2020-02-25, 01:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Bra beskrivet! Kort och koncist.

Sedan är det väl en annan diskussion huruvida det hade utvecklat sig lika fridfullt med dagens kulturblandning? Jag är skeptisk.

SAS vill antagligen bara framhäva resandet som en viktig del i vår utveckling här i Norden. Det kan nog stämma men jag tror att resandet i sig mer är en följd av utveckling och inte tvärtom. Lite av en hönan och ägget-diskussion kanske. Men det vore ju intressant om SAS istället hade kört på vinkeln av resande folk som lycksökare, bovar och banditer .

Det är inte bra iaf. Jag blev rätt illa berörd när jag hörde inledningen "What is truly Scandinavian? Absolutely nothing". Ingen vidare bra reklamfilm då den pissar på våra hårt slitande förfäder som har byggt upp allt det fina som vi tar för givet nu. Jag kommer iaf att gnälla på vänner och bekanta om jag får reda på att de flyger med SAS. Det är nog tom så illa att jag inte ens kommer att försöka resa upp mina bonuspoäng som ligger och går ut snart.
Jag håller med. SAS har verkligen spottat på alla som kämpat att få Sverige dit det är idag. Jag är ingen SDare heller men tycker denna reklam var direkt jävla osmaklig och totalt respektlös. Sen hur SAS svarar på kritiken är vidrig. Alla vet att invandrare också har hjälpt till att skapa detta land, men de flydde hit från något dåligt och tog del av svenska systemet så vi ska vara tacksamma åt varandra och inte peka finger
Citera
2020-02-26, 10:06
Medlem
Har nu läst hela Nina Solomins artikel, tryckt i SvD för två veckor sedan (14/2) och kan bara konstatera att hon inser att det är något skunkigt med tonfallet och narrativet i filmen men inte kan eller vågar gå hela vägen och ifrågasätta vad det är SAS och andra håller på med. Trots att hon tar upp både Sahlins och Lomfors gamla dissningar/grova förminskanden av svensk kultur och rangerar in dem i samma tradition som SAS-filmen, beskriver hon ändå den senaste som ett olycksfall i arbetet: ett "klumpigt raggförsök" med alltför tillkrånglade repliker (Lomfors' påståenden beskrivs som "så trivialt sanna" att Nina inte förstår varför de ens skulle behövt göras på det sättet, och debatten efter dem som en storm i ett vattenglas. :shame: )

Hon ställer aldrig frågorna: varifrån kommer dessa klumpiga och påflugna formuleringar, varför odlas de just bland ett skikt av politiker, journalister och latteakademiker, och vem är det som vill att det ska se ut så här?
Senast redigerad av HepCat-X 2020-02-26 kl. 10:46.
Citera
2020-02-26, 17:13
Medlem
I NSD:s / Olov Abrahamssons föreställningsvärld blir reaktionen på SAS-reklamen ett argument för en ny försvarsmyndighet
https://www.nsd.se/nyheter/slaget-om-vart-medvetande-nm5304276.aspx
Citera
2020-02-26, 17:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktarmick
I NSD:s / Olov Abrahamssons föreställningsvärld blir reaktionen på SAS-reklamen ett argument för en ny försvarsmyndighet
https://www.nsd.se/nyheter/slaget-om-vart-medvetande-nm5304276.aspx
Undrar hur han tänker att denna myndighet skall kunna censurera tusentals icke-svenska Youtubekanaler, websiter & bloggar som uttryckt kritik mot filmen? Eller skall dom öka på trollaktiviteten på Flashback kanske?
Citera
2020-02-27, 04:57
Medlem
kolsyratkaffe123s avatar
Har märkt det här i en massa Svensk reklam.
Jag tittar inte på TV längre så har inte märkt det alls förrens nu, men jag lyssnar på Youtube ibland på mobilen och ibland så kommer det reklam som är Svensk.

Massa konstig reklam där t ex det är en klass med barn och en unge säger att han vill äta köttbullar på en klassresa eller något, och en liten tjej vänder sig om och säger '' nu gör du det igen, det där med härskartekniker ''. Och skolfröken säger '' vi kan väl rösta om det '' ....

VA? Hahaha, det var en reklam för pension tror jag... Vad fan var det för reklam!?
Tror att det är samma företag och i en annan reklam så är det något om fotboll och hur tjejer är bättre på det och de borde titta på det istället för fotboll för män.
Kommer typ alltid såna reklamer på mobilen av någon anledning på Youtube, finns en massa andra random exempel.
Och reklamen har ingenting med själva produkten att göra...
Citera
2020-02-27, 08:25
Medlem
[Assman]s avatar
Aktien går riktigt trögt nu. Hoppas trenden fortsätter och att Norwegian går ut som vinnare

-24% på en vecka.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5535/sas
Senast redigerad av [Assman] 2020-02-27 kl. 08:39.
Citera
2020-02-27, 10:07
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Assman]
Aktien går riktigt trögt nu. Hoppas trenden fortsätter och att Norwegian går ut som vinnare

-24% på en vecka.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5535/sas
Först en värdelös reklamavdelning, sedan Corona som bitchslappar SAS i ansiktet så det heter duga.
Citera
2020-02-27, 12:15
Medlem
[Assman]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Först en värdelös reklamavdelning, sedan Corona som bitchslappar SAS i ansiktet så det heter duga.

En fröjd! Nu idag närmar vi oss -30%. Undrar var detta ska sluta om coronan blir ångvarig?
Citera
2020-02-27, 12:22
Medlem
Franke88s avatar
Verkar ju tyvärr som SAS klarade sig ur det här alldeles utmärkt. Visst har aktien gått ner, men det har ju med Corona-viruset att göra och inte med deras reklamfilm. Deras aktier gick ju t.om. upp efter reklamfilmen kom ut. Visst är de ner 30%, men andra flygbolag är ju ner ännu mer. T.ex. Norwegian är ju ner nästan 50%.
Citera
2020-02-27, 13:36
Medlem
Duerfs avatar
Kraftiga börsnedgångar är inget skandinaviskt. Det har vi fått från andra länder.
Citera
2020-02-27, 17:00
Medlem
Trollmias avatar
Från andra sidan jorden - Australien!!

MisterReacts på youtube har två videos som handlar om SAS.

Den första: https://www.youtube.com/watch?v=HEA9Gz47wQE&t=10s
Tar upp precis som många andra som reagerat på SAS-reklamen - Go woke, Go broke.

Den andra videon reagerar på hur SAS skyller Corona på nedgången på börsen:
https://www.youtube.com/watch?v=qvUkNg_j5Po

Jag har sett SAS-videon och anser att den är en stor jäkla och att sen sitta o skylla på att folk inte gillar reklamen på ryska bottar och nassar.... det är bara såååå pinsamt.

Men sen är väl jag en rysk bot och nasse ihopklappat i ett paket... om man får tro SAS och MSM...

Ha de gött...
/Maria

Edit: youtube-länk
Senast redigerad av Trollmia 2020-02-27 kl. 17:02.
Citera
2020-02-27, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vad var bra?

Handlingen.
Att flyget berikar oss människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto