2020-03-03, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Lika tragiskt att äldre multisjuka dör.

Tragiskt är det men jag skulle vilja påstå att det är deppigare när folk som knappt hunnit leva kolar ändå.
Citera
2020-03-03, 11:24
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
We found a lower case fatality rate (1.4%) than the rate that was recently reportedly, probably because of the difference in sample sizes and case inclusion criteria. Our findings were more similar to the national official statistics, which showed a rate of death of 3.2% among 51,857 cases of Covid-19 as of February 16, 2020. Since patients who were mildly ill and who did not seek medical attention were not included in our study, the case fatality rate in a real-world scenario might be even lower.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2002032

If one assumes that the number of asymptomatic or minimally symptomatic cases is several times as high as the number of reported cases, the case fatality rate may be considerably less than 1%. This suggests that the overall clinical consequences of Covid-19 may ultimately be more akin to those of a severe seasonal influenza (which has a case fatality rate of approximately 0.1%)

https://www.nejm.org/doi/full/10.105...02387?query=RP

Precis detta jag också tror. I enlighet med de siffror vi har tycker jag detta verkar rimligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Fast jag tar mig inte på ansiktet,håret eller näsan när jag är ute

Bra. Med ett andningsskydd så undviker du att andas in något också. Men sedan så kan virus fästa sig på kläder, under skosulan etc. så du släpar med det hem. Med andra ord man kan aldrig skydda sig helt. Men man kan förbättra sina chanser.

Tvätta händerna ofta även om du är hemma tror jag dom rekommenderar.
Senast redigerad av CurbinDill 2020-03-03 kl. 11:27.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Spanska sjukan: 2,5%
COVID-19: 1-3% (Alla säger olika så drar till med denna siffra).

Kan man jämföra dessa två? Båda verkar ju extremt smittsamma och ha en hyfsat lika dödlighet.

Det enda skillnaden jag kan se är att Spanska sjukan även var farligt för yngre medan COVID-19 mest är farligt för medelålder och uppåt.

Förhoppningsvis inte med tanke på hur många som dog under spanska sjukan, visst sjukvården var sämre då men ändå skrämmande.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Jag har väldigt svårt att tro att 20% av alla drabbade kräver intensivvård. Om så var fallet hade vi, som sagt, sett många mer döda redan nu.

18% i kritiskt tillstånd just nu. Må hända att ej alla dessa behöver intensivvård men de lär behöva någon form av avancerad vård, annars hade man inte sagt att de befann sig i allvarligt/kritiskt läge. Även dessa vårdplatser och resurser är begränsade.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-03-03, 11:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bruk
Varför skulle det vara trams? Inbukationstiden är upp till 14 dagar. Dvs det kan finnas hundratals människor i Stockholm som va i nyligen för 13 dagar sedan som får sjukdomen först imorn.

Tror du på allvar att det blir total hysteri i Stockholm i helgen?
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Ja, eller via fullpackade bussar med sportlovsfirande gymnasieelever, kan ge mig f-n på attde kan härbärgera hundratals infekterade!

Helt klart och risken är ju mycket hög för importfall. Och skulle det ta fart med community spreading då är det värre om det inte redan tagit fart men de nekas ju tester i och med att de ej varit i högriskområden eller lyckas bevisa tidigare kontakt med känt fall.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Avancerad vård kommer de behöva, t.ex. syrgas. 10.2% behöver intensivvård stämmer nog ja.

Tveksamt.

Hur förklarar du siffrorna i Zhejiang och Guangdong t.ex? Där behöver mellan 0,5% och 1,3% intensivvård.

Andelen som behöver intensivvård i Sydkorea är också betydligt lägre än 10,2%

Det man kan se är att ställen som testar stora mängder av människor hittar fler fall av mild sjukdom. Italien, Iran, Hubei hittade måttlig till allvarlig sjukdom först därför siffrorna från dessa ställen missvisande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Inte så stor, men se upp så de inte nyser på dig eller hostar rätt ut! Eller låter barnen leka med lösgodiset.

Lösgodis usch, fy fan undvik eller dö!

Från en som arbetat med försäljning av lösviktsgodis - undvik alltid detta. Jag skulle inte äta det ens om jag fick betalt.

Oavsett coronasmitta eller inte.

/
Citera
Medlem
Citat:
Verkligen?
Citera
Medlem
Ju mer viruset sprids i Sverige och Europa desto lugnare blir jag. Det jobbigaste är att VETA att det går under radarn hos myndigheterna, nu kan vi snart inte utesluta samhälls-spridning och då blir det kanske lite anamma hos beslutsfattarna, om än sent.

Hur många tror att hanteringen av covid-19 kommer påverka nästa riksdagsval?
Citera
Medlem
Citat:
Men samtidigt om man är tvungen att välja vem av en multisjuk gamling och en frisk yngling som ska dö så är valet givet. Tragiskt som sagt men tyvärr en svaghetsrensning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in