2020-03-03, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Ingen alls egentligen. Fast har Dagostar fått in tanken att det vore trevligt att ta tillbaka (SD) väljare så är det ju inte särskilt långsökt att hon själv åtminstone bollat tanken på skärpningar av migrationspolitiken i huvudet? Det skulle dessutom ligga i linje med vad LO medlemar önskar (och (S) inte kan leverera just nu) så det vore taktiskt smart även ur den synvinkeln

Säger inte att det blir så men tänker (V) försöka så bör det välkomnas

Du skev att Nooshi "måste släppa den där sinnessjuka iden" att försöka konkurrera med (SD) om deras väljare. Det tycker jag inte alls. Tycker precis tvärtom att hon borde välkommnas om hon försöker Det skulle kunna underlätta (S) förfall

Ok, vi är överens egentligen. Det jag menar är att det är sinnessjukt att tro att V med sin nuvarande politik kan locka väljare som gått från S till SD.
2020-03-03, 15:04
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja jag skriver ur ett SD-perspektiv. Alla har en bias vilket är en grundbult i vetenskapen som alltid måste beaktas. Det finns ingen absolut sanning bara teorier som kan utmanas och omprövas eller t.o.m. helt förkastas. Vilken är din bias? Vilken politisk vinkling har du? För alla har en annars är man ett socialpsykologiskt, tidigare aldrig dokumenterat, unikum.

Som i debatten om PS. Det är inte fel för media att ha en ideologisk vinkling om man är öppen med det (Som våra dagstidningar). PS skall som villkor för sin existens inte ha det. Vilket kanske är en omöjlighet för det strider mot människans natur.

Mina små inlägg i debatten är avsedda att påminna om att det finns alternativa förklaringar, särskilt när de är uppenbara. Din drapa om att det var SD som nobbade C vid regeringsbildningen tyckte jag (och tydligen några till) krävde en kommentar.

Skall SD bli ett sundare, bättre och mer kompetent parti krävs ju att även SD:s stolligheter och felaktigheter påtalas, från alla perspektiv. Gör man SD-sanningen till den enda sanningen är mångfald ersatt med enfald, sällan bra...
2020-03-03, 15:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Mina små inlägg i debatten är avsedda att påminna om att det finns alternativa förklaringar, särskilt när de är uppenbara. Din drapa om att det var SD som nobbade C vid regeringsbildningen tyckte jag (och tydligen några till) krävde en kommentar.

Skall SD bli ett sundare, bättre och mer kompetent parti krävs ju att även SD:s stolligheter och felaktigheter påtalas, från alla perspektiv. Gör man SD-sanningen till den enda sanningen är mångfald ersatt med enfald, sällan bra...

Mångfald av åsikter är bra, föreställningen att det finns en sann åsikt (Av en händelse ens egen), och andra falska åsikter (Av en händelse meningsmotståndarnas), är religion.
2020-03-03, 17:04
Medlem
Jag har full respekt för att vi har olika åsikter om hur SD skall agera. Ibland tvingas ett parti svälja det beska pillret när det gäller SVT/SR men man kan också se det som så att droppen urholkar stenen. Till slut blir det ett genomslag. SD har röstmaximerat efter bästa förmåga men kan bli för likt "övriga partier". Jag har själv radikaliserats på sista tiden.

Jag tvivlar på att det finns ett värdekonservativt block. M är väldigt delat. Lurige Uffe är hal och får nu kritik för felaktig klädsel vid gränsbevakning. Svagt att man raderade bilden. Riktigt svagt.

SD bör ändå i nuläget koncentrera krafterna kring starkt begränsad invandring, ökad kapacitet för utvisning och plantera frivillig återvandring som en lysande idé. Tala ungdomsbrottslighet och vara tydliga. Det verkar som om SD håller ställningarna bra men corona är inte något positivt för något parti. Men att migrantproblemen vid Greklands gränser kan påverka svensk politik känns bra för SD.
2020-03-03, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tvivlar på att det finns ett värdekonservativt block. M är väldigt delat. Lurige Uffe är hal och får nu kritik för felaktig klädsel vid gränsbevakning. Svagt att man raderade bilden. Riktigt svagt.
Det finns nog i grund och botten få personer som på riksnivå kan ta M på allvar utifrån en värdekonservativ analys. På kommunal nivå ser det dock helt annorlunda ut, och i några kommuner finns det ett slags block som fungerar praktiskt med stor framgång. Man ska nog inte räkna ut det konservativa blocket. Rent strategiskt så får man acceptera att det är den vägen SD måste vandra i framtiden. Helst skulle jag se att vi fick 51% och inte behövde förhålla oss till någon annan, men nu har vi en realitet att förhålla oss till och ett konservativt högerblock får ändå anses vara det mest rimliga och stabila alternativet.
2020-03-03, 23:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirenbang
Det finns nog i grund och botten få personer som på riksnivå kan ta M på allvar utifrån en värdekonservativ analys. På kommunal nivå ser det dock helt annorlunda ut, och i några kommuner finns det ett slags block som fungerar praktiskt med stor framgång. Man ska nog inte räkna ut det konservativa blocket. Rent strategiskt så får man acceptera att det är den vägen SD måste vandra i framtiden. Helst skulle jag se att vi fick 51% och inte behövde förhålla oss till någon annan, men nu har vi en realitet att förhålla oss till och ett konservativt högerblock får ändå anses vara det mest rimliga och stabila alternativet.

Ja och SD måste arbeta för att påverka M i kommunerna och på andra nivåer. Kristersson sitter inte för evigt, M kan bli ett alternativ med nästa partiledare.
2020-03-04, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Möjligt att detta är en generationsfråga, men om du frågar genomsnittliga SD-väljare födda 1980 eller tidigare (och i stigande grad om du går ännu längre tillbaka) så finns det ingenting mer intimt förknippat med svensk kultur än SVT/SR. Det är kärnan i vår gemensamma kulturkanon i modern tid mer än Lagerlöf och Strindberg någonsin kan bli det. SVT:s öppna arkiv är ett kassavalv för vårt gemensamma arv. "Vi som växte upp med Staffan Westerbergs barnprogram" är vår secret handshake. Att vilja lägga ner en sån institution är inget som en "Sverigevän" skulle komma på, möjligen en rabiat Sverigefiende som vill utplåna allt typiskt svenskt.

Sen kan jag tycka det känns märkligt kontraproduktivt att vilja lägga ner SVT/SR med tanke på hur många ute till höger som ondgör sig över att Bonnier och Schibsted äger alla stora nyhetskanaler. Det enda rikstäckande MSM-alternativet är Public Service som ägs av staten och skattebetalarna, och efter nästa val kommer SD sannolikt att ha betydande makt inom sagda statsapparat... och just då ska SVT/SR avvecklas så att storfinansen får monopol på hela MSM-nyhetsflödet? Ehhhhh okej... låter väldigt ur askan i elden om du frågar mig. Varför inte bara justera det man stör sig på genom att modifiera direktiven?

Utöver att P3 är infesterat av tragiska woke-millennials tycker jag att PS sköter sig ganska bra och att allt det här gapandet om "statlig propaganda" är hejdlöst överdrivet. Tycker mer det verkar som att många SD:are har nån sorts nitisk nolltolerans mot kritiska frågor och kräver att SD inte ska kunna ställas mot väggen lika mycket som alla andra partier. Som att deras mål är en nordkoreansk ordning där Den Store Ledaren Åkesson bara får frågor av typen "Hur blev du så fantastiskt bra? Hur känns det att vara ett politiskt geni med helt oklanderliga idéer? Vi på redaktionen vill resa en guldstaty över dig utanför entrén, får vi det?"

(På tal om PS kommer P1 att släppa en dokumentär den 8 mars kl 15 med titeln "Sölvesborg - när SD tar makten". Enligt podden Det politiska spelet kommer SD:s opinionskurva antingen att gå genom golvet eller genom taket).

Tror knappast det "öppna arkivet" kommer försvinna bara för att man lägger ned PS.

Är verkligen "Vilse i pannkakan" etc så heliga program för er generation?

Bara för att Huitfeldt och Ganman etc har jobbat på PS innebär det inte att PS var/är neutralt. Den förstnämnde slutade väl dessutom för att han var trött på styrningen åt vänster och ej fick diskutera invandringens negativa konsekvenser.

Josefsson har många ggr uttalat sig hur vänster PS är/har varit och sedan finns ju de 3ggr när SVT tagit avstånd från SD:

https://www.youtube.com/results?search_query=josefsson+svt

https://www.youtube.com/watch?v=-05BETNv2kA

Man har bättrat sig de senaste åren men under många år agerade man som aktivister för massinvandring.
2020-03-04, 07:17
Moderator
v50s avatar
Expressen/Sifos senaste förtroendemätning för partiledarna 1510 personer tillfrågades under perioden 28/2 - 2/3

Citat:
Partiledare med högst förtroende

Jonas Sjöstedt: 40 (+4)
Ebba Busch Thor: 37 (+3)
Jimmie Åkesson: 30 (0)
Ulf Kristersson: 29 (+1)
Stefan Löfven: 26 (-1)
Annie Lööf: 23 (-2)
Nyamko Sabuni: 10 (+1)
Isabella Lövin: 10 (-1)
Per Bolund: 7 (0)
Andel (i procent) som uppgav att de hade ganska stort eller mycket stort förtroende.
Citat:
Partiledarnas balansvärde

Jonas Sjöstedt: +10
Ebba Busch Thor: -6
Ulf Kristersson: -12
Stefan Löfven: -23
Jimmie Åkesson: -24
Annie Lööf: -26
Nyamko Sabuni: -34
Per Bolund: -35
Isabella Lövin: -47
Andel som har förtroende i förhållande till andel som inte har förtroende.
https://www.expressen.se/nyheter/sjostedt-rusar-uppat-i-expressensifo-ovanligt/
2020-03-04, 09:54
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Expressen/Sifos senaste förtroendemätning för partiledarna 1510 personer tillfrågades under perioden 28/2 - 2/3

https://www.expressen.se/nyheter/sjostedt-rusar-uppat-i-expressensifo-ovanligt/

Oroväckande att Sjöstedt kan ha så högt och väldigt tråkigt att Åkesson inte har högre, ser inte bra ut för framtiden för SD. Hoppas jag har fel dock. Tror inte Åkessons siffror blir bättre av att man ”hotar” media, tyvärr.

V däremot.. undrar hur det ändras när de byter partiledare.
Senast redigerad av Haddock93 2020-03-04 kl. 10:06.
2020-03-04, 10:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Oroväckande att Sjöstedt kan ha så högt och väldigt tråkigt att Åkesson inte har högre, ser inte bra ut för framtiden för SD.

Ökningen för Sjöstedt kom väl när han för en enda gångs skull, för ett kort ögonblick, slutade att ta den i tvåan från Löfven.
Det krävs inte mycket.
2020-03-04, 10:03
Medlem
Citat:
Oroväckande att Sjöstedt kan ha så högt och väldigt tråkigt att Åkesson inte har högre, ser inte bra ut för framtiden för SD. Hoppas jag har fel dock.

När det blir en kvinnlig partiledare minskar förtroendet för partiet och dess ledare. Men som SD:are har jag mer respekt för V än S.
2020-03-04, 10:56
Medlem
Citat:
Oroväckande att Sjöstedt kan ha så högt och väldigt tråkigt att Åkesson inte har högre, ser inte bra ut för framtiden för SD. Hoppas jag har fel dock. Tror inte Åkessons siffror blir bättre av att man ”hotar” media, tyvärr.

Lugn, det är ju bra siffror för Åkesson, stabilisering på en högre nivå än tidigare.

Och Sjöstedts siffror kan ju mycket väl vara uppblåsta en del av att M/KD/SD-väljare klickar i att de har förtroende för Sjöstedt bara för att djävlas med S.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in