2020-02-27, 11:41
Medlem
Tegnells analysförmåga är uppenbart obefintlig. Igår sade han på förfrågan vid lunchtid från reportern att det absolut inte var någon fara att åka till de Italienska alperna då smittan var i Lombardiet och Milano. Alla vet att det inte finns några flygplatser i de Italienska alperna då de utgår från flygplatsen i Milano där det uppenbart finns smitta inkluderat honom själv.
Italien har på de senaste dagarna fler rapporterade fall (453 st) än Peking (Benjing) (396 st) med 21,4 miljoner invånare. Det sunda förnuftet säger att rapporterade siffror från China sannolikt är missvisande där utbrottet pågått i månader. Trots detta går Tegnell ut nu på morgonen i Rikstelevisionen och aviserar att det är glädjande att siffrorna från Kina går åt rätt håll med ett obehagligt leende på läpparna. Killen har haft så mycket fel och han har hamnat i någon form av försvarsställning. Alternativt har han någon annans agenda. Säpo måste samtidigt kolla upp killen, det här känns inte bra, fram till nu är hans agerande ett hot mot rikets säkerhet.
Det kommer sannolikt utvecklas till en pandemi det vore klokt att försöka bromsa upp möjliga införselvägar. När Irans minister har fått Corona så känns det som att smittan sannolikt är okontrollerad och då borde man tillfälligt ställa in flygen för att möjligen köpa lite tid. Inte enligt Tegnell.
Citera
2020-02-27, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattias71
Tackar.

Obs att dessa kineser testade negativt. Det var ett annat par som testade positivt i Rom, de är friska nu och deras kontakter har varit i karantän, ingen var smittad.
Citera
2020-02-27, 11:45
Medlem
Tröstlöst. Man verkar inte bli av med viruset. Saxat från Caixin-nyhetsbrev.

• About 14% of patients who recovered from the novel coronavirus and were discharged from hospitals in southern China’s Guangdong province tested positive again in later check-ups, according to the local health authority. A positive test suggests the recovered patients may still carry the virus, adding complexity to efforts to control the outbreak.
Citera
2020-02-27, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskurk
Basic: SARS-CoV-2/COVID-19 startade i Kina

Viruset gjorde ej debut på matmarknad. (https://www.globaltimes.cn/content/1180429.shtml)
OBS! Kinesisk studie..
+
Det första kända fallet hade ej haft någon kontakt med marknaden. https://www.dailymail.co.uk/news/article-8016077/First-coronavirus-patient-NO-connection-Wuhan-seafood-market.html
&

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30183-5/fulltext#
etc. etc etc...

Ockham.. fladdermusviruset som smittade patient zero kom från:

A. En förvirrad fladdermus (kärlekskrank?/dement?/förförd av de höga utsläppen i Wuhan?) som flög tvärs över Kina mitt i vintern för att hamna i en sopptallrik.
B. Labb nivå 4 (BSL-4) i Wuhan där det råkade finnas en mängd sådana fladdermöss.
Där de användes till forskning om just coronavirus.
Där de i fångenskap var under hög stress (god jord för att gynna virus+ smitta varandra).
o.s.v o.s.v..
Att flera fall "läckage" utav virus i Kina har förekommit är konstaterat sedan tidigare..

Således: Ockham hamnar lätt i konspirationstråden..

Eftersom man ser att viruset har 99% likhet med att ha passerat en Myrkott på vägen så är det troligare att patient 0 har fått det av en myrkott. Fladdermusarten det passar med finns tydligen inte runt Wuhan, så det är troligen från en importerad myrkott eller en myrkott som smittats av en annan myrkott som kanske importerats till området.

Om det nu är så att viruset har svårt att spridas i varmare klimat så är det troligt att viruset gått från myrkott till människa i Wuhan, eller att en person som levererat myrkott till Wuhan från sydligare nejder har varit smittad och spridit det vidare.

Det finns studier som tyder på att övergången till människa skett 3-8 månader innan utbrottet i Wuhan och den första kända personen där, men att det inte fick någon större spridning alls förrän det kom till Wuhan.

Detta leder till att man med Ockhams rakkniv snarare hamnar i att viruset råkat komma till Wuhan och där lyckats sprida sig.

Men det utesluter inte andra alternativ, exempelvis att viruset kommit från biolabbet i Wuhan, det kan dock ha hittats i Myrkott från början i så fall.
Citera
2020-02-27, 11:46
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag skrev att jag inte har funnit något om svårt coronasjuka nyfödda. Har du funnit något?
I Italien har en coronosmittad nyligen fött. Barnet var inte smittat. Hörde detta med ett halvt öra på italiensk TV.
Men med tanke på hur viruset betett sig är det väl för tidigt att säga nåt definitivt.

EDIT:
Citat:
Coronavirus, positiva partorisce a Piacenza: neonato negativo, primo caso in Europa
Rubriken säger att en smittad kvinna i Piacenza har fött och att barnet testats negativt, samt att det är första födseln (ja, av en coronosmittad kvinna ...) i Europa.
https://www.ilmessaggero.it/italia/coronavirus_mamma_parto_piacenza_neonato_negativo_ figlio-5076500.html
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-02-27 kl. 11:52.
Citera
2020-02-27, 11:48
Bannlyst
Vad är straffet om man är smittad och går ut och hostar på folk?

Vad är det man dör utav? Vad är det som gör att man dör?
Citera
2020-02-27, 11:49
Moderator
Tinuviels avatar
Iran börjar rapportera in allt fler fall:
Citat:
10:28: 1 new case in Israel, citizen who traveled to Italy. (Source)
10:27: 104 new cases and 4 new deaths in Iran. (Source)
09:35: 1 new case in Austria. First in Vienna. (Source 1)(Source 2)
09:22: 2 new cases in Switzerland. (Source)
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
Avslutad
Det här blir inte annorlundare än tankarna om massiv världsnedgång pga peakoil. När det här är över kommer en massiv boost för världen. Dock så kommer framgångarna främst i de länder som satsat på en homogen befolkning utan multikultur. Hade du haft startutbrottet i Sverige så hade de fortfarande suttit inne på Rosenbad i överläggningar om vad som kan göras utan att man kränker en viss folkgrupp.
Citera
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Alltså folk har verkligen panik nu. Är småförkyld och nyser typ konstant - folk flyr fältet när man snörvlar lite på trottoaren. Dock inte supernöjd med att ha lyckats bli förkyld eftersom jag tyckte jag var noga med hygienen och allt i förebyggande syfte sen fucking januari. Så bra det gick

Det går inte att skydda sig mot sånt här på något realistiskt sätt. Antingen blir man sjuk, eller så blir man det inte. Jag känner folk som vaccinerar sig mot flunsan varje år, och åker på den vartannat år. Jag har aldrig vaccinerat och haft den typ två gånger. Jag har aldrig varit speciellt noga med handsprit i influensatider heller.

Det man kan göra är att inte utsätta sig för onödiga och kända risker. I detta exempel kan det gälla att resa i onödan. Nästan inga resor är nödvändiga. Orten kan ha betydelse, men jag skulle vilja säga att det är resan i sig som är den största risken. Flygplatser och flygplan eller tåg där virus lätt kan färdas genom ventilationssystemet och effektivt smitta samtliga. Människor som trängs ihop i köer och korridorer.
Man bör förutsätta att samtliga som varit utomlands är smittade tills motsatsen bevisas. Eftersom myndigheterna inte vill se det så kan man själv försöka undvika att träffa kompisar och liknande som varit iväg tills man vet.

En annan sak som slår en när man läser denna tråd och diverse olika rapportering om viruset är diskussionen om dödligheten. Det verkar som att de flesta tror att viruset har en faktiskt dödlighet, men då har man inte förstått att dödligheten är direkt kopplad till förmågan att behandla symptomen. Detta skiljer sig enormt mellan länder. Sålunda kan mycket väl Irans siffror stämma.
Detta innebär förenklat att Spanska Sjukan i dagens läge hade haft lägre dödlighet, eller att dödligheten måste ställas i relation till tiden när pandemin drabbade världen. Fattiga länder, och länder med otillräckliga resurser kommer att drabbas extremt hårt.

Sålunda är dödligheten i Kina irrelevant. Vi har inte i närheten av de resurser de har, och vi är för sent ute för att kunna göra eventuella förändringar. Vår nationella beredskap har monterats ner under decennier, och det kommer att ta lika lång tid att bygga upp igen.
Sverige har en extremt kompetent (men begränsad) intensivvård. Dödligheten i Sverige kommer alltså vara låg tills dess att vårdplatserna är slut för att sedan skena. Allting handlar med andra ord om att fördröja och försöka skapa en stadig ström av patienter. Det sista man vill ha är en klump sjukdomsfall, för då sticker dödligheten rakt upp direkt. Detta är dock svårt till omöjligt att kontrollera utan kraftiga åtgärder, och jag menar att det tåget redan gått.

Men helt ärligt är jag dock mer oroad för de sekundära effekterna än viruset i sig. Hela världen står och väger i ett geopolitiskt extremt komplext läge. Den här pandemin kommer in från sidan och skapar ett otal nya hot/möjligheter för stora drag. Vart och ett av dessa möjliga drag har potential att skapa stora förändringar som påverkar på längre sikt än pandemin i sig. På så vis är detta den perfekta rökridån.

Jag sällar mig också till de bedömare som tror att vårt samhälle inte är rustat att klara en längre period av störningar i import av bränsle, mat och läkemedel. Faktum är att vi är helt beroende av import på nästan allt. En konsekvens av detta är (hoppas jag) att diskussionen om nationell produktion och beredskap måste upp på agendan. Globaliseringen är nog ofrånkomlig, men den kommer inte att vara ett realistiskt alternativ på lång tid. Kanske två-tre generationer.

Detta kommer alltså att få politiska konsekvenser, men inte bara nationellt där man kan tänka sig att detta bara är ytterligare ett exempel på inkompetent styrning, utan även på EU nivå där detta kommer att visa vad det egentligen är värt. Åratal av debatter kommer kunna byggas utifrån det vi redan sett, för att inte tala om det som komma skall. Jag menar också att detta delvis är en ny fråga. Kan man tänka sig att det finns en del sossar som i dagens läge önskat att man gått i opposition istället? Tänk vilken perfekt fråga att kunna äga i opposition. Nationell beredskap, vård, inhemsk produktion, arbete... osv.

Jag är inte 25 längre (tack och lov) och löper nog hyfsad risk att bli sjuk i detta om det nu blir stort. Jag hyser inga illusioner om att det ska finnas specialvård om det sker, och kan i så fall hoppas att jag endast får milda symptom, vilket ändå är mest sannolikt. Skulle det gå åt skogen är det dock inte hela världen. Hellre att jag tar smällen än en sjukdom som drabbar barn och unga.

Vi ska minnas att det finns gott om exempel på olika sjukdomar som felaktigt målats upp som nästa pest genom åren. Jag hoppas att detta är en sådan, men första gången jag hörde talas om denna fick jag en dålig känsla i magen. Jag har dock haft fel många gånger förr.
Citera
2020-02-27, 11:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Jag var otydlig. Ja, all statistik jag hittat kring influensa säger att det är ca 500-1000 dödsfall per år i Sverige i influensa. Därför blir jag överraskad över när flera slänger ur sig som en självklarhet att det är tusentals som dör i influensa varje år och därmed förringar faran med corona.

Folk kanske blandar ihop antalet döda i världen med antalet döda i Sverige. Vad vet jag.

Det är såklart meningslöst att jämföra en infektionssjukdom med en annan men jag personligen tror att när denna virusvåg har lagt sig kommer det visa sig att många fler har dött av andra virus under samma period än av covid-19.

Detta är såklart bara en gissning från min sida och det skulle lika gärna kunna bli så att covid-19 muterar och tar död på hela mänskligheten. Den som lever (bokstavligt talat) får se.
Citera
2020-02-27, 11:52
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Ev smitta på företaget Thermo fisher i Uppsala. Don’t panic..

Och Thermo Fisher lägger locket på.
Citat:
En anställd bekräftar för SVT Uppsala att anläggningen i Uppsala är stängd i dag.

– Ingen är på plats i dag.

Varför?

– Det kan vi inte kommentera.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/coronalarm-pa-uppsalaforetag-smittorisk-stanger-thermo-fisher

Jag kommer börja preppa idag. Ska man visserligen göra hur som helst om man följer MSB:s riktlinjer, men börjar bli reellt nu. Träffar skiten fläkten kommer ICA:s hyllor eka tomma.
Citera
2020-02-27, 11:53
Medlem
oeomums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Snyggt jobbat

Kan man få in datum när fallen bekräftas?

Tack så mycket! Bra idé, funderar på att göra en flik med en timeline för fall som rapporteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in