta sin telefon. Sedan ska han ha larmat polisen.
När polispatrullen kommer till platsen vid 00.35 är 45-åringen tillbaks vid skogen.

SD påstår alltså att han inte hade sin mobil med sig här. Hur trovärdigt är det? Han BODDE ju i sin mobil mer eller mindre.
Citera
2020-03-04, 12:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det enda jag tyckte var intressant var när det togs upp ang hur SD kunde känna till tidigt... det var antigen när LW var försvunnen eller när hon blivit funnen (det stod lite oklart i NA där), men SD:s förklaring var iaf att han kunde ha fått det av Hanna... Ska han skylla på henne nu eller varför säga så.

Det var när han var på "resan till USA" som han hade kontakt med J*ani O och han skrev att han hade fått uppgiften från H*anna. Hon hade väl varit på förhör då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in