2020-03-02, 21:30
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Många unga börjar nu dö av viruset i Iran.

Citat:"In this hospital alone, around eight die each day,” says the patient. “They are very young — 24 years old, 29, 36, 37."

https://iranwire.com/en/features/6769
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-03-02 kl. 21:33.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det hjälper ju inte att många blir debiterade 3500 dollar för att bli testade heller, många kommer inte att uppsöka vård öht och därmed sprida viruset okontrollerat.
Sen ska man komma ihåg att många storstäder har en Chinatown med massa Kineser som reser till Kina och tillbaka.

Jag hoppas verkligen, för amerikanernas skull att min oro är obefogad.
Citera
Medlem
SkogsKonungs avatar
När gissar vi att Sverige har 100 fall. I slutet av mars? Tidigare?
Citera
2020-03-02, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Inte helt omöjligt, men den är definitivt INTE konstaterad som luftburen smitta, vilket var det som hävdades.

Den är inte konstaterad som endast droppsmitta heller.
Citera
2020-03-02, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
När gissar vi att Sverige har 100 fall. I slutet av mars? Tidigare?

Oj det borde bli mkt tidigare än så.
Citera
Medlem
Coffeemans avatar
Ok regeringen skickar ut den absolut virrigaste person dom kan hitta att svara på frågor i Aktuellt.

Jag tror man ska bli lite orolig. Mest för att det verkar ta så lång tid innan folk blir sjuka. Själva dödligheten verkar vara ungefär som spanska sjukan.

Jag skulle dock uppskattat om inte Kina ljugit så mycket. Iran tio gånger värre.

Diktaturer är alltid lite märkliga men jag trodde Kina åtminstone var lite klokare. Men beslutsvägarna blir för långa och ingen vågar säga sanningen.

På 80-talet hade vi kanske haft någon möjlighet att begränsa något som detta. Men att t ex sätta några som kommer till Arlanda från Iran eller Irak i karantän är ju politiskt omöjligt. Ja inte ens Italien vågar man.

Vi får leva och se, har vi tur går det bra - det är trots allt inte en luftburen smitta. Vore jag cynisk skulle jag vara intresserad av hur sjukhusen hanterar en situation där 50 000 skrivs in. Kanske skulle dom göra som den stackars kinesiske doktorn som skriker i telefon att han hellre dör än tar in fler.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Många unga börjar nu dö av viruset i Iran.
Citat:"“In this hospital alone, around eight die each day,” says the patient. “They are very young — 24 years old, 29, 36, 37."
https://iranwire.com/en/features/6769
Fattades bara det. Suck! Nu ska man behöva vara rädd för sitt egna liv också. Inte bara nära & käras 😫
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det är intressant detta med smittspårning. Gememsamt för alla regioner och områden är att man gör detta otroligt noggrant för varje enskilt fall, fram till dess att man har ca 30-50 fall. Sen slutar man, det är helt enkelt ingen ide när det tickar in 5-10 nya fall varje dag.

Eftersom man kanske hittar 2-3 smittade per smittspårning från en smittad, så är det helt enkelt inte lönsamt att fortsätta med detta nrr det ändå tickar in mer än dubbelt så många nya fall per dag.

Jag gissar på att Sverige kommer i detta läge om ca 1 vecka.
Citera
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Oj det borde bli mkt tidigare än så.
I den här takten har vi 100 smittade i april någon gång, men jag tvivlar på att vi uppnår så många fall.
Citera
Medlem
Meanwhile i London:

Svenska Julia var bakis – orsakade panik på Heathrow
Sattes i 14 dagars karantän
Vännerna, som fortsatte försöka förklara att det bara rörde sig om några drinkar för mycket i Singapore, beordrades att sätta sig själva i karantän i hemmet i 14 dagar. Men eftersom Julia delar boende med flera andra hamnade de först i en karantäncell på Londonflygplatsen – där de beställde in några öl av märket Corona för att lätta upp stämningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dO83OB/svenska-julia-var-bakis--orsakade-panik-pa-heathrow
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp23
Vad har du för bevis att det inte är det? Politiska uttalanden räknas inte utan studier.
Varför drar du in politik?

Kliniska uppgifter så här långt visar att det är en aerosolsmitta.

Inte minst smittbilden på kryssningsfartyget visar det.

Hur blir det med dina källor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Inte helt omöjligt, men den är definitivt INTE konstaterad som luftburen smitta, vilket var det som hävdades.

Men hur förklarar du spridningen även efter 2 månaders full upplysthet om det endast består i droppsmitta? Att folk nyser till höger och vänster på en skidsemester i Italien och folk går sedan rakt in i dessa molekyler? Är det verkligen sannolikt att åstadkomma tusentals fall den vägen?

Jag tycker att det är svårsmält. Samtidigt ser vi att många andra länder har nästan inga upptäckta fall alls så man inte vad man ska tro. Båda teorierna har stöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in