Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Jag tror du har missuppfattat det hela. Det är inte för dig folk är försiktiga och eventuellt håller sig i hemkarantän om dom blir lite sjuk i detta, det är ofta för deras gamla föräldrar och övriga som har sämre immunförsvar. Skrattar du om din mor och far blir svårt sjuk i detta, eller kanske tom. dör? Ibland undrar man om folkutbytet som pågår inte är en så dum ide ändå.
Jag har inte tänkt på coronaviruset förrän nu, och postade sedan här.
Citat:
Ursprungligen postat av
TemaSweg
Eftersom ingen besvarar detta på korrekt sätt tänkte jag göra det med den information som figurerar. Sen tycker jag det borde vara sunt förnuft att media älskar situationer som dessa, rena julafton för dem.
Det är svårt att veta hur många som dör årligen av influensa, 400 000 är en siffra som tagits fram. I Sverige dör ungefär 200 personer årligen. Det är precis som du säger, sjukdomen drabbar främst äldre och sjuka. Antalet som dör av influensa ligger på ungefär 0.1%. Om vi nu säger att covid-19 sprider sig på samma sätt som influensa och 2% står sig hamnar vi på 200x20 = 4000 döda i Sverige. Nu är dock inte influensa jättesmittsamt utan har kanske vanligtvis en R0 på 1.3 (enligt NY Times). Den lägsta uppskattningen jag sett för SARS-nCoV-19 var 2.6.
Detta ger oss följande information (av det vi vet nu, detta kan komma ändra sig ju mer vi lär oss om viruset när tiden går):
- covid-19 kan vara 20 gånger mer dödligt än vanlig säsongsinfluensa (främst för äldre och sjuka)
- SARS-nCoV-19 har potentiellt högre smittspridning än säsongsinfluensa
Jag tar ingen ställning huruvida viruset kommer leda till systemkollaps eller apokalyps, håller mig utanför det. Känner mig dock manad att besvara inlägg som dessa då jag fortfarande tycker att försiktighet bör tas om man vill förhindra smittspridning då vi helt enkelt inte vet speciellt mycket om viruset vi har att göra med.
Ja det är en stor skillnad i döda. Tråkigt för de äldre och anhöriga.
Om jag skulle bli smittad så skulle jag göra allt för att förhindra att jag smittar andra. Men själv skulle jag känna mig safe.