2020-03-02, 21:01
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Det återstår att se.

Nej, det gör det faktiskt inte. Jag gissar redan inatt eller imorgon. Särskilt nu när det är uppenbart att USA haft en Italienliknande spridning.
Citera
2020-03-02, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Logiken säger att det vore billigare att ta ett beslut på
obligatorisk tidigarelagd 3v semester ur semesterbank, samt stänga skolorna 3v.

Då skulle man kunna lösa smittspårning mm.

Allt kommer garanterat klappa ihop som i wuhan om man inte gör det....

Nej.
Det finns absolut ingen garanti för att det ska klappa ihop.
Absolut inte som det ser ut idag.
Citera
2020-03-02, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Du verkar lida av svår panik, projicera inte det på andra är du snäll. Om du lugnar ner dig och läser den fakta som finns angående viruset så kommer du inse att det inte är så farligt som du tror.
Värre än en vanlig influensa men långt Ifrån vad många skriver om här.

Störst skada lär viruset göra på ekonomin.

Jag kunde inte vara mer ointresserad om vad detta virus har för inverkan på Svenska ekonomin. Och om halva Sveriges befolkning börjar att bunkra varor hemma så är det definitivt inget som har någon negativ effekt på svensk ekonomi öht. Jag sitter och funderar vad det är ni MSB wannabes egentligen fruktar. Folks agerande ? Ekonomisk kollaps pga av att folk bunkrar? Att föräldrar inte skickar sina barn till skolan ? Är det själva förändringen i samhället - alltså människors beteenden och mönster i vardagslivet som ni är livrädda ska förändras ? Tänker ni att människor ska börja slåss och skjuta varandra över det sista paketet ris på hyllan på Ica ? Vart klämmer skon ?

Fram med det
Citera
2020-03-02, 21:04
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Den smittade personen i Italien blev inte rätt diagnosticerad förrän efter fjärde läkarbesöket. Han hostade runt i tätbefolkade områden när har rännde mellan fyra sjukhus! Så många fick smittan på kort tid.
Mja, man vet faktiskt inte, utan man måste bl a kolla in prover från smittor i andra länder hur de har utvecklats. Smittan i Italien har utvecklat en typ ”mutation”.
Sen så undrar jag om det verkligen var så att han ”hostade runt i tätbefolkade områden mellan fyra sjukhus” och om det sen är förklaringen till spridningen ... Såvitt jag vet så var det en mindre håla, och att det var samma sjukstuga han återvände till.
Vill du leka Allan-Ballan Vitsiga-Killen kan du väl göra det nån annanstans, plz ...
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l00zekk
Var kommer siffran 2% dödlighet ifrån? Hur har man kommit fram till den?

Jag hörde cirka 2-3 procent från CDC myndigheten i USA under presskonferans vidare har WHO gått ut med att den är betydligt mer dödlig än vanlig säsongsinfluensa. Dödligheten varierar dock per åldersgrupp och för riskgrupper och för äldre är den högre. Och även om sjukhusen inte skulle ha tillräckligt med vårdplatser då cirka 20 procent behöver det så går dödligheten upp vilket du kan se på aktuella rapportering av fall.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
För min del finns det alltför mycket osäkerhet kring dessa fallande personer i Kina för att dra slutsatsen att det är corona. Jag väntar på fallande människor från t.ex. Italien och en uppföljning vad det rör sig om.
Jo, det är väl vad de flesta av oss sitter och väntar på.
Dock har ju vissa saker som tidigare avfärdats som konspirationsteorier visat sig stämma.
Då tänker jag till exempel på dörrarna till bostadshus i Wuhan som svetsats igen, folk som ligger döda utomhus och hur sjukhusen där varit så pass överbelagda att kroppar lämnats liggande på golven...
Jag tänker inte tvärsäkert påstå att allt detta beror på viruset, men det skall trots allt bli intressant att följa utvecklingen i Italien. Vi kan nog vänta oss en mer öppen rapportering där ifrån.
Citera
2020-03-02, 21:05
Bannlyst
6 döda av 96 i USA :/ det är inga 2 % där inte.
Citera
2020-03-02, 21:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Står att högt blodtryck ligger på 9%

Frågan är om det är obehandlat högt blodtryck. Jag har fått blodtryckstegring till 230. Normalt har jag nu med medicin 120-130/70

Är 32

Mycket troligt så gäller siffran obehandlat högt blodtryck, så skulle klara dig fint, speciellt när du är relativt ung.
Citera
2020-03-02, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Viruset är heller inte luftburet. Det är i värsta fall en aerosolmitta.

Det är visst luftburet.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:

Nej men de har ju haft en spridning i samhället som de inte vet om, garanterat minst 1000 som har det vid det här laget.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
...

Ökar rejält i Frankrike:

...
Bl a har en soldat som deltog i evakueringen av fransmän från Wuhan drabbats. Få se om det leder till en fransk ”mutation” ...
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:

Det betyder att det finns ett stort mörkertal av smittade..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in