2020-03-01, 06:44
Medlem
Grollarens avatar
För er som inte har hittat denna sida än, länkar jag Wikipedias egen outbreaksida med löpande uppdateringar. Här finns hela tidsföljden, åtgärder, symptom och vad man nu kan tänkas vilja veta. Kurvor och statistik. Detta är alltså en pågående sida, så den uppdateras hela tiden.

https://en.wikipedia.org/wiki/2019%E2%80%9320_coronavirus_outbreak
Citera
2020-03-01, 06:45
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Läste att en gymnasieskola på Lidingö kommer hålla stängt nästa vecka. Klokt anser jag också. Tycker det borde gå ut direktiv till samtliga skolor att följa det exemplet. Det skulle lugna många och hindra spridning.

Absolut det är en no-brainer.
Nackdelen är att barn missar några timmars lärarledd undervisning.
Uppsidan är att Sverige ökar möjligheterna för att undvika total katastrof.

Det är en deal jag skulle tagit.
Citera
2020-03-01, 06:47
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Läste att en gymnasieskola på Lidingö kommer hålla stängt nästa vecka. Klokt anser jag också. Tycker det borde gå ut direktiv till samtliga skolor att följa det exemplet. Det skulle lugna många och hindra spridning.

No shit... De rika förbereder sig för att dra....

Skall om jag orkar försöka leta på några sidor för plane/yachts spotting för att
se om alla dragit... Allt har ju transponders nu för tiden....
Citera
2020-03-01, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Rent krasst är du en månad för sen med att införskaffa skyddsutrustning.

Ffp3 partikelfilters / andningsskydd har nu varit slut mer än en månad i handeln (och tydligen nästan helt slut hos svenska myndigheterna, Msb & sjukhusen).

"Hela sjukhuset har ansträngt sig maximalt för att få fram fler andningsskydd. Det är svårt för efterfrågan är enorm, både nationellt och internationellt, säger Erik Salaneck, infektionsläkare vid Akademiska universitetssjukhuset."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...-andningsskydd

"Region Jönköpings län nu börjat hushålla med munskydden, som riskerar att ta slut när Coronaviruset nu sprider sig över världen."
https://sverigesradio.se/artikel/7416500

Enligt en facebooktråd från en som arbetar mot tillverkaren M3 har de fått besked att M3 inte kommer kunna leverera fler ffp3 filter/masker till Sverige innan september 2020. Får hoppas Kina kommer tillbaka och kan börja producera andra märken snarast.
Eller att Sundström börjar göra någon billig ffp3 mask de närmsta månaderna.

Sen behöver du handgel/handsprit men den har varit restnoterad de sista dagarna.

Ögonskydd kan du hitta på Jula/biltema.
Billiga skyddsdräkter kan du hitta men då får du leta bra.

Hoppas du hittar vad du söker.

Ni/många köper dessa dyra masker, ögonskydd, handskar och skyddskläder.

Dessa pengar är totalt bortkastade om ni faktiskt INTE HAR ALLT DET PÅ ER NÄR NI GÅR UT, varje gång, varje sekund.

Varför köper ni allt det då? Vad väntar ni på?

Jag har inte sett en enda människa bära mask i storstockholm.
Citera
2020-03-01, 06:55
Medlem
Hur länge kan jag vara sjukskriven utan läkarintyg? Du kan vara borta sju dagar, från jobbet. Arbetsgivaren har alltid rätt att kräva sjukintyg från dag 8
Citera
2020-03-01, 06:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet

Dessa pengar är totalt bortkastade om ni faktiskt INTE HAR ALLT DET PÅ ER NÄR NI GÅR UT, varje gång, varje sekund.

När utbrottet artar sig som i otalien åker maskerna på. Vad är det du ej förstår?
Citera
2020-03-01, 06:56
Medlem
fernebos avatar
Fallen ökar igen i Kina för andra dagen i rad, även om de främst håller sig i Hubeiprovinsen. Det kan säkert vara en följd av att man så sakteliga har lättat på åtgärderna och bla öppnat vissa arbetsplatser igen. Tror inte riktigt det kommer att funka. Anledningen till varför smittspridningen minskade var de extrema åtgärderna. Viruset är inte borta och smittspridningen lär garanterat ta fart igen om försöker låta livet återgå till det normala.

Citat:
573 personer har insjuknat i Kina det senaste dygnet, visar den dagliga uppdateringen av det nya coronaviruset. Det är den högsta ökningen hittills i veckan, men betydligt lägre än de stora tal då smittan spreds som värst i landet, uppger TT.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

https://www.straitstimes.com/asia/east-asia/coronavirus-china-reports-47-more-deaths-427-new-cases
Senast redigerad av fernebo 2020-03-01 kl. 07:00.
Citera
2020-03-01, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet

Man kanske redan sitter hemma och ej behöver handla de närmaste 2 månaderna.....
Citera
2020-03-01, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nalle22
Att Norge skulle gå om Sverige så fort trodde jag inte, när Sverige fick sitt 13de fall fick Norge sitt 15de.
Tyder bara på att de är bättre på att spåra och stoppa. Sedan har de låååååångt mycket färre afghaner som kommer från sina semestrar till Norge än vad vi har.

Sverige har minst 50 ggr mer smittade. Gäller att spåra de som bara inte kan spåras.

Alla ensamkommande från Iran och sk "flyktingar" som åker skytteltraffik mellan Sverige och sina hemländer där de semestrar, sjukt nog.
Senast redigerad av Martlet 2020-03-01 kl. 07:06.
Citera
2020-03-01, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Man kanske redan sitter hemma och ej behöver handla de närmaste 2 månaderna.....
Eh, hur troligt är det?

Sitter de där fullt påklädda med all utrustning?

Jag pratar om alla de som köpt masker för tusentals kr, skyddskläder och annat. Vad väntar de på? Det måste ju användas om ni vill rädda er själva. Lönlöst om det ligger i någon garderob.
Citera
2020-03-01, 07:00
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Man agerar så eftersom man inte vill ha en pandemi.
I fall av smittspridning av just detta virus riskerar många vuxna arbetsföra personer att bli sjuka samtidigt (eftersom ingen är immun på det sätt vi är mot exempelvis säsongsinfluensan).
I ett sådant läge riskerar samhället att "stanna upp" (många är sjukskrivna från sitt arbete samtidigt etc.).
Man är alltså inte rädd för en massdöd som vissa här verkar tro...

Givetvis är man orolig för att många ska dö och bli sjuka.
Sjukvården kommer kollapsa med tusentals sjuka.
Samhällets funktioner kommer haverera osv.

Denna sjuka är vidrig då vi saknar skydd mot den och effekten blir mycket värre än säsongsinfluensan.
Dessutom vet man inte allt om denna sjuka om mutteringars effekt och de signaler som kommer om att sjuka återigen kan smittas.

Förstår inte varför du offrar ditt privatliv och sitter här på forumet om du inte tror det här är så farligt.
Citera
2020-03-01, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Får man Corona kan man ligga hemma och må dåligt lika bra som att man ligger på sjukhus. Det är dock när man har 40 grader konstant utan att febernedsättande får ner det och andningsproblem man bör uppsöka sjukhus.

Jag ser inte fram emot att få det för jag blev sjuk efter resa till New York 2011 och låg i 38,5 graders feber som jag dämpade med Alvedon. Vad händer när 38,5 grader blir 37? Du blir sjöblöt och sen feberdrömmer du. Jag är relativt frisk av mig så jag kommer att få den mildare graden.

Andningsproblemen är det symtomen där man bör söka sjukhus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in