2020-03-03, 02:27
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Ta till dig fakta istället för att hitta på egna regler över hur man "ska" räkna. Forskarna är eniga. Senast i går skrev du om dödlighet på 40-50 procent i Italien och Iran och om att viruset muterat. Med största sannolikhet kommer dödligheten landa någonstans mellan 0.2 och 2 procent. Vilket är illa nog.

Min gissning är det som förklarar situationen i Iran kan vara att de inte har tillräckligt med vårdplatser.
Då cirka 20 procent behöver vårdplats och endel intensiv vård. Om det inte finns så stiger dödligheten från 2 procent.

Detta är förmodligen också varför Kina smällde upp ett nytt sjukhus på någon vecka.
Citera
2020-03-03, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Läste du vilken medicin......
Det har varit prat om gurkmeja såg jag nånstans.
Även dvitamin samt cvitamin.
Citera
2020-03-03, 02:30
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Vi har flera tusen fall utanför Kina som vi kan dra statistik från och dessa siffror bekräftar Kinas statistik. Dödligheten har aldrig varit 17% den är mycket lägre.

Med all sannolikhet så var den mycket högre.... Precis som i Italien och Sydkorea för tillfället.
De sjukaste går åt först. Sedan så sjunker, å sjunker det, tills det stabiliserar sig under en längre tid.
CFR är inte ett fast värde, det kan gå upp och ned varannan dag som det nu gör i Italien.
Citera
2020-03-03, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Såg detta inlägg på Twitter vilket jag fann intressant dock gällande situationen i USA men samma princip gäller.

"For 1.5x multiple per day (no intervention) in 30 days we will have 190,000X as many new cases as today = 4.6 million; If we reduce 20% we have 240 times = 6,000; If we reduce by 30% we have 100 cases; reduce by 40% we have 1 case; 50% we have none. "

Och varav författaren Nasim Taleb kommenterade:

"Yaneer explains the payoff from "panic". If you reduce the connectivity between people the rate drops & we are nonlineaely out of the woods.
Hint: the flu season typically starts & ends with the school year."

Jäklar. Ja då kan man ju göra mycket ändå med förebyggande åtgärder. Mycket intressant.
Citera
2020-03-03, 02:31
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Min gissning är det som förklarar situationen i Iran kan vara att de inte har tillräckligt med vårdplatser.
Då cirka 20 procent behöver vårdplats och endel intensiv vård. Om det inte finns så stiger dödligheten från 2 procent.

Detta är förmodligen också varför Kina smällde upp ett nytt sjukhus på någon vecka.

Jag tror snarare att Iran har haft en smittspridning sen någon gång i januari och att man helt enkelt inte tagit det på allvar, sen när det spridit sig till sjukhus är det många svaga och äldre som stryker med tyvärr. Sen finns det ganska kraftiga sanktioner mot Iran som gör att sjukvården förmodligen har det jävligt kämpigt överlag, detta gör inte saken bättre. Den faktiska andelen som behöver sjukhusvård är förmodligen lägre än 20% dessutom, mellan 5-15% skulle jag gissa på.
Citera
2020-03-03, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Jag håller med att man kan käka C Vitamin med fördel men inte Askorbinsyra för fan! Askorbinsyra är en syntetiserad beståndsdel av C Vitamin som innehåller fyra beståndsdelar... Askorbinsyra, koppar och minns inte rastrerande två...

Käka C Vitamin men käka då wholefood C Vitamin, där får du the real thing!

Såvitt jag kan läsa mig till så är askorbinsyra == C-vitamin.
Inga nackdelar.
Citera
2020-03-03, 02:33
Medlem
Citat:

Sen om man kan lita på det man ser delas på nätet så verkar ju många inte ta det på något särskilt allvar där heller? Inte medborgare och inte regering eller religiösa ledare heller... Verkar inte finnas några insatser för att begränsa spridningstakten alls...
Citera
2020-03-03, 02:33
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Så du påstår att det är samma siffror i andra länder? Får du samma resultat om du räknar på Sydkorea?
Jag tror inte att COVID-19 kommer att vara ens i närheten av SARS, men det är alldeles för tidigt att försöka sig på mer än att gissa vad gäller dödligheten. Det är alldeles för många faktorer som spelar in, dels vilken möjlighet till sjukvård som erbjuds men också hur viruset muterar. Jag önskar gärna se siffror till slut på samma nivå som en influensa, men tyvärr tror jag det är mycket, mycket värre.
Covid-19 är värre än vanlig influensa med all förmodan, men såvida det inte muterar så kan vi lugna oss lite och titta på vad siffrorna säger. Dem allra flesta får väldigt milda symptom. Det har Kina sagt, det har också visat sig vara fallet utanför Kina. Det är vad svenska smittskyddsexperter och infektionsläkare har sagt också. De som får komplikationer är multisjuka och äldre. Det här säger jag inte för att jag är i någon slags förnekelsefas eller för att jag är rädd på något sätt. Nej, jag säger det just därför att siffrorna säger det. Statistiken från alla världens hörn bekräftar detta. Så det blir bara löjligt att få viruset att framstå som ett betydligt större hot än vad det faktiskt är. Paniken som just nu sprids i samhället är betydligt värre har WHO sagt.

Med det sagt, man bör vidta åtgärder för att effektivt skydda riskgrupper (äldre, multisjuka) och det kan innebära att man behöver begränsa vissa aktiviteter i samhället.
Citera
2020-03-03, 02:36
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Med all sannolikhet så var den mycket högre.... Precis som i Italien och Sydkorea för tillfället.
De sjukaste går åt först. Sedan så sjunker, å sjunker det, tills det stabiliserar sig under en längre tid.
CFR är inte ett fast värde, det kan gå upp och ned varannan dag som det nu gör i Italien.

Ja, dödligheten har varit både 100% och 0% beroende på när man tittar. Det är dock inte så man räknar ut CFR. Du tar antalet fall en viss dag och dödsfallen någon/några veckor senare för att få fram CFR.

Så vi kanske borde tala om IFR istället, och då lär den landa på mellan 0.2 till 2%
Citera
2020-03-03, 02:43
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Sen om man kan lita på det man ser delas på nätet så verkar ju många inte ta det på något särskilt allvar där heller? Inte medborgare och inte regering eller religiösa ledare heller... Verkar inte finnas några insatser för att begränsa spridningstakten alls...

Det är sant. På tal om begränsa, det är nästan så att det skulle kännts bättre med matematiker som även var utbildade läkare. Om jag får måla upp en u-topi.

Jag misstänker att endel läkare inte är införstådda hur en pandemi fungerar och hur den exponentiellt sprider sig. Smittskyddsläkare är väl dock det som tur är, hoppas jag. Detta är som sagt mina egna spekulationer ska poängteras och jag vet inte hur det ligger till i verkligheten.
Citera
2020-03-03, 02:45
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Fast det har du inga belägg för förutom "läckor" som allt som oftast sprids av Falun Gong-tokar. Det har varit ett team av internationellt erkända forskare på plats i dessa provinser och sett med egna ögon hur det går till och gått igenom datan. Ingenting tyder på att Kina ljuger.

Faktiskt så döljde inte kineserna det, under de första veckorna så räknade de och redovisade bara
de som ej hade underliggande som fullvärdiga corona offer. De skrev det öppet.
Så ingen konspiration där. Vi vet bara inte hur många som hamnade i den "andra" kolumnen.
Kina har bara sitt eget sätt att räkna....
Citera
2020-03-03, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag vet inte vad du vill men kanske är det bäst om vi får en dödlighet som pesten på runt 50 procent. Du verkar ju gilla att så många människor som möjligt avlider av COVID-19!

Var har du fått det ifrån?

Blanda inte in känslor. För ny snackar du känslor.

Jag bara säger att median ljuger.
Precis som när de nämner hur många som dör av vanligt influensa. De gör det medvetet så att man inte ska få panik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in