2020-03-01, 22:10
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
0.2% risk att dö om jag får det i min ålder, ganska minimal.

500 bollar i en glasburk 499 svarta 1 vita snurra runt med handen plocka 1 boll. Om du får upp den vita så dör jag.

Förstås att stirra sig blind på statistik också. Bäst att försöka undvika smittan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Barn i Italien har smittats av corona, 1,20 in i klippet:

https://youtu.be/i0ShJruunDE

Den är ju från 26e Februari.
Finns massor av barn som är smittade. Senast idag en i Finland
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
I Italien har barn nu smittats av corona, 1:20 in i klippet:

https://youtu.be/i0ShJruunDE

Det där var många dagar sedan. Flera barn har varit smittade i Italien sedan nästan en vecka. De har milda symptom.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jätteintressant läsning.
WHO skickade 25 experter till Wuhan för att studera viruset och smittan i 9 dagar. Man får inte en bättre bild av viruset än från denna läsning. Det är rent kriminellt om inte Folkhälsomyndigheten och regeringen sätter sig in i denna läsning och använder de insikter som WHO har sammanställt.
Den kan bli rent avgörande får hur framgångsrikt Sverige klarar av detta.

https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/fbt49e/the_who_sent_25_international_experts_to_china/

Konferensen om man inte vill läsa:
https://www.youtube.com/watch?v=-o0q1XMRKYM

Snabb recap:

1. Det största klustret av smittade kom från "droplets" inom familjen, alltså nära kontakt med någon smittad inom familjen, nysning, hosta etc.

2. Vid 65 000 registrerat smittade vid WHO's besök så krävde 5% (3200 personer) artificiell andningshjälp. Ytterligare 15% av de smittade (9750 personer) behövde syrgas.

3. 80% av de 65 000 smittade (52 000 personer) hade milda symptom.

4. Vanligaste symptom: Feber (88%). Torrhosta (68%). Trötthet (38%). Slem vid hosta (33%). Svårt att andas (18%). Öm hals (14%). Huvudvärk (14%). Muskelvärk (14%). Frossa (11%). Rinnande näsa ej ett symptom för Corona.

5. Av 44 600 infekterade, så dog 3.4% (1516 personer). Dödsorsak kopplas starkt till ålder, kön, tidigare sjukdomshistorik men framförallt sjukvårdens möjligheter att snabbt agera och ge vård.
Får en klump i halsen när det gäller Sveriges kapacitet.

6. Sjukvårdssystemet: 20% av de infekterade (13 000 personer) krävde sjukhusvård i flera veckor.
Den första och viktigaste faktorn är att aggressivt stoppa spridningen av viruset för att hålla nere sifforna för verkligt sjuka patienter, och sekundärt att utöka antalet bäddar (material + personal) i tid.
Tack vare detta har nu Kina lyckats stoppa spridningen väldigt effektivt.

Och vad i HELVETE gör Sverige? Flygen landar som vanligt. Ingen screening. Ingen karantän. Ingen regering eller myndighet som arbetar proaktivt eller kommer med uppmaningar. Sveriges enda hopp till att hålla nere spridningen lägger de i händerna på den enskilda människan och förväntar sig att alla agera exemplariskt i alla situationer. Jag har inte ens ord för att beskriva idiotin för hur Sverige agerar.

7. Tidigare sjukdomshistorik: dödssiffran för de infekterade med befintlig(?) kardiovaskulär sjukdom i Kina var 13%. 9.2% för de med okontrollerad diabetes. 8.4% för de med högt blodtryck. 8% för de med kroniska andningssvårigheter. 7.6% för de med cancer. 1.4% för de med ickerelevant sjukdom.

8. Sen i slutet av Januari, så har antalet nya coronavirus-diagnoser minskat stadigt, med bara 329 nya fall om dagen kontra 3000 om dagen för en månad sedan.

Slutsats:
Det är inget domedagsvirus men det ser ändå ut som ett relativt farligt virus. Det som bekymrar mig är att Sverige (förmodligen) är det mest passiva landet av alla smittade länder i världen. Inga uppmaningar görs, inga åtgärder genomförs, och nyckeln för att stoppa detta är snabba åtgärder, något som Sverige historiskt är allt annat än kända för. Jag är beklämd över att en så här inkompetent regering och en följare till ledare (Stefan Löfvén) sitter vid makten, tillsammans med en uppenbartinkompetent epidemiolog i Anders Tegnell som bara jobbar med en sak: att tona ner allvaret. Jag är genuint beklämd och ser inte ljust på de kommande månaderna.

Väldigt bra sammanfattning. LÄS detta folk.
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det handlar om att jämföra med andra länder och om du gör det så ser det utan tveka oroande ut i Italien.

Time will tell...
Fortfarande det är just siffror som jag påpekade åt en som lade ut dessa siffror, Hur många var äldre av dem som dog tex samt hade dem ngn sjukdom i botten..

Problemet är bara man kan kasta ut siffror till höger och vänster men man redovisar inte ålderskategorierna var de flesta av de 36 döda var, Sak samma så av alla dem som är konstaterade smittade hur många är under 50år tex för att det stiger en siffra det är en sak men hur ser det då man bryter ned kategorierna visar annat!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Hur skulle du reagera på det? Är orolig för vår vårdpersonal som inte uppskattas. Ni är ju oumbärliga! Alltid, men särskilt i ett sånt här läge!
Jag har redan skrivit i tråden att jag skulle tycka att det skulle kännas meningsfullt att vara med och rädda liv på infektion.

Jag är 60+ så jag har ändå inte så lång tid kvar.
Citera
2020-03-01, 22:11
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vem tror på Irans siffror? Knappt 1000 smittade alltså när tom en minister blivit sjuk. Fan det är det värsta med utbrott av den här typen. Länder som Iran kommer ljuga för att påstå att läget är under kontroll.

5 smittade och en har dött av dessa...
Citera
2020-03-01, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Vad yrar du om först så är inte viruset farlig sedan så klagar du på regeringen hur sak du ha det, om inte viruset är farligt så behöver inte regeringen agera eller hur???

Viruset är inget domedagsvirus och det har jag sagt hela tiden. Men man måste behandla det med respekt för det är ändå ett virus som är farligt för de i riskgruppen. Regeringen måste agera tämligen omgående. Annars kommer många oskyldiga att dö.
Citera
2020-03-01, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Fast det är ju inte riktigt sanningsenligt om vi tittar på den fakta som finns tillgänglig och experters bedömning. Trollar du eller?
Nej jag är seriös. Mitt barn kom till mig och var orolig och jag ville inte ljuga. Jag menar jag kanske blir sjuk skall jag ljuga åt honom????
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja, men det har ju snarare blivit mildare isåfall. I Kina har ju 30-åringar dött. I Italien är samtliga döda äldre multisjuka.

Njae, finns inga garantier för det. Kom ihåg att den italienskas smittan är okontrollerad, alltså kan det finnas ett mörkertal vi inte har statistik för när det gäller ålder, allvarlighetsgrad etc. Det kinesiska urvalet var mycket större och få <60 dog även om det såklart förekom.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Ja, men sen agerade de mycket resolut och snabbt. Detta kommer regimen i Sverige inte göra. De kan inte ens göra det eftersom resurserna saknas. Nästan alla pengar och resurser i Sverige har under de senaste decennierna nämligen lagts på massinvandring, mångkultur, feminism och bögeri.

Det vi ser nu är antagligen en feministisk pandemihantering. Eftersom många äldre män dör så gör man så lite som möjligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Helt otroligt agerande av regeringen.

När skiten väl träffar fläkten så kommer det dyka upp endel material och resurser men det är "tack vare" EU.
Precis som med skogbränderna.
Tack EU!

Man vill att det ska gå åt helvete, sen kan man stå och säga kolla vi räddade "så och så många."
"Tack vare EU samarbetet klarade vi nu av Pandemin."

Problemet man inte kommer tala om är hur det hela ens tilläts att uppstå.
Kom ihåg var ni läste detta först.

Oavsett om jag har rätt eller helt fel så är hela agerandet redan nu mycket remarkabelt.

Ja det remarkabla är att man fortsätter person-flygtrafik som om ingenting hänt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in