2020-03-03, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Det tråkiga/ironiska i kråksången är att de flesta här såg det komma. Det är verkligen som en bilkollision i slow motion.

Men det gjorde folkhälsomyndigheten också. Återstår att se om det blir kollektiv spridning eller ej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bor i en idiotkommun som säger att lärare o elever som varit i riskområden ska vara i skolan. Hur korkade kan makthavare vara?
Jag bor också i en sådan. Och jobbar inom den sektorn. Jag har ingen jättelust att gå dit...
Citera
Medlem
liarsenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Kulturella svenskar har inga hysteriska religiösa övertygelser som intränger på en läkares arbete. Det har inte kineser heller för den delen.

Ingen kommentar?

Ska väl inte nämna de kineser som äter levande djur för att man tror att det ska göra en starkare?

Vad säger du om artikeln?
Citera
2020-03-03, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Uppdaterad prognos:

Tidigare uppskattad prognos (inom parentes) slog fel med -2 fall.

2020-03-03: 24 (26)
2020-03-06: 48 (52)
2020-03-09: 96 (104)
2020-03-12: 192 (208)
2020-03-15: 384 (416)
2020-03-18: 768 (832)
2020-03-21: 1536 (1664)
2020-03-24: 3072 (3328)
2020-03-27: 6144 (6656) => 123 svårt sjuka, ordinarie sjukvård är nu full.
2020-03-30: 12288 (13312)
2020-04-02: 24576 (26624) => 492 svårt sjuka, den framtrollade extrakapaciteten är nu full.

Baseras på följande:
100 tillgängliga ordinarie IVA-platser, +200 extra framtrollade platser. (Eftersom den riktiga kapaciteten är hemligstämplad av en anledning, så är det troligtvis pga. att dessa är ännu färre).

Sjuka som kräver IVA-plats beräknas på 2% svårt sjuka (lågt räknat). Dubbleringstid av smittade fall: 3 dagar.

Myndigheternas åtgärder är samma som i dagsläget, dvs. handlingsförlamning.

Sammanfattning:
Om ca 21-24 dagar är ordinarie sjukvård full. Efter ytterligare 4-6 dagar kollapsar vården.

Om ca 3 veckor börjar myndigheterna förstå vad exponentiell tillväxt är för något och inser att de har tappat kontrollen och att vi i Sverige inte är unika och speciella.

Singapore gör allt rätt så här långt. Mycket aggressiv provtagning vid MINSTA misstanke och smittspårning där SMS går ut till alla i området, med info på var den smittade har rört sig geografiskt.

Tidigare inlägg: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Vad har du för kompetens att göra en sån prognos? Flyg från Iran och SAS flyg är stoppade. Det kommer aldrig gå över 1000.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Den som tar Spanska sjukan som en referent vet inte vad den pratar om. Ta Hongkonginfluensan med utbrott 1968 i stället. Det fanns inget vaccin när den kom heller. Många smittades och en hel del dog, företrädesvis äldre även äldre släktingar till mig (de hade dött i alla fall i något annat inom kort).

Samhället gick vidare. Skolorna var öppna faktiskt även på lördagar och folk arbetade i vanlig ordning. Det restes inte lika mycket då, men inga charterresor ställdes in.

Den viktigaste skillnaden var att det inte fanns sociala medier som kunde sprida en massa kontaminerad desinformation, rädsla och spekulation.

Nja, du kan inte jämföra med en influensa som Honkong var. Denna är betydligt mer aggressiv i luftvägarna och går djupare ned i dessa.
https://www.expressen.se/nyheter/lakare-och-krisexperter-rasar-mot-folkhalsomyndigheten/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
Ingen kommentar?

Ska väl inte nämna de kineser som äter levande djur för att man tror att det ska göra en starkare?

Vad säger du om artikeln?

Jag har svarat på din invändning. Har inget mer att tillägga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Trodde jag hörde fel men de friger alltså tiotusentals fångar... mördare, våldtäktsmän, smugglare, och alla på samhällets botten....
TROR NI NÅGON UTAV DESSA KOMMER VARA KVAR I IRAN? Risken är att de arresteras igen när pandemin är över så de lär ju fly hals över huvud!

Grattis Sverige nu får vi säkert hit 2500-10.000 utav dessa mördare som sitter fängslade

Surrealistiskt!!!!

Sjukaste jag hört

Ja det beskriver en helt annan bild än att saker och ting är hur lugnt som helst.

Det är för mig minst lika sjukt att ingen verkar bry sig när man träffar kollegor, och regeringen hävdar att man inte kan bli smittad i tunnelbanan och att barn inte kan smitta mm.. inte heller behöver vi vara oroliga för det här på något sätt. Majoriteten av folk jag träffar är helt obrydda, dessutom känner jag fler som är på väg att resa de närmaste veckorna.

För mig att det helt sjukt att man är "extrem" om man är orolig och vill förebygga med de allra enklaste medlen, folk hånar en när man tvättar händer, eller om man vill ha mer än 2 dagars mat hemma.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
[quote=Merwinna|70523558]Det var en bra analys - psykologisk och träffsäker! Tur att vi andra också finns - hur skulle det gå annars? Vi som preppar, inte reser någonstans hur stora rabatter vi än blir erbjudna just nu, håller våra ungar hemma...

Det är kanske bäst för dig själv att du blir kvar här? Dels så kan du bli smittad på själva flygresan, och dels så är det kanske inte så kul att bli fast på andra sidan Atlanten om du måste i karantän? Eller ännu värre sjukhus. Se till att du har en reseförsäkring i alla fall, för annars blir det väldigt dyrt att betala för intensivvård på ett vettigt sjukhus i USA... Eller hemtransport med specialplan med läkare och sjuksköterska (men jag gissar att det inte kommer att bli några sådana transporter av Coronapatienter, det kommer att bli alltför stor efterfrågan på den servicen framöver).[/QU OTE]

En vanlig reseförsäkring gäller knappast vid pandemier. Speciellt som resan sker mitt under ett utbrott.

Gissar att de klassar detta som en global naturkatastrof.
Citera
2020-03-03, 20:17
Medlem
Vilka är det som kommer få sjukvård i Sverige när det blir fler fall? Först till kvarn? De som kan pröjsa mest pengar?
Citera
2020-03-03, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Kan ni summera de punkter som ni framfört tidigare i tråden på ett tydligt sätt gällande varför detta inte är av större vikt att oroa sig för, jämfört med tidigare influensor och liknande?

Lyft gärna upp i några exempel varför Sociala medier nu inte är en räddare utan en förbannelse.
Det jag sett av dig och min tolkning av er vinkel i tråden är följande:

-Folk är rädda i onödan
-Folk gör ineffektiva och panikartade åtgärder
-Sociala medier spär på en hysteri.

Detta till trots önskar jag att ni summerar med era egna ord vad er analys av läget är och bifogar information som kan användas på ett tydligt och rakt sätt.

Gärna i punktform med förklaringar om så behövs.

Allt Gott.

Min analys är:

Jag skulle inte längre skämmas att gå med munskydd
De som hamstrar är egoister (sprit och munskydd)
Man planerar nu vem man träffar och tar hänsyn till de
Ex imorgon ska jag träffa en ”risksjuk” eftersom jag är förkyld kommer vi att ha ett kort möte utomhus
Ja, jag har vant mig ganska bra

Verkar generellt att det är FLER folk ute nu. Kanske för att de inte vill ta buss etc. Jobbigt
Citera
2020-03-03, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shhnake
Vilka är det som kommer få sjukvård i Sverige när det blir fler fall? Först till kvarn? De som kan pröjsa mest pengar?

Ja, för det är ju så sjukvården funkar i Sverige.
Citera
2020-03-03, 20:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NetworkRambo
Till 🇮🇹

Italien? Från Norrköpings flygplats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto