2020-02-29, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
De första förhören är svårförstådda och speciellt ifråga om "tid" så blir många tidiga förhör lätt förvirrade. Men, det var ju ingen som sprang efter mördaren från mordplatsen. Det var ju långt efter, till och med efter att poliserna anlänt och börjat jaga, som SE gjorde sin rush.

(Däremot sprang Jeppsson från Luntmakargatan efter mördaren)

Om jag minns rätt så sprang inte Jeppsson han gick upp han sa ju att han var
rädd eftersom mannen var beväpnad
Citera
2020-02-29, 09:37
Medlem
OPK123s avatar
Anledning till varför KP gått ut med allt detta är sannolikt för att gärningsmannen är död, de vet ungefär hur mordet gått till, men vill samtidigt skapa en nervositet bland medkonspiratörer som fortfarande är vid liv.

T.ex. den Coca Cola-drickande polismannen som parkerade sin bil fel (och lämnade kvar den sen efteråt) i mördarens förmodade flyktväg.

Tittar man på dessa klipp (framför allt del 2) som bl.a. handlar om Söderpiketens märkliga förehavanden uppe på Brunkebergsåsen så kan iaf jag konstatera att C.D ljuger. Frågan är varför?

Titta 06:57 in i detta klipp och den efterföljande paneldebatten.

https://m.youtube.com/watch?v=525XSRTntKU

Kan samtidigt konstatera att K.G känns helt oskyldig då han verkar tro, till 100 %, på det han själv säger. Och har en betydligt större detaljrikedom i sin berättelse än C.D.

Men jag är som sagt ingen psykolog.

De tre avsnitten om polisspåret hittar ni här för de som inte tidigare sett (eller missat).

Del 1: https://m.youtube.com/watch?v=7yIj-jb1Na4

Del 2: https://m.youtube.com/watch?v=525XSRTntKU

Del 3: https://m.youtube.com/watch?v=BKvn09kzn1c
Senast redigerad av OPK123 2020-02-29 kl. 10:26.
Citera
2020-02-29, 09:52
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intodebauchery
Det snackas ju bara om att det är Skandiamannen som är mördaren. Men kollar man på AB idag, så finns det en ruta med GW där det är 2 personer på bild och så står det: någon av de här 2 är det. Vilka personer kan detta handla om? GW verkar ju nästan ha avfärdat Skandiamannen i sina senaste uttalanden i Tv.

Om du läser artikeln så är det tydligt att GW pratar om SE och CA.
Citera
2020-02-29, 09:53
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Intressant observation! Var säger han det? I intervjun som sändes i tv-programmet eller i någon av de otaliga intervjuerna veckans brott publicerade på nätet?
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Nej, du har nog hört fel på "presentation".
Kanske felhörde jag konfrontera bland alla "presentera". Jag ber om ursäkt i så fall.
Senast redigerad av Schlesien 2020-02-29 kl. 10:43.
Citera
2020-02-29, 10:01
Medlem
OPK123s avatar
Två veckor efter att sossarna vann valet 1985 skaffade C-G-Ö och I.G sin lokal i mördarens flyktväg. Hata slumpen.
Citera
2020-02-29, 10:10
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.oxandrolone
En möjlig tolkning av KP uttalande är att man fortfarande undersöker möjligheterna att få en misstänkt/misstänka utlämnade till Sverige från Sydafrika. Om det lyckas så kan åtal väckas.

En annan tolkning skulle kunna vara att man fått bekräftade uppgifter och bevis från Sydafrika om vilka som låg bakom mordet, men dessa uppgifter kan inte styrka vad de olika personers roll varit och inte heller vem som avlossade skotten. Man kommer då anse det hela som polisiärt uppklarat, men något åtal kan inte väckas och förundersökningen kommer då läggas ner.

till detta kommer svårigheten (omöjligheten?) att få någon utlämnad från turkcypriotiskt område
Citera
2020-02-29, 10:21
Medlem
OPK123s avatar
Min teori är att det fanns en annan tänkt skytt från början, som bangade ur. Och man fick snabbt lösa en plan B. Det skulle kunna förklara varför C.D körde upp till Brunkebergsåsen med söderpiketen (det blev ett annat vapen än först tänkt - som behövde gömmas snabbt).

Om exempelvis B.P var den tänkta skytten kanske han blev någon form av syndabock. Det skulle kunna förklara hans galna resa med L.L ner till Köpenhamn (där han svamlade om inblandning). Togs in till förhör bara dagar efter MOP. Och tog sedan livet av sig några år senare.

Bildade ett bolag några veckor efter sossarnas valseger. Kanske för att det var ett enklare sätt att ta emot stora pengasummor utan att bli misstänkliggjord?
Senast redigerad av OPK123 2020-02-29 kl. 10:28.
Citera
2020-02-29, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Min teori är att det fanns en annan tänkt skytt från början, som bangade ur. Och man fick snabbt lösa en plan B. Det skulle kunna förklara varför C.D körde upp till Brunkebergsåsen med söderpiketen (det blev ett annat vapen än först tänkt - som behövde gömmas snabbt).

Om exempelvis B.P var den tänkta skytten kanske han blev någon form av syndabock. Det skulle kunna förklara hans galna resa med L.L ner till Köpenhamn (där han svamlade om inblandning). Togs in till förhör bara dagar efter MOP. Och tog sedan livet av sig några år senare.

Förstår du att det du kallar teori är snarast fantasi. Teori deduceras utifrån fakta på mordplatsen och kring denna efter Palmes väg. Där kan man komma till "hypotesen" att gm var del av någon slags konspiration som grep ett tillfälle efter en tids spaning. Frågan om vilka det omfattar och rella eller tänkta roller är öppen och man kan varken utesluta eller bekräfta något bara gå vilse om man tror och antar för mycket.
Citera
2020-02-29, 10:30
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Haha, ja det är lätt att missa att det handlar om olika förhör som sitter i hop.
Tror att det är totalt fyra förhör på den sidan, men om du kollar noga, så äger just detta förhör rum den 27/4-86. Kl 13.10.
Högst upp 177 börjar det 😀

Ja det har du rätt i det hade jag missat totalt där har vi förklaringen att vi var oeniga. Jag fick nu också förklaringen där han säger "Ja det där är man ju ifluerad av vad man sett och hört i massmedia".
Jag tänkte hur kunde han redan ge en sådan kommentar drygt 12 timmar efter mordet. Då hade väl inte Skandiamannen hunnit outa sig.

I vilket fall är hans ändrade vittnesmål ganska förbrukat efter att han sett Skandiamannen figurera flitigt i massmedia. Men det har väl ingen större betydelse för jag tror inte ett ögonblick på att det är Skandiamannen som Krister Petersson avser. Han skulle aldrig hunnit parera detta då han sämplade ut för kort tid innan moredet för att hinna med alla moment som vittnen sett och dessutom visste han inte att makarna Palme skulle komma just där och då.

Detta är något mycket större som nog inte Krister Petersson kan lägga fram så kraftiga bevis att han kan övertyga många. Han säger visserligen att han har teknisk bevisning.

Det kan möjligen vara Christer A helt teoretiskt om den tekniska bevisning binder honom till brottet. Men nog inte Victor Gunnarsson han blev släppt tidigt men var fortsatt misstänkt och hade bevakning med telefonavlyssning m.m. upp emot ett år efter han blev släppt, så han är noga utredd och avförd på rätt grunder.

Tror aldrig man får veta vad som verkligen hände så att man blir övertygad. Det kommer att spekuleras vidare i minst en generation till i likhet med Kennedymordet 1963 i Dallas, Texas, USA.
Senast redigerad av CarlosRex 2020-02-29 kl. 10:39.
Citera
2020-02-29, 10:36
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Förstår du att det du kallar teori är snarast fantasi. Teori deduceras utifrån fakta på mordplatsen och kring denna efter Palmes väg. Där kan man komma till "hypotesen" att gm var del av någon slags konspiration som grep ett tillfälle efter en tids spaning. Frågan om vilka det omfattar och rella eller tänkta roller är öppen och man kan varken utesluta eller bekräfta något bara gå vilse om man tror och antar för mycket.

Kalla det för gissning, om du mår bättre av det?
Citera
2020-02-29, 10:37
Medlem
Darkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123

Bildade ett bolag några veckor efter sossarnas valseger. Kanske för att det var ett enklare sätt att ta emot stora pengasummor?

Det är samma som jag har funderat kring, LOP tog en annan väg än vad de "borde" gjort enligt normala rutiner.

Låt säga att det handlar om två, kanske tre möjliga skyttar.
Jag lutar åt att det finns personer från SÄPO, Stockholmspolisen, Staybehind och kanske från fler organisationer, kanske inom partiet, kanske SAP... Men att dessa personer inte alls behöver vara direkt beordrade att utföra något attentat.
Möjligen har det funnits någon luddig plan, eller bara "fyllesnack" i kretsarna som gjort att vissa gjorde slag i saken mer eller mindre på egen hand.
Dessa involverade personer kan i sin tur använt sig av respektive arbetsplats tjänster för att kunna planlägga, kartlägga MOP och utföra ett tillslag av den här kalibern.

Just för att det är personer från olika områden, som dessutom fått ändra på sin inslagna "Plan A" till "Plan-?" (insert b-z) gör att det per automatik blir mycket svårt att utreda.

Hade jag fått CPs signalement, utan att veta hur han verkligen såg ut, skulle Klas Gedda kunna pekas ut som den som håller i vapnet vid mordtillfället.

Nu har väl inget gett signalement på ansiktet utifrån mordnatten, det har väl snarare kommit senare. Fantombilden, som jag i och för sig inte ger mycket för, visar en renrakad man, ingen mustasch.

Det skulle inte alls förvåna mig om det skulle visa sig att någon inom försvaret eller polisen höll i vapnet. Det skulle förvåna mig mer om det vore en "vanlig" skytt från någon pistolskytteförening.

Edit: Jag tror fortfarande på en mer organiserad aktion än vad jag skriver ovan, men är öppen för flera olika scenarion
Senast redigerad av Darker 2020-02-29 kl. 10:40.
Citera
2020-02-29, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.oxandrolone
En möjlig tolkning av KP uttalande är att man fortfarande undersöker möjligheterna att få en misstänkt/misstänka utlämnade till Sverige från Sydafrika. Om det lyckas så kan åtal väckas.

En annan tolkning skulle kunna vara att man fått bekräftade uppgifter och bevis från Sydafrika om vilka som låg bakom mordet, men dessa uppgifter kan inte styrka vad de olika personers roll varit och inte heller vem som avlossade skotten. Man kommer då anse det hela som polisiärt uppklarat, men något åtal kan inte väckas och förundersökningen kommer då läggas ner.

Det kan ju även vara så att de inte vet om gärningsmannen/männen är i livet.

Men att Sydafrikanska agenter skulle ligga bakom mordet skulle ju kunna förklara den exponeringsrisk som skytten tog. Han var inte från Sverige och skulle snart tillbaka hem till Sydafrika eller på annat uppdrag i annat land. Risken för att någon skulle känna igen honom skulle vara minimal, då han inte rört sig särskilt mycke i Sthlm vare sig före eller efter mordet. Men lyckades de i så fall smuggla med sig vapnet hem? Eller fick de vapnet av någon som bodde här? Är vapnet efter alla dessa år fortfarande kvar i Sverige?
Senast redigerad av NoppigaSockar 2020-02-29 kl. 10:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in