2020-02-29, 00:54
Avslutad
Citat:
För andra dagen i rad hoppar antalet som smittats av det nya coronaviruset upp med omkring 20 fall i Frankrike. Landets hälsominister deklarerade på fredagen att viruset har fått en allmän spridning i landet.

– I Frankrike har vi nu nått ett nytt stadium i epidemin, sade hälsominister Olivier Véran på fredagen, enligt Le Monde.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/allman-spridning-av-nya-coronaviruset-i-frankrike/

Samma läge i Sverige om 1-3vecka. Frånsett att ingen politiker säger det.
Citera
2020-02-29, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Kan sverige hoppas på ett jämställt virus kanske? Allt annat vore skandal
Nja, tydligen drabbar det gamlingar mest och män har något högre dödsratio. Så viruset är varken särskilt jämlikt eller jämställt. Vilket är tur för mig i detta fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jag jobbar i ”industritunga” Västsverige på förhållandevis hög position med tät kontakt med storbolagen här. Framför allt VCC.
Finns absolut ingenting idag som talar om några varsel. Ingenting.

Storföretagen som avhandlas i det du länkar säger ju till och med att läget är stabilt. Har du ens läst?
Transportföretagen kommer gå sämre pga lägre flöde av varor in.

Min granne äger ett företag i elteknikbranschen med ca 10 anställda. Jag pratade med honom tidigare i veckan. De handlar en del från Kina och har problem med leveranser.
De har dock pga det börjat köpa kritiska komponenter från SVENSKA tillverkare. Den leverantör de har att göra med säger att de har mer jobb nu än någonsin förut. Det är en lokal firma med 100% svensk tillverkning.
Det är intressant tycker jag. I ett längre perspektiv.
Det är vid sådant här stormakter, långa transporter och stora inköpskvantiteter ställs på sin spets.

Jag bara läser artikeln om att småbolagen tänker varsla. Kanske det är fake news vad vet jag. Jag jobbar i eget bolag och har gjort mig av med alla anställda. Den sista gick för tre år sedan. Jag har lejt ut allt. Svarar bara i telefon och på mejl 9-12 Har jag bara en internetuppkoppling kan jag jobba var som helst. T.ex i Filippinerna i 16 år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Sprid inte skit.

”The Eyes of Darkness is a thriller novel by American writer Dean Koontz, released in 1981. The book focuses on a mother who sets out on a quest to find out if her son truly did die one year ago, or if he is still alive”.
Ska man vara noggrann, så stämmer det att han skrivit wuhan-400 sidan som är screenshottad, och det utspelade sig i Wuhan, Kina. Det är i 1989 edition. I 1981 edition hette det Gorkij-400 och utspelade sig i Ryssland.
Den andra sidan om att det händer 2020, är dock från en helt annan bok.
Citera
2020-02-29, 00:57
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spaderdam88
Jag har absolut ingen anledning till att ljuga. Alla smittade i Göteborg är inte i 30-års åldern, jag förstår inte heller varför medierna skriver så....

Och att dom två smittade i Stockholm är kontakter med kvinnan från Iran?
Citera
2020-02-29, 00:59
Medlem
Jag förstår helt ärligt inte paniken. Självklart finns det faktorer som som gör COVID-19 bör särklassas men jag skulle tro att mycket av den panik vi ser beror på de tidigaste rapporterna ang dödlighet. Dessa studier var framförallt inriktade på de mest sjuka patienterna (media missade detta). Därmed rapporterade media som dödlighet om 10-15% och elden var tänd. Nu när data rullat in under en månads tid kan man med enklare analys av trend se att antal aktiva fall kommer att vara kraftigt reducerat redan inom 10 dagar. Detta påstående förutsätter självklart att provning har varit lika omfattande under hela perioden.

Ja det är ett nytt virus och alla är mottagliga för den.
Ja viruset sätter sig djupare i luftvägarna vilket gör att komplikationer kan utvecklas.
Ja det är bra att ta höjd inom sjukvården.
Ja du bör utöva balas hygien som alltid.
Nej du behöver inte bunkra mat, sälja aktier eller bära munskydd.

sist men inte minst, många experter får just nu sina 15 minuter och även vad de säger bör tas med en nypa salt. I klippet nedan ser ni Björn Olsson som tar upp flera viktiga poänger men sedan rinner det iväg för honom då han drar ett värsta tänkbara scenario. (typiskt sett dåligt att fråga en läkare om han eller hon anser att vården är väl rustad).

(Lägg märke till programledaren är när hon visar på hur duktig hon är när hon poängterar att 60% av världens befolkning är långt mycket fler än de 11 konstaterade fallen i Sverige.)

https://www.svtplay.se/video/25805976/nyheter-direkt/fyra-nya-fall-ikvall-coronaviruset-fortsatter-spridas-i-sv?start=auto
Citera
2020-02-29, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.dn.se/nyheter/varlden/allman-spridning-av-nya-coronaviruset-i-frankrike/

Samma läge i Sverige om 1-3vecka. Frånsett att ingen politiker säger det.
Och ingen myndighetsperson. Bara Emeritusar som Björn...
Citera
2020-02-29, 01:03
Medlem
Citat:
Jag jobbar i ”industritunga” Västsverige på förhållandevis hög position med tät kontakt med storbolagen här. Framför allt VCC.

Storföretagen som avhandlas i det du länkar säger ju till och med att läget är stabilt. Har du ens läst?

Min granne äger ett företag i elteknikbranschen med ca 10 anställda. Jag pratade med honom tidigare i veckan. De handlar en del från Kina och har problem med leveranser.
De har dock pga det börjat köpa kritiska komponenter från SVENSKA tillverkare. Den leverantör de har att göra med säger att de har mer jobb nu än någonsin förut. Det är en lokal firma med 100% svensk tillverkning.
Det är vid sådant här stormakter, långa transporter och stora inköpskvantiteter ställs på sin spets.

För att fylla på det som du tar upp här så har ju storbolagen även sedan en tid bromsat skutan då de förväntat sig lågkonjunktur. Det gör att bolagen kan hantera detta bättre.
Citera
2020-02-29, 01:03
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:

Men visst är det märkligt att man måste gå utanför Sverige för att köpa delar till rätt pris. Det säger sig rent naturligt att om man köper delarna inom Sverige så skapar de inte bara jobb utan även att vinsterna stannar inom landet och ökar köpkrafterna. Tyvärr så visade verkligheten att det fungerar inte så för vinsterna för aktieägarna måste öka, ungefär som när SJ höjer priserna för att gå i vinst.

Och vad händer då, resandet minskar, köpkraften minskar samtidigt som billig arbetskraft i Kina utarmar landet med en orättvis på trading och skatt på export och där sitter vi nu.

Vad hände, vi såg det inte komma?
Citera
2020-02-29, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1killen2
Jag förstår helt ärligt inte paniken. Självklart finns det faktorer som som gör COVID-19 bör särklassas men jag skulle tro att mycket av den panik vi ser beror på de tidigaste rapporterna ang dödlighet. Dessa studier var framförallt inriktade på de mest sjuka patienterna (media missade detta). Därmed rapporterade media som dödlighet om 10-15% och elden var tänd. Nu när data rullat in under en månads tid kan man med enklare analys av trend se att antal aktiva fall kommer att vara kraftigt reducerat redan inom 10 dagar. Detta påstående förutsätter självklart att provning har varit lika omfattande under hela perioden.

Ja det är ett nytt virus och alla är mottagliga för den.
Ja viruset sätter sig djupare i luftvägarna vilket gör att komplikationer kan utvecklas.
Ja det är bra att ta höjd inom sjukvården.
Ja du bör utöva balas hygien som alltid.
Nej du behöver inte bunkra mat, sälja aktier eller bära munskydd.

sist men inte minst, många experter får just nu sina 15 minuter och även vad de säger bör tas med en nypa salt. I klippet nedan ser ni Björn Olsson som tar upp flera viktiga poänger men sedan rinner det iväg för honom då han drar ett värsta tänkbara scenario. (typiskt sett dåligt att fråga en läkare om han eller hon anser att vården är väl rustad).

(Lägg märke till programledaren är när hon visar på hur duktig hon är när hon poängterar att 60% av världens befolkning är långt mycket fler än de 11 konstaterade fallen i Sverige.)

https://www.svtplay.se/video/25805976/nyheter-direkt/fyra-nya-fall-ikvall-coronaviruset-fortsatter-spridas-i-sv?start=auto

Vilken panik? Jag har inte sett någon panik där folk rusar in på sjukhusen och sliter åt sig skyddsutrustning eller folk som tokhamstrar eller stjäl mat i affärerna och på apoteken eller Biltema.
Citera
2020-02-29, 01:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1killen2
Jag förstår helt ärligt inte paniken. Självklart finns det faktorer som som gör COVID-19 bör särklassas men jag skulle tro att mycket av den panik vi ser beror på de tidigaste rapporterna ang dödlighet. Dessa studier var framförallt inriktade på de mest sjuka patienterna (media missade detta). Därmed rapporterade media som dödlighet om 10-15% och elden var tänd.

Ja media utelämnar framför allt att det dör massvis med människor varje dag över hela världen, alltid. Dessa som är på väg att dö är både mer mottagliga för och dör snabbare om de får en virussmitta.

Citat:
sist men inte minst, många experter får just nu sina 15 minuter och även vad de säger bör tas med en nypa salt. I klippet nedan ser ni Björn Olsson...

Precis, de blir ju så viktiga och vill synas. Om man ser nyktert på det Björn Olsson säger så noterar man att han både är osäker på vissa saker och faktiskt tämligen återhållsam angående andra saker.

Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Vilken panik? Jag har inte sett någon panik där folk rusar in på sjukhusen och sliter åt sig skyddsutrustning eller folk som tokhamstrar eller stjäl mat i affärerna och på apoteken eller Biltema.

Paniken som många i denna tråd tycks ha och vilja föda.
Citera
2020-02-29, 01:05
Medlem
Hur ska man tänka vad gäller ansiktsmasker? Det verkar ju svindyrt, med masker på runt 200-250 kr som vad jag läst bör slängas efter en dags användning? Är jag lost eller ska det verkligen kosta över en tusing för en arbetsvecka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in