2020-02-27, 20:31
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Nej den stockholmssmittade hade varit i Tyskland som har många fall. Man kan anta att det nu är så många fall i Tyskland att smittan sprids där utom kontroll. Som i Iran och i Italien. Som sagt 4 nya fall nu - 3 i GbG och ett i Sthlm.
Nej, Stockholmfallet har varit i Iran. Uppsalafallet i Tyskland. Enligt Aftonbladet.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Dessa personer har varit ute och gjort saker och smittat andra. Dessa andra blir sjuka och smittar andra för de tror att det är vanlig förkylning. Om 2-3 veckor lär det bli kaos.
Det är trygghetsskadade idioter som resonerar som att de är helt bulletproof mot allt ont. På Facebook är en del fortfarande stöddiga och tänker ”minsann resa till Alicante i april” eftersom de tycker att läget är uppförstorat. De här människorna fattar inte att det inte krävs särskilt mycket för att attityden mot dem ska vända och de kan förvänta sig att börja bli lynchade för sin äckliga egoism. Jag har redan noll tålamod mot folk som låter så där och det kommer bara att eskalera om de inte fattar att deras egoism utsätter oskyldiga människor för livsfara. Varenda jävla idiot som tycker ett det är en bra idé att resa just nu borde SKJUTAS.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Du kan ju räkna lite på skillanden mellan 0.095% och 2% i dödlighet.

Jag litar inte på befintlig statistik tyvärr.
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Viktigt att prioritera riskgrupperna så att det inte blir smittade, dödligheten kan vara så hög som ca. 70 gånger för denna grupp.

Risken för dödsfall är även hög för medelålders om dom inte får vårdplats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kentiro
Drive-in-topsning sker i Malmö på Skånes universitetssjukhus (samma sjukhus som gamla Lunds Lasarett)

Det är ju riktigt smart det. Slippa få in människor i sjukhuset i onödan.
Citera
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ
Jag tänker på alla som får milda symptom. De som kommer gå till jobbet o hosta lite. De som tror de bara fått en bondsnuva. Är det inte dessa man borde va oroade för.

Korrekt. Sen kan dom smitta även om dom inte visar symptom, tar ju några dagar innan man börjar få symptom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Det hoppas jag inte, sitter likvid så jag hoppas på betydligt större nergång. Till viss del är faktiskt de rädda människorna duktiga idioter. Öppnar för bra affärer i framtiden.

Liksom en pandemi som tar hälften av oss! Detta är sedan länge!
Citera
2020-02-27, 20:32
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Din besatthet vid mig är skrämmande.

Men vi vet redan om att det finns MISSTANKAR i Uppsala.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/coronalarm-pa-uppsalaforetag-smittorisk-stanger-thermo-fisher

Fåne.
Det är bekräftat nu - 7 totalt i Sverige - en i Stockholm. Ska ut och bunkra mat nu. Vilken idioti att köra Vasaloppet nu på Söndag där folk verkligen snorar, flåsar osv - Skit att jag var på Slottet bland alla turister i fredags
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Självklart ett importerat problem med en iransk hora såsom smittspridare - hur många tror ni inte detta köttstycke varit i kontakt med? Dessa familjer umgås och sover väl i samma, djävla säng så fler offer kommer skördas och konstigt; alltid är invällarna med på ett "frekin" hörn!

Som jag skrikit om hela tiden - det skulle varit flygstopp över hela världen. Då hade smittspridningen varit lika med noll och viruset kväst i sin linda... Nu leker man att man har koll, vilket man tydligt kan se att de INTE har... Myndigheterna är så rädda för att tappa ett förtroende som redan för länge sedan är som bortblåst - man vågar helt enkelt inte ropa "varg" en gång till, så då spelar man tärning, i stället!
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
South China Morning Post SCMP(app finns) la ut en väldigt bra artikel för några timmar sedan.
Ex. Viruset ursprung, likhet med SARS, dödlighet(ingen under 9 år har dött, 85 % får en vanlig förkylning, rökare sju gånger högre risk.) osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Vilka restriktioner skulle man satt?

Ingen får lämna landet?
Stoppa alla flyg till & från Kina. Alla som varit i Kina måste sättas i karantän.
Feberkontroller vid flygplatsen. Turister som varit i Kina får inte komma in.
Restriktioner för övriga resor. UD borde gått ut med restriktion vilket möjliggör att folk kan avboka sina biljetter och få pengarna tillbaka. Den stora risken i övrigt är att resa. Som vi nu sett att det blommat upp plötsligt i Italien möjliggjorde smittade i Sverige. Men smittan kommer ursprungligen från Kina vilket kunde stoppats om man varit hård från början. Vad var det nationella nödläget bra för när folk från Kina inte sattes direkt i karantän. Utan tilläts fortsätta flyga som de ville.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ
Jag tänker på alla som får milda symptom. De som kommer gå till jobbet och hosta lite. De som tror de bara fått en bondsnuva. Är det inte dessa man borde va oroade för.

Ja, nu blir det svårt att undvika att bli smittat tror jag ärligt talat, det är väl typ arbetslösa och dagdrivare som kanske kan klara sig....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in