2020-02-29, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Självklart, medierna har fått sina krigsrubriker som vanligt, när ordningen är återställd (larmet försvinner) så ifrågasätter ingen media som vanligt tills näst panik råder.

Hur kan man gå vidare och för en gångs skull verkligen stämma Aftonbladet för missledande information t.ex.?
Kanske går att anmäla till typ Pressombudsmannen? (det finns en sådan åtminstone - vettesjutton vad hen har som uppdrag).
Citera
2020-02-29, 13:09
Medlem
ananasskivas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Barn 0-9 år har 0 % dödlighet. Varför ska man vara orolig för sina barn?

För att det smittade barnet i sin tur kan föra smittan vidare till andra, såsom äldre personer eller de i riskgrupper... Somliga förefaller dock ha svårt att tänka i flera led. Det är av samma anledning vi vaccinerar mot diverse, exempelvis. Inte för att skydda den enskilde individen, utan populationen.
Citera
Medlem
-YOLO-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Nja, var han inte irländsk?
Hoppas verkligen att du tänker på någon annan då det vore pinsamt om hans tydliga irländska tolkades som amerikanska.
”Inside Wuhan” with Ben kavanagh

Pinsamt att jag inte la det på minnet. Men det är han jag letat efter...tack!
Senast redigerad av -YOLO- 2020-02-29 kl. 13:13.
Citera
Avslutad
Citat:
Det är vidrigt hur pressen sprider panik helt i onödan.

Pressen har tystat ner och förminskat det hela ända fram tills alldeles nyligen då det ej fungerar att mörka det på samma sätt längre då folk vet för mycket.

Vi andra har sett detta komma sedan månader tillbaka när svensk press m.m. knappt nämnt nyheten om Kina. Och har förutsett detta länge i t.ex. den här tråden. Samma sak har väldigt många virologer, doktorer m.m. gått ut och gjort. Dock inte i pressen som du talar om.

Har man inte konstant intervjuat folk som Anders Tegnell m.m. som inte gjort annat än att förminska virusets allvar och hittills inte haft rätt i en enda förutsägelse?
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Sansa dig lite, jag har inte kallat dig för mupp trots att du uppvisar kännetecknen.

1177- artikeln säger inte att man ska använda varmt vatten. Man brukar förorda kallt vatten, men jag tror ljummet eller varmt går lika bra, även om sjukvården använder kallt.

Hemma hos mig tar det ett tag att få varmt i kranen, så jag kör kallt för att spara tid o resurser.
Står ingenting om kallt vatten
På filmen drar de handtaget rakt upp vilket brukar ge ljummet vatten

1177

https://www.1177.se/Dalarna/liv--halsa/sunda-vanor/sa-har-tvattar-du-handerna/

Visst händer det att man tvättar händerna i kallt vatten men ljummet/varmt funkar bättre.
Citera
2020-02-29, 13:10
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Antal fall i Sverige (29 februari kl. 11.08)
Tolv personer i Sverige har påvisats smittade av covid-19. Det gäller fem personer i Västra Götaland, två personer i Region Jönköping, två personer i Region Uppsala och tre personer i Region Stockholm. Totalt har Sverige nu rapporterat 12 fall.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/coronavirus-wuhan-kina-januari-2020/

??????????????????

Är det 11 eller 12?
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Menar han att barn inte heller smittar? Att de inte riskerar att ta hem sjukdomen från förskolor till föräldrar och morföräldrar?

Jag tycker det är ett märkligt (ur samma artikel):
Citat:
Att stänga skolor är inget förslag som finns på bordet i Sverige.

– Det man vet är att hittills har det dykt upp extremt få barn som varit allvarligt sjuka, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten.
Att stänga skolor är väl inget andra länder gjort för att just barn skulle bli allvarligt sjuka utan för att det är ett sätt att begränsa smittspridningen.

https://www.expressen.se/nyheter/epidemiolog-sa-paverkas-barn-av-coronaviruset/
Citera
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ananasskiva
För att det smittade barnet i sin tur kan föra smittan vidare till andra, såsom äldre personer eller de i riskgrupper... Somliga förefaller dock ha svårt att tänka i flera led. Det är av samma anledning vi vaccinerar mot diverse, exempelvis. Inte för att skydda den enskilde individen, utan populationen.

Fortfarande är det inte farligt för barn. Så föräldrar behöver inte oroa sig för sina barn.

Sen att 90-åriga Agda - som ändå har stor sannolikhet att dö av influensa - råkar dö i någon annan sjukdom (säg corona) betyder inte så mycket. Kan t.o.m. vara bättre för ekonomin.
Citera
2020-02-29, 13:11
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/coronavirus-wuhan-kina-januari-2020/

??????????????????

Är det 11 eller 12?
Elva just nu. Folkhälsomyndigheten är ett steg efter, tror jag.
Citera
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:

För att ett smittat barn på skolan smittar kanske mitt barn, och mitt barn träffar sina far och mor-föräldrar dagligen.

Ett annat barn kanske har en pappa med diabetes, eller en mamma med cancer.

Jag ÄR orolig att barnens klasskompisar som varit i Italien och rest på sportlovet ska smitta mitt barn och på det sättet smitta mina föräldrar som är gamla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g0dspirit
Pratade nyss med en barndomskompis som arbetar som läkare på ett av Sveriges största sjukhus där det framgår att myndigheterna uppmanar vårdanställda att ljuga om viruset effekter vilket har gjorts hittills.

Detta fick jag precis veta: Viruset är mycket allvarligt och farligt för alla åldrar. ”Viruset sätter sig i luftsäckarna som i sin tur kroppen reagerar med att fylla med vätska, vilket resulterar i att patienten sakta kvävs till döds” inga mediciner eller hjälpmedel går att tillsätta. Beroende på patientens egna syreupptagning handlar om huruvida patienten överlever eller inte.

Wow! Vilket scoop! Och att bara 12 sjuka gamlingar dött i Italien trots nästan 900 smittade, hur förklarar din kompis det?
Citera
2020-02-29, 13:12
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Länka alltid

Det är förmodligen fel person som uttalat sig
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
https://www.expressen.se/
https://www.di.se/nyheter/nytt-fall-av-coronavirus-i-sverige/
Citera