2020-03-04, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Håller med Dig, det jag svarade på var ett inlägg med spekulation om SD ev var hemma hos HD vid tidpunkten för samtalet.
Du menar HD antar jag ej ND ?

Akt 146 sid 84 och framåt...

I förhöret säger Noa (kollar i telefonen) att han ringde SD 6.59 (efter att ha fått nr av W).

Lite senare i förhöret sid 86 visar Noa ett SMS som han skickat till LW på morgonen där han frågat var hon är. Då upptäcker han att SMS:et står som "läst" vilket han inte uppmärksammat tidigare.
Läst? Oj!!
Citera
2020-03-04, 09:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
TVÅ saker tänker jag spontant baserat på vad hon säger (spekulation+erfarenhet)

1. Medicinering (jag går och jobbar varje morgon)
SD matar henne med Stilnoct, snabbverkande+kort halveringstid

2. Delaktighet
SD har matat henne med att "du är redan delaktig, tänk på barnen ..."
SD är en Manipulatör av stora mått.

HD säger som det är - Hon vet inte och är förmodligen rädd.

Ja, jag är tillbaka till min ursprungliga tanke om HD.
Att hon är mycket präglad av allt som SD säger.

SD är skrupulös och har inga problem med att smyga in underförstådda hot och osanningar.

Jag misstänker att han har satt de två kvinnorna upp mot varandra både medvetet och omedvetet genom åratal av förtal, osanningar och fire&ice-behandling.

Jag läste en chatt mellan SD och HD 2016, (alla har väl läst den) där
SD säger om LW ungefär: Jag vill bara att hon ska dö.
Och HD svarar: Nä, hon får leva.
SD: Men du sa ju att du önskade att hon inte fanns..
HD: Ja, men jag menade att jag vill ha bort henne ur mitt liv.
Jag tänker att de tankar HD har (att jag önskar inte att LW inte fanns) betyder för henne här mer symboliskt, såsom de flesta människor menar. Önskar att hon flyttade, att hon träffade någon annan, att hon slutar med geocaching eller vad som helst. Bara jag slipper se henne... ut ur mitt liv.

Medan SD tänker redan här ganska bokstavligt. Och som jag ser det är också HDs svar ganska märkligt; nä, hon får leva.

Hon har hört detta tidigare, matas med sådan tankar om att det kan sättas i verket. Kanske ofta till och med. Samtidigt matar SD henne med lögner om hur det förhåller sig. Han har noll ansvar själv, det är L*ena som stalkar honom och han kan inget göra. Han själv är offret, de är offer för en psykiskt sjuk kvinna.

Han matar L*ena med samma typ av lögner, tills bubblan inte håller och allt krackelerar. Han märker att han tappar greppet och måste ändra strategi.

Hans obehagliga sätt att använda barnen som vapen mot HD, visar hur fruktansvärt sadistisk han är. I flera dagar terroriserar han barnen med kaninburfrågan, och pressar HD genom att säga att han inte vill ha dottern, utan att HD får ta hand om henne.

Jag tror att HD inte är så långt från Knutbyflickan (minns inte vad hon hette).

Om HD är involverad, då är för att hon under åratal har levt med en psykopat som har använt henne i sitt krig mot L*ena.

Jag läste förhöret med Viveka Enander, åklagarens sakkunniga inom området "våld i när relationer".
Jag ska läsa om allt en gång till, men några saker fastnade direkt:
Att våld, inte behöver betyda fysiskt våld, utan kan vara psykologiskt och verbalt, som ner den utsatta och ger den kontrollerande ännu mer makt.
Eftersom kontrollen kommer smygande hittar den utsatta på förklaringar till det negativa, vilket förövaren hjälper till med. De "hjälps åt" att bortförklara varför det är på det här viset, allt för att bevara det positiva.
Det utvecklas mycket starka känslomässiga band, för båda parter i relationen som kallas det traumatiska bandet, där kärlek, rädsla och hat vävs samman. Dessa band gör att parterna blir beroende av varandra. Så småningom ser den utsatta på samma sätt på omvärlden som förövaren.
Trots detta psykiska våld kan en kärlek finnas.
Citera
2020-03-04, 09:06
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Läst? Oj!!

Hur är det då möjligt att sista gången telefonen var aktiv var kl 1.47 (eller något sådant) och sedan inte pingas förrän på fredagen?
Citera
2020-03-04, 09:13
Medlem
Rosamunds avatar
Ja där ser man. Försvaret hävdar (som förväntat) direkt att 45-åringen inte kan ha begått mordet vid den tidpunkt åklagaren hävdar att mordet begåtts.

De kommer definitivt skapa rimligt tvivel om att åklagaren inte lyckats visa att SD inte satt vid sin dator kl 23.34 när Lena bragtes om livet.
Citera
2020-03-04, 09:13
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enorm
Tror inte det har framgått VAD som hittades men poliserna bar på en brun papperspåse. (denna bild har förekommit i media)

I samband med att telefon pingats i skogen mellan Hjärsta och Vivalla kan man tolka det som telefon hittades.

Enligt fup saknas dock fortfarande telefon från LW. Då hon haft flertalet telefoner låter jag det vara osagt om detta fynd var en telefon eller har med LW att göra. Kan naturligtvis vara något annat som GP "droppat".

Angående "Janis myst" ställer jag mig lika frågande, men som någon spekulerat i förvånar det mig inte om det varit ett kod ord. Hur som hoppas jag det tas upp när hon hörs i rätten.

Brun papperspåse vivallaskogen 2018-05-19
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6n0Wor/foremal-har-hittats-i-sokandet-efter-forsvunna-lena
Citera
2020-03-04, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Nej han är död,
Aktb. 151 sid 10
Ojdå, det missade jag.
Citera
2020-03-04, 09:20
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Spelar mindre roll. Det rättfärdigar inte att Stefan krossade hennes skalle med minst 17 slag. Svartsjukedraman/triangeldraman långt värre än det du skriver pågår i tusental dagligen i detta land, med betydligt värre inslag av jävligheter.

Man slår inte ihjäl någon för det. Finns få saker du kan skriva som skulle rättfärdiga det här bestialiska mordet.

Beklämmande att du försöker rättfärdiga ett mord. Det tyder ju på att du själv skulle kunna gå till den ytterligheten. Obehagligt.
Du har helt rätt i att det inte rättfärdigar mordet men det förklarar raseriet med vilket hon berövades livet.

För oss som inte är här för att spy galla över mördare utan är mer intresserade om varför hon blev mördad är det av vital betydelse.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-03-04 kl. 09:28.
Citera
2020-03-04, 09:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Håller med Dig, det jag svarade på var ett inlägg med spekulation om SD ev var hemma hos HD vid tidpunkten för samtalet.
Du menar HD antar jag ej ND ?

Akt 146 sid 84 och framåt...

I förhöret säger Noa (kollar i telefonen) att han ringde SD 6.59 (efter att ha fått nr av W).

Lite senare i förhöret sid 86 visar Noa ett SMS som han skickat till LW på morgonen där han frågat var hon är. Då upptäcker han att SMS:et står som "läst" vilket han inte uppmärksammat tidigare.

Brrr, brrrr.

Jag får frossbrytningar av det här fallet.
Det är som den värsta thrillern, fast i verkliga livet.

Här ser man vem man har att göra med!
Citera
2020-03-04, 09:27
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Brrr, brrrr.

Jag får frossbrytningar av det här fallet.
Det är som den värsta thrillern, fast i verkliga livet.

Här ser man vem man har att göra med!

Det är inga goda nyheter för åklagaren att SMS:et lästes på morgonen. Det omkullkastar hennes teori att mordet begicks 23.30 och mobilen stängdes av vid 1.47.

Nu är det öppet för möjligheten att polisen både missat att Lena dödats senare och att mobilens senaste aktivitet inte var 1.47 heller. Försvarsadvokaten lär ta upp detta också.
Citera
2020-03-04, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är inga goda nyheter för åklagaren att SMS:et lästes på morgonen. Det omkullkastar hennes teori att mordet begicks 23.30 och mobilen stängdes av vid 1.47.

Nu är det öppet för möjligheten att polisen både missat att Lena dödats senare och att mobilens senaste aktivitet inte var 1.47 heller. Försvarsadvokaten lär ta upp detta också.
Var framkommer det att SMS:et öppnades på morgonen? Det visar inte heller vem som öppnade.
Citera
2020-03-04, 09:38
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Tänkte kasta in en del av brottmålsjuridiken som jag tycker det verkar som många missar:
Förklaringsbörda

Om den misstänkte konfronteras med omständigheter som talar starkt för att denne har begått ett brott behöver denne en rimlig förklaring. Ju mer graverande omständigheter desto bättre förklaring krävs.

Det är därför åklagaren har varit så noggrann med att slå hål på SDs vaginablödningshistoria. Lenas blod på skor och andra platser behöver förklaras. SD behöver en betydligt bättre förklaring än vaginalblödningar.

Detsamma gäller SDs oväntade kunskaper om att det var Lena som hade hittats (innan press eller polis gått ut med det).

Som en liten sidenote: alibi behöver bevisas för att vara ett riktigt alibi. Åklagaren har ingen bevisbörda när det kommer till påstått alibi. Det är den misstänkte som behöver styrka att han befunnit sig på en annan plats när brottet begicks. (Motsatsen skulle vara orimlig: den misstänkte skulle kunna påstå en rad alibin genom en process och åklagaren skulle behöva motbevisa varje sådant påstående).

Åklagarens roll är att se till att det är bortom rimligt tvivel att den misstänkte begått ett brott.

Tack för ett bra inlägg.
Det fetade. Har det verkligen framgått han vetat det?
Citera
2020-03-04, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Oavsett LW - Varför fortsätter SD att träffa henne då?? Han kunde bara brutit med henne en gång för alla.
Dom hade en sexuellrelation, och det tyckte SD passade honom bra... tror även att LW var rätt så pigg vad det gällde sex... Därför fortsatte deras relation ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in