Citat:
Ursprungligen postat av
Omtanke
Så du påstår att det är samma siffror i andra länder? Får du samma resultat om du räknar på Sydkorea?
Jag tror inte att COVID-19 kommer att vara ens i närheten av SARS, men det är alldeles för tidigt att försöka sig på mer än att gissa vad gäller dödligheten. Det är alldeles för många faktorer som spelar in, dels vilken möjlighet till sjukvård som erbjuds men också hur viruset muterar. Jag önskar gärna se siffror till slut på samma nivå som en influensa, men tyvärr tror jag det är mycket, mycket värre.
Covid-19 är värre än vanlig influensa med all förmodan, men såvida det inte muterar så kan vi lugna oss lite och titta på vad siffrorna säger. Dem allra flesta får väldigt milda symptom. Det har Kina sagt, det har också visat sig vara fallet utanför Kina. Det är vad svenska smittskyddsexperter och infektionsläkare har sagt också. De som får komplikationer är multisjuka och äldre. Det här säger jag inte för att jag är i någon slags förnekelsefas eller för att jag är rädd på något sätt. Nej, jag säger det just därför att siffrorna säger det. Statistiken från alla världens hörn bekräftar detta. Så det blir bara löjligt att få viruset att framstå som ett betydligt större hot än vad det faktiskt är. Paniken som just nu sprids i samhället är betydligt värre har WHO sagt.
Med det sagt, man bör vidta åtgärder för att effektivt skydda riskgrupper (äldre, multisjuka) och det kan innebära att man behöver begränsa vissa aktiviteter i samhället.