2020-03-01, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burburryburburry
Undrade över källa på att iranskt flyg blivit tvunget att nödlanda i Turkiet pga sjuka passagerare. Var kanske lite otydlig.

https://www.express.co.uk/news/world/1247080/Turkish-airlines-coronavirus-tehren-istanbul-tk879-iran
Hittade den här
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HsEgen
Här en till som står på immundämpande läkemedel. Enbrel TNF antagonist. Jag tycker det är märkligt att vi inte får föreskrifter från våra läkare...

I andra sammanhang brukar anti-TNF-behandlingar anses vara immunsuppreserande och därmed brukar man tillhöra riskgrupper för diverse smittor, exempelvis säsongsinfluensan som man då får gratis vaccination emot.

Utan att veta säkert kan man ju anta att så är fallet även här. Det tar ett tag innan systemet (läs: sjulvården) hänger med när det dyker upp något nytt som covid-19, därav avsaknad av riktlinjer.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tillräckligt med data kommer vi inte att ha förrän epidemin blåst över. Så här åtta veckor in i epidemin så får vi hålla oss till det som hunnit framkomma.

Visa på ett enda fall där ett barn, klart, smittat en vuxen!
Kan du visa på ett enda fall där en blondin har smittat en brunett?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Finns det några tecken på att viruset kan finnas i migrantleden som nu återigen plågar Europa? Det vore en rejäl katastrof och då blir det illa på riktigt.
Citera
2020-03-01, 21:51
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Du tycker inte det är konstigt att där alla de stora utbrotten har uppkommit att de är ledande inom uppkopplingen av 5g? Vet du att luftmolekylerna förändras av 60ghz?

Jag kommer gömma mig om jag ska tvingas ta vaccin, jag tror inte längre på medicin som läkare rekommenderar efter hur jag själv upplevde att jag blev bara sämre utav medicinen som jag fick utskrivet till mig och började må mycket bättre utan medicin. Jag letade upp alternativ medicin och helt plötsligt blev jag mycket bättre genom äta naturliga saker ifrån naturen som använt i flera 100 år till medicin

Du upplevde att du mådde bättre utan din medicin? Antar att det var litium eller neuroleptika
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Enligt en av myndighetskvinnorna i kvällens agenda är det inga som helst problem att stänga inkommande trafik OM,

läget blir allvarligt.

Det är här någonstans det blir Error 404 i hur samordning/myndighetsansvariga i Sverige tänker.

Dvs, Sverige inväntar tillräcklig import av viruset, tills läget blir "ohanterligt" sen stänger man inkommande trafik.

Sen har vi informations videon ala Troy Mclure, med det äldre paret som håller på med radion och sitter i soffan.

-"vad ska man göra" (tanten)

-"man får ju lyssna på va resebyråerna rekommendationer är va å va myndigheternas rekommendationer är va" (farbrorn)

Ja det lät som två idioter. Inget ansvar alls. Blir det jättekris då tänker de om minsann.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Tja, vi verkar vara bra på smittspårning,, vilket är mer än vad man kan säga om t ex Tyskland och Frankrike, för att inte tala om Italien!
Vet vi verkligen att myndigheterna i Sverige är bra på smittspårning? De kanske har missat väldigt många smittade? Ingen vet...
Citera
Medlem
Citat:
Tja, vi verkar vara bra på smittspårning,, vilket är mer än vad man kan säga om t ex Tyskland och Frankrike, för att inte tala om Italien!

Så länge personerna har personnummer är de lätta att finna. Men har de bara samordningsnummer eller är här på besök finns inte en chans att finna dem.
Citera
2020-03-01, 21:52
Medlem
Är det inte lite lustigt att den sk "Svarta Döden", Spanska sjukan (spekulationer), SARS och nu Coronaviruset allihop kommer från Kina? Blir nästan lite spökrädd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Hur är stämningen på jobbet?
Det är ganska lungt. Vi har fått en del info om SARS-CoV-2.

Men i övrigt är det som vanligt. Lugnet före stormen, kanske . . .
Citera
Medlem
https://www.svd.se/fn-varnar-paniken-kring-viruset-kan-fa-farliga-foljder

"– Mellan 17 000 och 18 000 människor dog av hunger i går. En person dog av coronavirus i USA. 22 människor dog av vanliga influensan i USA igår, säger Beasley till SvD i Riyadh och tillägger:

– Hela världen är fixerad vid coronaviruset. Vi behöver mer balans i rapportering kring viruset.
"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Jag är av starkt virke, men jag värderar mitt eget och min familjs liv högre än främlingars och allt snack om "ansvar" och "samhället" kan ni bara stoppa upp i röven.

"Samhällskontraktet" är brutet sedan lång tid tillbaka och det var inte vi som bröt det.

Med den motivationen tycker du alltså att all personal på akutmottagningar, vårdcentraler, infektionskliniker etc ska neka alla patienter som kan tänkas bära på en smittsam sjukdom oavsett vilken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in