Citat:
Ursprungligen postat av
krosh
Om Tegnell är kompetent eller inte kan jag inte bedöma, men han har garanterat större insyn hur myndighetsutövning etc. fungerar i ett land som Sverige än vad Olsen har. Vi har en massa direktiv, förordningar och lagar att förhålla oss till. Det är inget som en läkare kan förväntas ha någon insyn i. (oavsett hur framstående denna är). Utöver sin läkarexamen har en master i epidemiologi från London. Nu är han bara en del i ett team på Folkhälsomyndigheten dock även om han är den som syns i rutan.
Jo, det bedrivs forskning på Corona i Sverige. bl.a. på Karolinska. Ett av världens främsta universitetssjukhus för forskning. Bl.a. försöker man ta fram ett vaccin mot Covid-19.
https://ki.se/forskning/tema-covid-19
Och jo, myndigheter har helt andra bakkanaler än vad du och jag har som endast får ta del av det som läggs ut.
Så bra att det pågår forskning här också! (Även om det är på Nya Karolinska, där de inte brukar ha koll på just någonting... Kirurgiska instrument som ska vara steriliserade men är fulla med vävnader från förra patienten, patienter som får konstgjorda luftstrupar så att de inte kan andas alls längre, antisemitismistisk mobbning läkare emellan, läkare som ofredar sjuksköterskor och jag vet inte allt...)
Jamen DET ÄR JU DET JAG SÄGER. Att det är ANDRA saker än själva det medicinska, som man alltid måste ta hänsyn till här i Sverige. Jämfört med i andra länder. Där tar de till resoluta åtgärder, för att skydda sina egna medborgare i första hand...
Jaha, men det borde ju myndigheterna i
alla länder ha i så fall, sådana hemliga, exklusiva kanaler in till forskningens frontlinjer - och då skulle de väl fatta samma beslut allihopa. T.ex. om det nu skulle vara bevisat att barn inte kan smitta varandra eller vuxna (vilket det inte är, för både i England och Finland och något mer land, har barn smittat både andra barn och vuxna).
Nu har SAS stoppat flygningarna till/från Italien i alla fall. De kunde tydligen stödja sig på Danmarks UD, som utlyst officiell varning för Norra Italien nu. Men AT kanske har någon hemlig informationskanal, som säger att dom som kommer från Italien inte kan smitta någon... eller något sådant. Och det är därför vårt UD inte kommer med någon varning. Jaja... *suckar*