2020-03-01, 09:17
Medlem
Fick detta av en vän

Ny rutin för hemvändande resenärer från Kina

Hej, * Med anledning av nya rekommendationer från Utrikesdepartementet ändra...

24 feb

Hej,

*

Med anledning av nya rekommendationer från Utrikesdepartementet ändrar vi nu rutinerna för att ta emot hemvändande resenärer från Kina. Rutinerna gäller både medarbetare, förskolebarn, elever och vuxendeltagare.

*

AcadeMedia tillämpar i alla lägen försiktighetsprincipen, vilket helt enkelt betyder att vi alltid tar det säkra före det osäkra. Risken för smittspridning i Sverige är fortfarande mycket låg, dock har vi nu beslutat att alla som varit i Kina och kommer hem bör stanna hemma i 14 dagar, alltså under inkubationstiden.

*

Medarbetare är hemma med lön och ska arbeta från hemmet. Du som har ett jobb där det är möjligt utför dina ordinarie uppgifter. Du som inte kan göra ditt vanliga jobb på annat ställe än på din arbetsplats, ring din chef och diskutera vad du kan göra från hemmet.

*

Vårdnadshavare i förskola, grundskola och gymnasieskola ska, precis som myndiga elever i gymnasiet samt vuxendeltagare kontakta förskolan/skolan direkt.

*

Skolan/enheten kommer att ta fram individuella lösningar så att ingen elev förlorar undervisningstid på grund av detta.

Har du frågor får du gärna kontakta skolan eller undertecknad. Du når mig enklast på

*

Paula.hammerskog@academedia.se.

*

Med vänlig hälsning

*

Paula Hammerskog
Trygghetsdirektör

*

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/kina/

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/februari/stor-efterfragan-...
Citera
2020-03-01, 09:18
Medlem
Coronavirus: Nasa images show China pollution clear amid slowdown

Citat:
Satellite images have shown a dramatic decline in pollution levels over China, which is "at least partly" due to an economic slowdown prompted by the coronavirus, US space agency Nasa says.

Nasa maps show falling levels of nitrogen dioxide this year.

It comes amid record declines in China's factory activity as manufacturers stop work in a bid to contain coronavirus.

https://www.bbc.com/news/world-asia-51691967
Citera
2020-03-01, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Gå igenom de koreanska siffrorna igen, tror du missade något.
Jaha, så nu är det de koreanska siffrorna som stödjer något du hittar på, och nästa gång är det iranska siffror som man ska titta på osv osv. Lägg av, börjar bli tjatigt med er cheery picking.
Citera
2020-03-01, 09:19
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frulind
Jag fick tydligen inte skicka pm, då det kommer här:

Ja Göteborgs-tjejen flög direkt till Stockholm, med symtom och var sjuk, och hälsade på en kompis, och sov där en natt innan hon tog tåget hem till Göteborg. Den tjejen, som hon sov hos blev hämtad av ambulans för två dagar sedan. Hon kanske inte är registrerad som smittad än?

Det förekommer olika uppgifter om detta. Media säger en man i 30-årsåldern. Har hittills bara fått info från en person som tycks känna denna, men regionerna går ut dagligen med info om smittade så om de hade fått det fel först borde det vara korrigerat. Så nu baserar jag min lista enbart på uppgifter från media, tills jag får info som undanröjer alla tvivel. Tjejkompisen i Sthlm borde bekräftats om det var sant för det har gått 2-3 dgr sen den "nyheten" i tråden.

Hur som, tack alla ni som skickar info!
Citera
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
nej det har jag inte haft tror jag även om jag har haft magsjuka för många år sen.

Men vilka klarar sig bättre nu, de som drabbas av vinterkräksjukan eller de som inte gör det?

De som inte drabbas av vinterkräksjukan, dvs non secretors får svårare att andas när coronaviruset angriper lungorna. Dessa har en ovanlig blodgrupp dvs inte A+ eller 0+.
Citera
Medlem
Rysk-Bots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Men de har nog redan för(köps)biljetter till bra vard
Har man 100k i månaden har man förmodligen privat vårdförsäkring.

Vi i pöbeln som de själva försatt i svår situation har inte det privilegiet.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/gymnasieskola-pa-lidingo-haller-stangt-pa-grund-av-oro-for-coronavirus

Gymnasieskola på Lidingö håller stängt på grund av oro för coronavirus
Citera
2020-03-01, 09:20
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Underbart bra! Tack för det där!

Tack själv Ken! Det var ju du som började listan men jag har inte vetat hur jag skulle tagga dig.
Har du sett att AB använder sig av listan nu?
Citera
2020-03-01, 09:20
Medlem
Mailet gick ut till Danderyd, enligt min vän me kanske skickades till alla skolor i Sverige som koncernen äger.
Så Lidingö och Danderyd vidtar åtgärder.
Citera
2020-03-01, 09:21
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Skolkoncernen Acamedia har skrivit mail till föräldrar, elever och lärare enligt en bekant. De uppmanar att alla som varit i Kina under sportlovet håller sig hemma och erbjuder distansundervisning.

Jobbar bredvid en Academedia skola. Kollar imorgon om det ser mindre ut.
Citera
2020-03-01, 09:22
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Det är åtgärderna som kraschar landet, inte viruset.
Tänk om, tänk rätt.

Nja jag skulle vilja påstå att både drastiska åtgärder men också att inte göra någonting alls kraschar landet.

Det finns väl en anledning varför exempelvis Japan stänger skolorna 1 månad (Japaner speciellt som bryr sig extremt mycket om skola), varför Kina/Italien sätter hela städer i karantän, därför man fruktar viruset. I Sverige bör man speciellt frukta viruset eftersom vi inte har sjukvårdskapaciteten och därför resurserna att vårda de kritiskt sjuka, det riskerar att skapa anarki för alla vill ha vård. Om en stor del av befolkningen sjuknar in i en smitta som kan sitta i kroppen väldigt länge riskerar det också att stanna produktioner i stora delar av landet.

Däremot kan man tycka att små åtgärder såsom stoppa flyg från Iran och andra riskzoner eller direkt testa dessa när de kommer till landet är de minsta man kan göra.

Därför kan man se det som att alla länder i hela världen måste välja mellan pest (drastiska åtgärder) eller kolera (viruset sprider sig och konsekvenserna av detta).
Senast redigerad av Haddock93 2020-03-01 kl. 09:25.
Citera
2020-03-01, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/gymnasieskola-pa-lidingo-haller-stangt-pa-grund-av-oro-for-coronavirus

Gymnasieskola på Lidingö håller stängt på grund av oro för coronavirus
Även Danderyd för elever och lärare som varit i Kina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in