2020-03-01, 02:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag har funderat på om en orsak till att "militären" ville få tyst på AH kan vara att hon uppfattade att LP var så chockad och förvirrad att hon inte var kontaktbar. Vilket då gjorde LP till ett uruselt vittne. Och det störde naturligtvis planen att kunna binda någon till brottet med hjälp av LP:s vittnesmål.

Jag vet inte, det är en spekulation.

Intressant tanke.

LP visste kanske vad det var frågan om, det fick inte komma ut, rikets säkerhet, eller partiet, och "vanliga" poliser fick inte veta allt hon visste, hon litade inte på polisen av den anledningen?
Citera
2020-03-01, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
You don't give up so easy.

I realize Bobo likes to tell people on this Flashback thread that they either don't know what they are talking about or it is a fantasy.

But nothing I have said is a fantasy.

If Hans Melander has not tested the S&W - then he's just lazy.
I wasn't stupid - I have a record of conversations.
If I am told mommy has it - then I'm sure she does.
So it would be easy for Hans Melander to go get it.
As far as first hand knowledge - I highly doubt there is anyone on this Flashback thread that has FIRST HAND KNOWLEDGE - of anyone who hated OP and also had a S&W in 1986.
Not just any S&W - a paperless S&W...
And then to top it off - OP had the audacity to show up in his factory a few days before he was shot - for some stupid photo op - like OP had anything to do with making that company successful - I think not!
You think that could piss someone off???

There you go. So why should I give up easy?
Tell me the S&W was tested.
Citera
2020-03-01, 02:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
I realize Bobo likes to tell people on this Flashback thread that they either don't know what they are talking about or it is a fantasy.

As far as first hand knowledge - I highly doubt there is anyone on this Flashback thread that has FIRST HAND KNOWLEDGE - of anyone who hated OP and also had a S&W in 1986.
And then to top it off - OP had the audacity to show up in his factory a few days before he was shot - for some stupid photo op - like OP had anything to do with making that company successful - I think not!

The investigation does not depend on Hans Melander. Well he is the chief investigator for sure but it's mainly thanks to lead prosecutor Krister Petersson that right measures have been taken during the recent three years.

And that is also why I am sure they are possessing the right weapon at this time after it was sent to analysing in late 2017.
Citera
2020-03-01, 02:55
Medlem
I-van-Toers avatar
CD, om du är döende, på en dödsbädd, ta för Gud skull inte sanningen med dig i graven. Gör inte det. Det handlar om oss, människor. Du vet vem jag är, fast jag är en trött jävel idag, jag vet vem vem du var på den tiden.

Kommissariebil 1520 ska INTE vara där den är. Hand på bibeln, CD, du och TE har svaret. Det handlar om Sverige!
Citera
2020-03-01, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare

Ask Krister Peterson, Palmeutredningen that question.
But you better hurry up, after 30 june it is too late.
Citera
2020-03-01, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ask Krister Peterson, Palmeutredningen that question.
But you better hurry up, after 30 june it is too late.

Hans Melander knows - I doubt he holds back information from his boss!
For that matter - there's another conversation on record!
And yes, he did make a very interesting comment.
I already mentioned that on this thread
Citera
2020-03-01, 03:12
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
AD som säger att han såg dem stå och prata; den tidsmässiga aspekten gällande NF, han hinner inte gå så långt om LOP inte står stilla en stund nära mordplatsen, om vi förutsätter att det var AB som NF såg bakom LOP; och iakttagelsen av IM. Dessa tre vittnesmål talar för att LOP pratat med GM. Varför? Ja, och varför ljuger i så fall LP?

That's the million dollar question. 😊

LP:s utrop uppfattades av LJ. Jag tror att hon ropade till GM, den man hon noterat strax före mordet.
Citera
2020-03-01, 03:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Ponera att NF minns allt och återberättar exakt allt. Då måste ABs kollegor ha gått från bankomaten redan. Jag vet inte hur fel uttagstiderna 23:15 och 23:16 kan vara.

AB måste ha dröjt kvar. Finns en del i hans förhör som tyder på att han först väntade på eftersläntarna.

Säg att AB är lite längre norr ut än han minns. Han kan då råka "förfölja" Palme när NF ser dom.

Kan det vara SE:s nuna i Skandiadörren han ser, istället för i La Carteries fönster?

LP har sagt att de kan ha tittat i nåt mer skyltfönster. OP kanske av oro för AB stoppade till vid resebyrån eller Dekorimas första fönster. Men AB som väntade på sina kollegor stannade också till.

Då skulle jag säga att mördaren är SE eller någon som kommer till korsningen från väst, syd eller öst. Syd känns dock fel. En annan förföljare från norr funkar inte. Min gissning är att mördaren kommit till Dekorima från andra sidan Sveavägen.

Hur ofta växlar trafikljusen? Det var precis grönt att gå över vägen. Men nån borde ha sett om GM kom nästan direkt från övergångsstället.

Konstigt knäppa Palme med en man 5 m bakom. Kanske tog GM AB för en livvakt och körde på ändå? Kanske kom GM precis över vägen, tittade in i Dekorimas skyltfönster, vände upp bakom Palme och sköt utan att se AB
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-03-01 kl. 03:22.
Citera
2020-03-01, 03:16
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Intressant tanke.

LP visste kanske vad det var frågan om, det fick inte komma ut, rikets säkerhet, eller partiet, och "vanliga" poliser fick inte veta allt hon visste, hon litade inte på polisen av den anledningen?

Ja här kan man förstås fundera brett och fritt. Min misstanke är att LP precis före mordet hade fått ett intryck av GM som hon behöll för sig själv. Hon kan ha tänkt att sådan information innebar en risk för hennes egen säkerhet. Och sönernas.

Kanske därför hon pekade ut CP. Hon ville komma ur knipan.

Fri fundering.
Senast redigerad av Basfakta 2020-03-01 kl. 03:19.
Citera
2020-03-01, 03:23
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
That's the million dollar question. 😊

LP:s utrop uppfattades av LJ. Jag tror att hon ropade till GM, den man hon noterat strax före mordet.
Vet du i vilket förhör LJ säger det? Och säger han att LP sa "Vad gör du?"?

AB tyckte att LP efter skotten sa något på ett utländskt språk.
Citera
2020-03-01, 03:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja här kan man förstås fundera brett och fritt. Min misstanke är att LP precis före mordet hade fått ett intryck av GM som hon behöll för sig själv. Hon kan ha tänkt att sådan information innebar en risk för hennes egen säkerhet. Och sönernas.

Kanske därför hon pekade ut CP. Hon ville komma ur knipan.

Fri fundering.

Det blir naturligtvis bara spekulationer, förhoppningsvis kan KP redogörelse bringa klarhet.

Funderat mycket på det som rör AH och vad den där "militären" påstås ha sagt, något i stil med att vi måste se till så att det är lugnt i landet.

Det för ju tankarna till hemligtjänster, typ SÄPO, SAPO, IB och liknande, och jag måste även med stor risk för att smutskastas som Mollvik i den här tråden, även nämna det psykologiska försvaret.

Någon form av hemligtjänst inom totalförsvaret vore ju rimligt.
Citera
2020-03-01, 03:37
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ponera att NF minns allt och återberättar exakt allt. Då måste ABs kollegor ha gått från bankomaten redan. Jag vet inte hur fel uttagstiderna 23:15 och 23:16 kan vara.

AB måste ha dröjt kvar. Finns en del i hans förhör som tyder på att han först väntade på eftersläntarna.

Säg att AB är lite längre norr ut än han minns. Han kan då råka "förfölja" Palme när NF ser dom.

Kan det vara SE:s nuna i Skandiadörren han ser, istället för i La Carteries fönster?

LP har sagt att de kan ha tittat i nåt mer skyltfönster. OP kanske av oro för AB stoppade till vid resebyrån eller Dekorimas första fönster. Men AB som väntade på sina kollegor stannade också till.

Då skulle jag säga att mördaren är SE eller någon som kommer till korsningen från väst, syd eller öst. Syd känns dock fel. En annan förföljare från norr funkar inte. Min gissning är att mördaren kommit till Dekorima från andra sidan Sveavägen.

Hur ofta växlar trafikljusen? Det var precis grönt att gå över vägen. Men nån borde ha sett om GM kom nästan direkt från övergångsstället.

Konstigt knäppa Palme med en man 5 m bakom. Kanske tog GM AB för en livvakt och körde på ändå? Kanske kom GM precis över vägen, tittade in i Dekorimas skyltfönster, vände upp bakom Palme och sköt utan att se AB
Har man bestämt sig för att skjuta någon mitt i stan spelar det ingen roll om det går någon fem meter bakom. Det är ju så det är i stan. Vill man undvika att ha folk omkring sig när man mördar, då väljer man inte Sveavägen. Frågan är varför mordet skedde i stan. Jag uppfattar det som ett snabbt beslut (dock inte stundens ingivelse) där GM upplevde sig ha kontroll på läget och såg det som mycket viktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in