2020-02-28, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Otroligt att en läkare kan vara så korkad. Har han fått läkarlegitimationen på postorder.

https://omni.se/

Han hade ju dessutom symptom när han var på jobbet, så han smittade garanterat!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askregn
Skillnaden är att de hade nå öppna stenåldersavlopp där luften rörde sig fritt mellan lägenheter, samt toakettavlopp ihop med övriga avlopp. Vi har väl separata samt vattenlås iaf. Möjligt att det skulle kunna spridas trots vattenlås?

Kan det spridas via avföring så lär inte minst Indien drabbas BRUTALT. Där skiter hundratals miljoner ute i det fria... Förekommer i Kina med men inte i lika stor omfattning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Den försvinner inte, men minskar kraftigt (sommarförkylningar finns ju). Sedan kommer de tillbaka på hösten igen, samma virus - något muterat under tiden det hållit sig dolt.

Detta virus verkar ju dock trivas bättre på våren och hösten i svenskt klimat, däremot är man ju mer inomhus på vintern, ett klimat som det också trivs i.
Jag förstår att den inte lär försvinna. Men ifall det minskar under sommaren under varma tider kan det ju vara bra för forskare att skynda på att skapa ett vaccin eller iaf för samhällen att förbereda sig på när den kommer tillbaka. Undrar bara om den kommer att minska under sommaren? Och kommer det att vara en säsongsinfluensa så att säga? Hur blir man smittad om man är inomhus dock? Hur muterad tror du att den blir?
Citera
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Fler o fler rapporter om hundar som smittats strömmar in, så jo det stämmer.
Det kan ju tom vara så att detta virus härstammar från just en hund.

Stämmer inte. Finns en artikel om en hund som testats positivt men de misstänker att de fångat upp viruset genom att trampa på det, inte att hunden själv är infekterad.

https://eu.usatoday.com/story/news/nation/2020/02/28/coronavirus-dogs-covid-test-positive-hong-kong-patient-pet/4903014002/
Citera
2020-02-28, 21:18
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infam
Hong Kong quarantines pets after dog tests positive for coronavirus
https://www.telegraph.co.uk/news/2020/02/28/pet-dog-coronavirus-victim-tests-positive-infection/

Läs hela artikeln, inte bara rubriken.
Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Dom som bär dom vet inte ett skit, de gör bara som andra gör, följer strömmen.
Professionella råd varnar att ett felaktigt hanterat munskydd kan innebära större rikser än om man avstår. Ska se om jag kan hitta källan. Det handlar om att OM virus träffar munskyddet så kan de "fastna" där och överleva för att sedan drabba dig om du handskas ovarsamt eller felaktigt med skyddet. Ja, det kan räcka med att du tar på ett kontaminerat skydd med fingrarna för att drabbas ändå.

En STOR skillnad på vårdpersonal och preti o kleti på gatan. Både i utbildning och utrustning.

Jag har funderat på det där en hel del men först och främst så det inte blir några missförstånd så finns det munskydd som används inom sjukvården för att skydda patienten och sedan andningsskydd FFP1-3, N95 osv som är en enkel variant av gasmask kan man säga och bör kompletteras med visir eller skyddsglasögon.

Rätt hantering av munskydd och andningsskydd är givetvis oerhört viktigt och istället för att säga att munskydd inte fungerar eller andningsskydd för den delen är givetvis helt felaktigt och då ska man istället informera om hur de ska hanteras på ett säkert sätt.

Nu ska jag inte skriva för mycket men ett vanligt munskydd skyddar faktiskt mot droppsmitta i den bemärkelsen att ett virus fastnar om någon hostar dig rakt i ansiktet, kanske någon minut men har du inga skyddsglasögon så spelar det ingen roll däremot skyddar ett munskydd andra om du själv är smittad och hostar.

Andningsskydd däremot skyddar effektivt enbart tillsammans med skyddsglasögon eller visir och med fördel en huva eller droppsäker dräkt som sluter någorlunda tätt.

Så att gå ut i media som många experter har gjort och säga att ett andningsskydd för pleti å kleti inte fungerar är fel om man hanterar dem rätt, men hur verkar det inte vara så viktigt att förklara?

Mycket märkligt faktiskt!
Citera
Medlem
pailins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Hmm, om några ungar hostar i skolmatsalen på måndag....

I matsalen? Jag har elever så tajt intill mig i mitt bibliotek. Alla vill chilla där, F-9 skola över 650 elever. Vad ska jag göra?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Definitivt. Han sade ikväll detta i SVT: Vi följer läget väldigt noga tillsammans med regionerna, men i dagsläget riskerar man inte att smittas i Sverige.

What? Har han inte hört om de senaste 4-5 fallen i Sverige, smittade av Göteborgsmannen och Sthlms-Irankvinnan??
Han är utsänd från psykologiska försvaret för att lugna ner folk med beroligande propaganda, inget annat.
Citera
2020-02-28, 21:19
Medlem
Infams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Stämmer inte. Finns en artikel om en hund som testats positivt men de misstänker att de fångat upp viruset genom att trampa på det, inte att hunden själv är infekterad.

https://eu.usatoday.com/story/news/nation/2020/02/28/coronavirus-dogs-covid-test-positive-hong-kong-patient-pet/4903014002/

Hong Kong quarantined a dog and pledged to isolate more
https://www.telegraph.co.uk/news/2020/02/28/pet-dog-coronavirus-victim-tests-positive-infection/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Mao så minskar man hennes chans till respirator ifall tillståndet förvärras.

Här finns väl ett incitament för patienter att hota med att ta sig till annat sjukhus, och riskera smitta folk på vägen.
Eller blir det en bevakad karantän?

Jag förutser stort kaos om detta fortsätter.

Men va? Hon behöver väl knappast sitta och rulla tummar på ett dyrt och resurskrävande sjukhusrum för att vänta på eventualiteten att hon skulle behöva sättas i respirator??
Citera
Medlem
Kollade lite på Norwich-Leicester som pågår just nu. Fullsatt på läktaren som vanligt. Vad tänker folk med?
Citera
2020-02-28, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Jag förstår att den inte lär försvinna. Men ifall det minskar under sommaren under varma tider kan det ju vara bra för forskare att skynda på att skapa ett vaccin eller iaf för samhällen att förbereda sig på när den kommer tillbaka. Undrar bara om den kommer att minska under sommaren? Och kommer det att vara en säsongsinfluensa så att säga? Hur blir man smittad om man är inomhus dock? Hur muterad tror du att den blir?

Är du utomhus så sprids virusen med vinden när du hostar och koncentrationen är låg, sitter du dock inne på ett café på Drottninggatan och någon hostar så stannar virusen i luften runt om den som hostar och riskerar att smitta de andra på caféet.

På detta sätt smittas man på kollektivtrafiken, arbetet, skolan och naturligtvis i hemmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in