2020-03-01, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Okej men om barn kan smittas och om man är smittad kan smitta andra, även fast risken är mindre, är det inte lite konstigt att det kommit en studie om att barn inte smittar andra?

Tycker det känns konstigt, vågar man lita på studien? Lite väl sammanträffande med en sån här studie när alla barn kommer tillbaka från sportlovet.

Kommer Japan öppna sina skolor igen bara för den här studien?

Dessa studier skulle jag ta lätt på. Det enda land som har tillräckligt stor population med smittade att undersöka detta är Kina för närvarande, och Kina har inte de resurser att göra en seriös forskning gällande detta nu.
Citera
2020-03-01, 11:32
Medlem
Folkhälsomyndigheten går alltså ut med att barn inte sprider smittan och detta trots att WHO i sin rapport skriver:

"From available data, and in the absence of results from serologic studies, it is not possible to determine the extent of infection among children, what role children play in transmission, whether children are less susceptible or if they present differently clinically (i.e. generally milder presentations)."
Citera
2020-03-01, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Hel packat med super yachts runt galapagos öarna, och massor på väg dit...
Saknas flygplats?
http://megayachtglobal.blogspot.com/p/yacht-tracking.html
Så du har koll på hur det bruka se ut? Obs att rosa pilar är privatägda, inte så att det kryllar av dom runt öarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Jag har lyckats med en 7-åring. Vad är det som en 7-åring klarar av som inte en 10-åring klarar menar du?

Hur kan du veta med säkerhet att denna 7-åring sköter sin hygien när du inte har uppsikt? Peta sig lite i näsan, gå på toaletten lite hastat och glömma bort handtvätt, gå och peta på saker utan anledning.

Du kanske har en mycket ren och hygienisk 7-åring, det säger jag inte emot.

Men av egen erfarenhet kan jag säga att mindre barn sällan har god hygien, även om det uppmuntras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Var står det ordagrant, eller är det din tolkning? Bara min undran...

Du läser alltså inte aftonbladet? det står IDAG.
Citera
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Det verkar vara på det viset.

Hörde nyss Karin Tegmark(är hon släkt med Max Tegmark?) Wisell på radion som då hävdade att, jag citerar det hon säger själv, ber om ursäkt för att jag inte kan formatera ett transkript.

"barn utgör en väldigt liten andel av de som bär på infektionen, så att det är inte barnen som driver den här infektionen", "det andra är att om man tittar på, eh, lite noggrannare på barnen och WHO har precis haft en, en grupp som har varit i Kina och studerat mer i detalj vissa frågeställningar. Då har dom inte hittat ett enda fall där det finns dokumenterat att smitta har skett från barn till vuxna". "Och ytterligare som har framkommit från WHO:s rapport.." Reporterna avbryter: "och inte heller från barn till andra barn eller?". "Nej! Inte från barn till andra barn heller".

Reporter-monolog:

Karin Tegmark Wisell:
"Att man inte ska låta rädslan ta överhand utan man måste gå på dom fakta vi har och det är också så att vi, vi fortsatt följer och studerar och skulle vi få någon som helst indikation på att den kunskap vi har idag inte, eh, håller, då omvärderar vi"

FHM väljer alltså ut en enstaka studie och väljer ut vilken fakta ur denna studie de ska följa. "Fakta och kunskap". Jojo.

Är statliga sparkrav anledningen till att FHM alltid väljer ut de rapporter som visar på insatser som kräver minst resurser...?
Citera
2020-03-01, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k5
Hur kan du veta med säkerhet att denna 7-åring sköter sin hygien när du inte har uppsikt? Peta sig lite i näsan, gå på toaletten lite hastat och glömma bort handtvätt, gå och peta på saker utan anledning.

Du kanske har en mycket ren och hygienisk 7-åring, det säger jag inte emot.

Men av egen erfarenhet kan jag säga att mindre barn sällan har god hygien, även om det uppmuntras.

Återigen. God hygien är inte att tvätta händerna var 3:e minut. Tvätta händer efter toalett och innan samt efter måltid räcker.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
På vilket sätt kan det tolkas då? Som att staten vill förhindra smitta...?

...som att läget vore katastrofalt.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Ja, jag kliar mig ofta i näsan. Jag går ut ofta, men jag blir inte smittad. Räcker med att tvätta händerna hyfsat ofta. Behöver inte vara hela tiden.

Menar du att viruset/ kontra normalt immunförsvar kan räcka för att inte bli smittad, eller spelar vi bara tärning i detta?
Citera
2020-03-01, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Folkhälsomyndigheten går alltså ut med att barn inte sprider smittan och detta trots att WHO i sin rapport skriver:

"From available data, and in the absence of results from serologic studies, it is not possible to determine the extent of infection among children, what role children play in transmission, whether children are less susceptible or if they present differently clinically (i.e. generally milder presentations)."

Vi måste ju alla ner i gruvan imorgon och arbeta som alla andra dagar vet du...då går det inte att motivera oss med några halvkvädna visor, ”barn smittar inte”, tydligt och enkelt budskap...pöbeln orkar ändå inte leta fram och läsa en studie på 40 sidor på engelska...
Citera
2020-03-01, 11:36
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lardest

Ja, detta är en trojansk häst som nu Tegnell i form av regeringens apoleget och spindoktor nu använder som argument för att lugna befolkningen.
Detta är ett oroväckande och desperat beteende från Tegnell (Regeringen) att uttala sig så spekulerande på detta sätt.
Citera
2020-03-01, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Den är dödligare varje år media skriver, jävla miffon som dig är elitens bästa vän...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qovRE/efter-stora-utbrottet--arets-influensa-ovanligt-dodlig

"Sheep always need a wolf to get scared, than comes the Shepherd with any bs-solution and they just bend over and spread their behind..
wait 3 years and see.."
Det är mycket som blir dödligare för varje år, tyvärr kommer inte herden i tid för vi vänjer oss med det långsamma rövknullandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in