2020-02-29, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Nåt anmärkningsvärt dök upp i ett av förhören med HD:

Förhörsledaren informerar HD om att de genom flera olika källor (förhör med andra samt uppgift de fått genom nån mobil/datortömning tror jag) fått veta att under åren då hon var som sjukast tog SD på sig uppgiften att "dela ut hennes mediciner" till henne några ggr per dag.

Han brukade då byta ut eller lägga till piller i hennes "kvällsmedicinering", till piller som "knockade" henne (starka sömnmediciner/mer kraftfulla lugnande eller dylikt). Hans syfte med att droga HD såhär var att hon skulle hamna i djup sömn/bli utslagen så att han skulle kunna sticka ut och ha sex med LW på nätterna utan att HD skulle märka. Detta var precis i början av affären.

Det här är ju på en HELT annan nivå än en vanlig simpel affär....

Helt oansvarigt att lämna en knockad fru m två mycket små barn, varav vi fått höra att det ena sover dåligt p.g.a. kolik som sedan visar sig vara glutenintolerans. Ovanpå vad de gör mot varandra menar jag.
Citera
2020-02-29, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Håller med, en affär är svårare än ett one night strand. Men visst finns marginaler till förlåtelse. Men att bli neddrogad är brottsligt dessutom men oerhört stort moraliskt svek. Men snart vaknar kraxarna om hur hemsk lw är. Men bra jobbat och kloka analyser.

Lägg till gas lighting på det. SD kan fylla på med allehanda passande "minnen" - kommer du inte ihåg?

Fy fan.
Citera
2020-02-29, 16:29
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Reagerade över förhören med alla som tränat på Gustavsvik den aktuella kvällen. FL frågar alla om ngt har stulits. Ska man göra tolkningen att man tror att BO dödats av hantlar eller viktplattor (nämns i ett utav förhören)?

Intressant. Jag har tidigare (utan framgång) spekulerat kring hantlar som mordvapen. Några gamla citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Om tillhygge använts tror jag att det bestått av i huvudsak metall. Jag önskar tillägga hantlar på listan: mindre sådana som går att få plats med i t.ex. en större ficka eller i en någorlunda nätt väska.

Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Oavsett GM tycker jag inte att hantlar (vilka t.ex. LW själv eller GM kan ha ägt nättare varianter av) helt går att avfärda som mordredskap. Mindre sådana skulle kanske t.o.m. kunna gå att raskt rengöra i en diskmaskin efter en attack, tänker jag.

Jag anser att dessa bärbara träningsredskap gärna kan diskuteras i forumet (i form av spekulationer kring mordvapen) och inte direkt avfärdas som ”fantasier”, vilket nu görs.

Det fetade: Vet någon om man överhuvudtaget kontrollerat SD:s och HD:s (eventuella) diskmaskiner?
Citera
2020-02-29, 16:31
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Det som hände i slutet av februari -18 var att Lena skickade ett brev till Hanna för att avslöja för henne att Stefan försatte sin otrohetsrelation med Lena sedan ett år tillbaka bakom Hannas rygg. Hon lät Hanna känna till att S var opålitlig och att Hanna var värd en bättre gubbe som var värdig hennes tillit. Därefter blev det skilsmässa och utflytt för Hanna.
HD i förhör innan LW hittats:

19/5 -18: "Eh.. å bara vetskapen av att han ville avsluta det här mycket tidigare gjorde att det kändes mycket lättare, men hade han sagt det ah men då hade det kunna vart ord bara.. men eftersom hon också sa det, att han ville avsluta det här, eh.. så.. eh.. å det hon skriver då det framkommer ...ah men.. där.. ah.. det bara kän.. hon är inte frisk. Hon är inte frisk, jag förstår att han vill ta sig från det men att det inte gick. Eh.."

HD återkommer hela tiden till att LW inte "är frisk". Och här ovan, att det "inte gick" att ta sig från det.
- Försöker hon övertyga sig själv att SD hade hotats av en "sjuk" LW som ett sätt att rättfärdiga mordet?

"F: Har du känslan av att dom träffades under den tiden också eller om du tänker tillbaka på
det nu, om dom fortsatte o träffas eller?
V: Ehh.. ja.. jag tror det och jag har fått det bekräftat att dom har fortsatt o träffas. Mm. F: På vilket sätt har du fått det bekräftat?
V: Av Stefan.
F:Okej. Du har frågat och han har..
V:Näe han berätta det.
"

Hon har alltså inte berättat om brevet från LW i februari. D.v.s om hon känner till det och har läst det.

V:Ah jag kan inte komma på att det har varit nått mer efter det.. för då.. jag har gått hos en samtalsterapeut och det här är ju nått som vi har pratat mycket om under åren och hon sa bara det att.. vet du vad, så länge du håller på o skriva så kommer hon o fortsätta för det här.. jag har inte träffat henne som hon säger, men jag bedömer utifrån det säger.. det här är en sjuk människa. Det här är en riktigt sjuk människa som du har träffat på, eh.. så svara inte..
F:Näe.
V:hon kommer inte o sluta förens du ger dig
"

Samtalsterapeuten har uppenbarligen misslyckats med att inta ett objektivt förhållningssätt i samtalet med sin klient.

29/5 -18: "F: Mm. Så du frågar inte då.. när hon försvinner.. va han själv har gjort? V:Näe.. det gör jag inte
F: Du gör inte det?
V:Näe.
F: Va kommer det sig, får jag fråga det?
V: Ja de får ju fråga.. därför att jag.. såg inget samband.. jag förstod inte varför han skulle veta nånting om varför hon försvinner. Jag såg.. jag såg inte att han skulle va delaktig i de på nått sätt.. ehh o dels så visste inte jag då eh hur rel.. det att dom hade haft en fortsatt relation.. eh.. som han.. har sagt efteråt sen.
F: När berätta han det för dig då? Att han har fortsatt relation med Lena? Som du berätta nu.
V: På vägen till USA.
F: Va säger han då?
V: Han säger bara att.. eh.. jag vill att du ska veta att Lena o jag har fortsatt eh.. att setts, efter eh.. vi har flyttat isär.
F: A va berättar han mer då?
V: Eh.. jag väljer att inte vilja veta mer. Jag vill inte veta vad dom har för relation. Jag har gått igenom det.. eh.. jag har sörjt det, jag har varit arg, jag har varit ledsen tidigare.. eh.. om han nu väljer att göra det efter vi har separerat.. eh.. ja.. då vill inte jag veta det. Jag vill inte veta. Det gör så ont, så jag vill inte veta vad dom har för relation.
"

Visst visste hon hur relationen hade sett ut, det hade ju LW berättat för henne.
Senast redigerad av Reviews 2020-02-29 kl. 16:44.
Citera
2020-02-29, 16:32
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
På gränsen till världsberömda våldsmetropolen Vivalla. Sök på FB;s sökfunktion Vivalla; Skottlossning Vivalla, rån mot Willys Vivalla, kvinna bunden misshandlad och rånad Vivalla är bara de 3 översta rubrikerna sedan finns det 213 till. Slut på OT men det är en förklaring till nojan hos många.

SD själv var inte orolig, men han ville gärna göra en insats för att säkra allmänhetens trygghet, det blir kontentan.
Ja, det verkar helt i linje med hans allmänna humanism och empatiska personlighet.
Citera
2020-02-29, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Håller med, en affär är svårare än ett one night strand. Men visst finns marginaler till förlåtelse. Men att bli neddrogad är brottsligt dessutom men oerhört stort moraliskt svek. Men snart vaknar kraxarna om hur hemsk lw är. Men bra jobbat och kloka analyser.

Hahaha, ja nu kommer väl LW-kraxnarna och ba: "Jamen om inte LW hade stalkat och trakasserat SD så hade han inte behövt droga sin fru på nätterna och..."
Citera
2020-02-29, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Nä.
Men man skulle ju lätt kunna dra slutsatsen att SD är mellanhanden om båda kvinnorna har samma mediciner?
Det har förekommit uppgifter i tråden, via JokerMannen om jag minns rätt, att HD fått ngnsorts modern variant av Stesolid/Valium. Det kanske inte är ngt som tas upp i FUP, men jag undrar ändå om ngn sett det? Kanske kan förklara minnesluckor? ( Jag kan inte den sortens medicin, utan detta är bara en fördom)
Citera
2020-02-29, 16:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Aktbilaga 145 Huvudprotokoll sid 34
12/5 -18 enl logg LW "Har lämnat bostaden och går längs med Fågelbärsgatan" 00.07.40

Aktbilaga 145 Huvudprotokoll sid 156
15/5 -18 LW:s mobil kopplar upp på mast Hjalmar Bergmans väg 54 00.07.54

Slump?

Kusligt.
Citera
2020-02-29, 17:03
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
SD själv var inte orolig, men han ville gärna göra en insats för att säkra allmänhetens trygghet, det blir kontentan.
Ja, det verkar helt i linje med hans allmänna humanism och empatiska personlighet.

En komplex personlighet svårt för en lekman att reda ut på ett övertygande sätt. Men det hindrar ju tydligen ingen att förklara alldeles bestämt hur han är.

Förklarad ej psykiskt sjuk i alla fall!
Citera
2020-02-29, 17:07
Medlem
HD saknar helt trovärdighet i polisförhören. Kommer hon att höras i tingsrätten, så blir det mycket intressant att höra vad hon då kommer att säga till SD:s fördel eller nackdel. HD vet exakt vad som har hänt LW.

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
HD i förhör innan LW hittats:

19/5 -18: "Eh.. å bara vetskapen av att han ville avsluta det här mycket tidigare gjorde att det kändes mycket lättare, men hade han sagt det ah men då hade det kunna vart ord bara.. men eftersom hon också sa det, att han ville avsluta det här, eh.. så.. eh.. å det hon skriver då det framkommer ...ah men.. där.. ah.. det bara kän.. hon är inte frisk. Hon är inte frisk, jag förstår att han vill ta sig från det men att det inte gick. Eh.."

HD återkommer hela tiden till att LW inte "är frisk". Och här ovan, att det "inte gick" att ta sig från det.
- Försöker hon övertyga sig själv att SD hade hotats av en "sjuk" LW som ett sätt att rättfärdiga mordet?

"F: Har du känslan av att dom träffades under den tiden också eller om du tänker tillbaka på
det nu, om dom fortsatte o träffas eller?
V: Ehh.. ja.. jag tror det och jag har fått det bekräftat att dom har fortsatt o träffas. Mm. F: På vilket sätt har du fått det bekräftat?
V: Av Stefan.
F:Okej. Du har frågat och han har..
V:Näe han berätta det.
"

Hon har alltså inte berättat om brevet från LW i februari. D.v.s om hon känner till det och har läst det.

V:Ah jag kan inte komma på att det har varit nått mer efter det.. för då.. jag har gått hos en samtalsterapeut och det här är ju nått som vi har pratat mycket om under åren och hon sa bara det att.. vet du vad, så länge du håller på o skriva så kommer hon o fortsätta för det här.. jag har inte träffat henne som hon säger, men jag bedömer utifrån det säger.. det här är en sjuk människa. Det här är en riktigt sjuk människa som du har träffat på, eh.. så svara inte..
F:Näe.
V:hon kommer inte o sluta förens du ger dig
"

Samtalsterapeuten har uppenbarligen misslyckats med att inta ett objektivt förhållningssätt i samtalet med sin klient.

29/5 -18: "F: Mm. Så du frågar inte då.. när hon försvinner.. va han själv har gjort? V:Näe.. det gör jag inte
F: Du gör inte det?
V:Näe.
F: Va kommer det sig, får jag fråga det?
V: Ja de får ju fråga.. därför att jag.. såg inget samband.. jag förstod inte varför han skulle veta nånting om varför hon försvinner. Jag såg.. jag såg inte att han skulle va delaktig i de på nått sätt.. ehh o dels så visste inte jag då eh hur rel.. det att dom hade haft en fortsatt relation.. eh.. som han.. har sagt efteråt sen.
F: När berätta han det för dig då? Att han har fortsatt relation med Lena? Som du berätta nu.
V: På vägen till USA.
F: Va säger han då?
V: Han säger bara att.. eh.. jag vill att du ska veta att Lena o jag har fortsatt eh.. att setts, efter eh.. vi har flyttat isär.
F: A va berättar han mer då?
V: Eh.. jag väljer att inte vilja veta mer. Jag vill inte veta vad dom har för relation. Jag har gått igenom det.. eh.. jag har sörjt det, jag har varit arg, jag har varit ledsen tidigare.. eh.. om han nu väljer att göra det efter vi har separerat.. eh.. ja.. då vill inte jag veta det. Jag vill inte veta. Det gör så ont, så jag vill inte veta vad dom har för relation.
"

Visst visste hon hur relationen hade sett ut, det hade ju LW berättat för henne.
Citera
2020-02-29, 17:09
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
En komplex personlighet svårt för en lekman att reda ut på ett övertygande sätt. Men det hindrar ju tydligen ingen att förklara alldeles bestämt hur han är.

En hel del kan man ändå utläsa via hans sätt att uttrycka sej via dator, mobil, chatt etc.
Jag kan så klart ha helt fel i mina tankar och slutsatser.
Citera
2020-02-29, 17:14
Medlem
Citat:

Om jag fattat rätt, kollar man i den första rättspsykiatriska undersökningen om han haft t.ex. ngn psykos. Då KAN det vara så att han ska dömas till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse. (Flink hade en tillfällig psykos, utlöst av alkohol, och kunde därför dömas till fängelse.) Diagnoser som ADHD ger inte rättspsykiatrisk vård ( och jag minns ngn radiodokumentär om att väldigt många fängelsekunder platsar i ngn liknande diagnos).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in