2020-02-29, 21:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Precis, man undrar varför. Det borde vara tvärtom. Men plötsligt har alla som i vanliga fall är extremt omtänksamma blivit inhumana cyniker som inte bryr sig om vare sig gamla eller sjuka. Det är intressant.

Ensamkommande är förhållandevis unga o drabbas inte så allvarligt av Coronavirus. Äldre svenska pensionärer dör antagligen som flugor men enl pk-sverige är detta helt ok. Det är ju svenska pensionärer som får kommunerna att gå back så Coronavirus kommer som en räddare...
Citera
2020-02-29, 21:17
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
posta källa please 240 nya i Italien?

Källan på BNO är denna: https://www.repubblica.it/cronaca/2020/02/22/news/coronavirus_in_italia_aggiornamento_ora_per_ora-249241616/?refresh_ce men jag får inte translate att fungera, så jag säger inget om artikelns innehåll. It is what it is.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Ja på Trump sa dem att apple leveranserna är igång igen från Kina . Kina har ridit ut stormen

Bra där. Då kan Kina börja skicka N95 masker hitåt. Vi lär ju behöva massor framöver
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast Kina har än så länge bara haft stor smittspridning i en provins än. Det är ju de extremt kraftfulla åtgärderna som har begränsat smittspridningen i Kina och jag misstänker att många här i väst är fullt medvetna om att vi inte kommer att kunna vidta samma åtgärder. Se bara på oss i Sverige. Det görs i praktiken ingenting för att verkligen stoppa smittspridningen.

Ja apple leveranserna är igång igen sa dem på Trump konferensen. Kina har ridit ut stormen förutom i Wuhan !
Citera
2020-02-29, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Jag skulle ha ett skeptiskt öga till WHO Du verkar inte vara väldigt påläst om who president vad han är för person

Hjälp mig och förklara. Enligt min egna bild underdriver de problematiken och borde ha utlyst pandemi förra söndagen. Många respektabla människor såsom John Campbell som jag litar på delar min bild.
Citera
2020-02-29, 21:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Det är ju 14% risk att man återsjuknar och då när man väl får den igen så skadar den en värre. Den kommer att skadorna lungorna permanent såsom ebola gjorde och immunförsvaret.

Vad har du för belägg för dina påståenden?

Kan du ange källa som styrker det du påstår?

14%, var finns den statistiken, vem har räknat ut det, på vilket underlag?
Citera
2020-02-29, 21:19
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Problemet för alla sjukhus är att de inte vill få in smittan på sjukhusen. För då går det inte att bedriva vanlig vård som blindtarmar, benbrott, gikt, artros, struma, hemorojder, hjärsvikt o diabetes.

Utan smittsamma sjukdomar ska o kan bara sötas separat i speciella avdelningar med undertryck. O den info jag fått av personal som arbetar inom vård o nyligen tränats att arbeta i skyddsdräkter säger att man pallar högst 3-4 timmar o dryper av svett. O bara proceduren att ta på o av dessa dräkter är djäkligt betungande.

Så utbildad personal är ett stort problem. Likaså medicinska skyddsdräkter.

När det kommer till de militära resurserna så gissar jag på att det finns resurser att slå upp fältsjukhus (tält) för provosoriska provtagnings center. Samt dela ut ABC-dräkter/masker till sjukvården. Samt dela med sig av morfin till ikke prioriterade döende patienter.
Deras utrustning är främst till för att sy ihop skottskadade o söndersprängda.

Även mycket av Abc-materialet kommer behövas att om de beordras vakta karantän o undvika plundring vid nedstängningar o avspärrningar.

Det kan även hända att dessa resurser måste delas med polisen.

Ingen vet, få vågar spekulera. Det är bara att hoppas på det bästa.

Håller absolut med dig. (Har inte velat belasta tråden med denna komplexitet. Tror att det lätt väcker ångest hos folk och reptilmotståndet sätter in).

Vi som gjort lumpen vet vad regementets sjukvårdspluton höll på med. Vad skall de göra mot ett virusutbrott? De har varken utbildning, kunskap eller materiel för sådant. De hade ju för fasen de civila sjukhusen som ryggrad i sjukvårdsorganisationen. Det var ju de som skulle backa upp Försvaret och inte tvärtom!

Möjligen att de kan agera USKr, vakt och logistik. Nej, att Försvaret på ett effektivt sätt skall kunna hjälpa till här, det tror jag bara är en liten snuttefilt för tillfället.
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Nej Ebola är som tur är inte i närheten av lika smittsamt som det här viruset. Nu är ju dock inte ebola problemet vi har för tillfället.

ebola har en 70 % dödlighet i länder med dålig sjukvård.

detta virus har extremt låg dödlighet i jämförelse
Citera
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Att sitta och tänka det värsta scenarior för att några visar några bilder och sen kollar man på statisik jämfört med olika andra saker folk dör av, hur vanlig influensa dödar folk osv så kanske man kan tänka sig att det inte kommer bli ett scenario i sverige där man stänger av dricksvattnet efter att 20 personer har smittats.

Jag skrev just balans att inte inte tro på allt men man dör inte av att ha "tänk om". Jag håller med mycket är överdrivet. Jag själv har alltid allt tillgänglig sen tid tillbaka. Om elen går? Vattnet strular, har hänt i min kommun ett par gånger men höll i sig en vecka bara. Ja du förstår säkert.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad har du för belägg för dina påståenden?

Kan du ange källa som styrker det du påstår?

14%, var finns den statistiken, vem har räknat ut det, på vilket underlag?
https://www.reuters.com/article/us-china-health-reinfection-explainer/explainer-coronavirus-reappears-in-discharged-patients-raising-questions-in-containment-fight-idUSKC N20M124

Song Tie, vice director of the local disease control center in southern China’s Guangdong province, told a media briefing on Wednesday that as many as 14% of discharged patients in the province have tested positive again and had returned to hospitals for observation.
Citera
2020-02-29, 21:20
Medlem
roteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Det är ju 14% risk att man återsjuknar och då när man väl får den igen så skadar den en värre. Den kommer att skadorna lungorna permanent såsom ebola gjorde och immunförsvaret.

Google translate ger jag inte ett skit för som källa... Så jag frågar igen.
Vilken källa har du till detta?
Citera
2020-02-29, 21:20
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Vart har du hört de ryktena? Tänker du på videon på de två i overall och munskydd på balkongen? Det var Rinkeby. Dock stod platsen anvisad som Hässelby eller dyligt.
Nej, har inte sett den videon. Grupp via fejan. Kan dock inte styrka ryktet på något sätt så ta det med en nypa salt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in