2020-02-28, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av betrol
Det sjuka är att ffp2 och 3 maskerna var redan helt slut i början av utbrottet både på jula, biltema, clas ohlson m.fl. Vilket verkar jäkligt skumt.

Det har man plockat hem från jobbet sedan några veckor tillbaka. Ett par kartonger ffp2 samt ffp3, även helmask till mig och frugan. Mindre halvmask till barnen finns också. Det gäller att ligga steget före!
Citera
2020-02-28, 22:01
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Den där muppen Tegnell måste vara helt galen. Vadå "hålla smittan borta ett tag till"?? Sen då, släpps den lös? Har alla dött då inklusive Tegnell? Varför stänger man inte gränserna och börjar kontrollera folk på flygplatserna? Varför sätts kända smittade i hemkarantän??

Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog Anders Tegnell i intervju med SVT Nyheter:
– Vi har fått några fall till i Sverige, som hittats snabbt och effektivt av regionerna och smittskydden, och där man nu jobbar med att smittspåra. Det ser lugnt ut så här långt, man har bra kontroll på de här fallen och gör en aktiv smittspårning. Än så länge håller vi smittan borta från Sverige, de här enskilda fallen har vi sagt kommer att komma. Det viktiga är att vi hittar dem tidigt, smittspårar dem och hindrar fortsatt spridning i samhället.
Tror ni att det kommer öka?
– Ja, det är väl hyfsat sannolikt att det kommer flera fall under de närmaste dagarna och veckorna, med tanke på smittspridningen i Italien där uppenbarligen ganska många svenskar exponerats. Så länge vi hittar dem snabbt, smittspårar och ha dem under kontroll är vår bedömning att vi kan hålla smittan borta ett tag till.

Och sedan då, när dom inte kan hålla smittan borta längre, vad händer då?

Fullt kaos med högar av döda lite varstans?

Ärligt i alla fall, han vet att vi saknar alla möjligheter att stoppa detta.
Citera
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det är alltså mannen som på fullt allvar hävdar att "Vi kan ta emot flera hundra importfall utan att det innebär att vi har en spridning i Sverige".

Hade en ledande myndighetsperson sagt så i Italien hade han fått gå snabbare än ögat.

https://omni.se/kan-ta-emot-hundra-fall-utan-att-vi-har-spridning/a/2GkOWB

What?! Han måste fått dåndimpen eller tagit droger...
Mässling smittar ju också via nysning men det är mycket kortare sjukdomsperiod, samt att nästan 99% av Sveriges befolkning är vaccinerad mot det så om ett ovaccinerat barn kommer till Sverige så smittas ju inte de andra barnen på dagis, förskola eller andra ställen som corona gör eftersom ingen är vaccinerad mot det!
Senast redigerad av SuraStina 2020-02-28 kl. 22:04.
Citera
Medlem
Lillskunkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Att vissa virus är seglivade i kroppen finns det väl ett flertal exempel på. Körtelfeber har jag själv upplevt, där symptom dykt upp igen ungefär ett halvår efter att jag först blev smittad.

Frågan är hur dessa återfall artar sig. Nån härinne hävdade att återfall ger allvarligare symptom än första gången. Isåfall lär vi få veta det inom några månader - förmodligen när det redan är försent.

Nu blandar du äpplen och päron. Det finns några grundläggande skillnader mellan dessa två virus, mest påtagligt är att körtelfeber orsakas av ett DNA-virus (inte ett RNA-virus) som etablerar en latent infektion i kroppen. Du kommer alltså att tillfriskna från dina symptom men viruset kommer ligga kvar ”gömt” i kroppen och kan under vissa omständigheter återaktiveras. Allt tyder på att Coronaviruset beter sig som andra RNA-virus som ger upphov till en kort, akut infektion. Däremot tänker jag inte spekulera i möjliga reinfektioner för det har jag inte på fötterna för.
Citera
2020-02-28, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Och här ligger problemet.

Du är i normala fall frisk. Jag är det inte. Många andra är det inte. Många barn är det inte. Många äldre är det definitivt inte. Många unga vuxna är det inte. Många medelålders vuxna är det inte.

Alla måste ta det på allvar för att de som normalt inte är friska ska slippa utsättas för onödig risk.

Dessutom finns det fall som är till synes helt friska som strukit med.

Tänk om, tänk rätt. Om inte för din egen skull så för de som inte är lika lyckligt lottade som dig.

Det är också oroendeväckande att sjukhuspersonal i Wuhan har dött efter att behandlat smittade patienter. Det händer väl knappast med vanliga influensan...
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Det har ju skrivits sedan tidigare att hon i Jönköping eventuellt fortfarande smittar och därför hålls isolerad (vet inte om det stämmer).

Andra gissningar är att 1) hon kom från Wuhan och därför är viruset mer kraftfullt än det vi ser i de andra smittade personerna i Sverige, och 2) hon har blivit hotad och därför ges ingen information till allmänheten.

Jo, men iranskan insjuknade ju för två dagar sen och är garanterat smittsam. Ändå skickas hon hem.
Man får ju verkligen hoppas att det finns nåt kontrollsystem och att kvinnan och alla runt henne verkligen förstår vad isolering i flera veckor betyder.

Man ska inte överskatta folks förmåga att ta till sig sån information. Vem vet? Efter en vecka så har hon slutat nysa och snorar bara lite lätt lätt varvid hon får för sig att gå ned på Ica och köpa lite frukt och grönsaker. Folk kommer och hälsar på och det blir middagar och tv. Och vips så har vi tusen smittade i Uppsala.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Söder om ekvatorn är det ingen smittspridning alls att tala om, bara importfall. Kan delvis ha att göra med väderlek, som andra typiska luftvägsvirus. Sprids på norra halvklotet under deras vinter, sedan skiftar det.
Hm.. Det var ju det jag tänkte att under varma temperaturer så minskar spridningen. Men forskare säger att detta bör man inte hoppas på? Vad skall man tro på? Kommer det att minska under sommaren under varmare temperaturer?
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamalakh
Jag vet att en gen är immuna emot HIV och deras gen kan även bota många liknande sjukdomar.

Root~race....jag ger dig en glimt utav sanningen.

Strålande nyheter.

Då hoppas jag att du har rätt arier som jag är.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Mitt råd är att du inte tar ett vaccin för du vet inte vad det ger för bieffekter. Denna influensa är inte värre än att om du är normalt frisk så "rider du ut stormen".
Men blir du injicerad med något "vaccin" så har du ingen koll på vad du får i kroppen.

Är du smittad så bär hellre skyddsmask för att inte smitta andra så går det över.
Men det finns vanliga människor som dött också. Läkaren till exempel, han som rapporterade om viruset dog trots att han inte verkade ha några kända sjukdomar sen tidigare.
Citera
2020-02-28, 22:03
Medlem
Varför har inte Sri lanka heller drabbats av coronaviruset? Är det för att det är varmt där?
Citera
2020-02-28, 22:04
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Den smittade kanske var inne på toaletten och dräglade, snorade, nös och hade sig? Nästa som går in på toa hamnar i en enda kompakt coronadimma.
Ja, med tanke på det lilla utrymmet så är ju risken för smitta också stor...
Citera
2020-02-28, 22:05
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det är alltså mannen som på fullt allvar hävdar att "Vi kan ta emot flera hundra importfall utan att det innebär att vi har en spridning i Sverige".

Hade en ledande myndighetsperson sagt så i Italien hade han fått gå snabbare än ögat.

https://omni.se/kan-ta-emot-hundra-fall-utan-att-vi-har-spridning/a/2GkOWB

What?! Han måste fått dåndimpen eller tagit droger...
Mässling smittar ju också via nysning men det är mycket kortare sjukdomsperiod, samt att nästan 99% av Sveriges befolkning är vaccinerad mot det så om ett ovaccinerat barn kommer till Sverige så smittas ju inte de andra barnen på dagis, förskola eller andra ställen som corona gör eftersom ingen är vaccinerad mot det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in