Citat:
Ursprungligen postat av
Al-Thar
Fritt fall nu på börsen, nu rasar hela korthuset! Dags att hoppa av det sjunkande skeppet innan allt är förlorat! Rädda sig den som kan! Total panik och det bara fortsätter, något liknande har aldrig inträffat. Hur kommer ni göra? Själv kommer jag köpa björnar all in nu, för nu kommer det bara att rasa!
Problemet är ju att de som säljer måste köpa något. Det finns ju ingen anledning att köpa räntefonder då de inte avkastar något? Samma med guld. Visst kan guldet gå upp i värde men de genererar ingen avkastning medans kapitalet ligger låst där.
Ändras inte lågräntepolitiken så måste kapitalet förr eller senare leta sig tillbaka till börsen.
Har själv nästan 70% av kapitalet i aktier, 20% i aktiefonder och resten på ett bankkonto. Känner ingen som helst panik. De större bolag jag köpt har samtliga beslutat utdelning i vår som jag kan vänta in. Det är Rottneros, SSAB, Swedbank, Danskebank och Arctic Paper. Direktavkastning på omkring 5% räknat från den kurs jag köpte på ungefär. Ser inte anledningen till panik direkt. Så länge inte räntorna höjs, eller vinsterna sjunker långsiktigt, så kommer kurserna att stiga igen. Det är bara att vänta ut det. Utdelningspengarna kan återinvesteras i företag som slaktats på börsen omotiverat (som Arctic Paper tycker jag).
Det enda som irriterar lite är att det pågår nyemmision i ChromoGenics som lär misslyckas om kursen sjunker under 25 öre. Då får de inte in alla pengarna och garanterna lär dumpa aktier på börsen i slutet av nästa vecka. Visst kan man passa på att fynda om man tror på bolaget men de behöver ju få in pengar just nu för att klara driften tills försäljning kommer igång. Det finns väl en risk att företaget drabbas rejält i sina planer om emmisionen går dåligt. Trist...