2020-02-27, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Usch ja det har du rätt i! Jag har för mig att en italiensk gravid kvinna blev smittad? Undrar hur det går för henne och om smittan påverkar fostret. Feber kan ju påverka negativt i alla fall...

Det går bra för de gravida smittade i Italien. Endast lätta symptom och en av dem har nu fött sin bebis, som inte blev smittad.
Citera
Medlem
Ny SAS-reklamen skaver lite mer än vanligt i dessa Corona-tider:

"We can't wait to see what beautiful thing you'll bring home next."
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Med stor sannolikhet sant. Jag har påtalat flera gånger i tråden att dödligheten är högre än 2% (och beror delvis på sjukvården) samt att CFR är en bristfällig metod som kan vara extremt missvisande.

Speciellt när så många länder grovt underrapportera de faktiska fallen av insjuknade och döda. Vad betyder statistiken då, ingenting!
Citera
2020-02-27, 10:07
Medlem
Här är en artikel om den danske TV-journalist som har blivit smittad i Italien. Ganska intressant.
Han hade själv tillhört dem som inte alls trodde det var någon risk och hade blivit chockad när han insåg att det var på riktigt. Det märkliga är att han har en familj som han är med och de har inte testat positivt för Corona. Däremot har de vanlig influensa. Det är ju allmänt känt att det är svårt att bli sjuk med flera virus samtidigt så jag misstänker att det är det som är anledningen till att bara mannen har Corona.

De danska myndigheterna tar lika lätt på detta som de svenska. De har uppmanat familjen att ta det lugnt och sedan gå tillbaka till jobbet som vanligt. De har fått 2 veckors karantän i hemmet. Men hur kan de vara så dumma att de låter familjen sitta i karantän tillsammans i två veckor. Det är ju garanterat att alla i familjen kommer att få Corona när deras influensor är över. Pappan borde ju naturligtvis skiljts från resten av familjen omedelbart.

https://www.bt.dk/samfund/tv-2-journalist-min-kone-og-jeg-fik-noget-af-et-chok
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Du alltså...
Tvål hjälper inte mot virus enbart bakterier, endast 70% alkohol eller starkare dödar virus.

Men är du på riktig. Naturligtvis ska du tvätta dig med tvål och vatten först och sen sprita dig. Du har ju smuts på händerna där patogener fäster fast

Olika virus dör av olika saker. Du behöver både tvål och vatten samt avsluta med handsprit.

Punk jävla slut
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Iran accused of coronavirus COVER-UP as nurse claims 'eight people died in single night'

IRANIAN officials are being accused of covering up the real extent of the coronavirus outbreak in the country as nurses feel compelled to report on what they claim to be the actual death toll.
By ALESSANDRA SCOTTO DI SANTOLO

Länk: https://www.express.co.uk/news/world/1248025/coronavirus-news-coronavirus-iran-death-toll-latest-update-iran-cover-up-covid-19

Det är väl inget underligt om åtta personer dör på en natt. De italienska dödsoffren har skett under en kort tid. Äldre multisjuka personer dör väldigt lätt av detta virus.
Citera
2020-02-27, 10:10
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Du alltså...
Tvål hjälper inte mot virus enbart bakterier, endast 70% alkohol eller starkare dödar virus.
Det är precis tvärt om faktiskt. Bakterier avdödas med sprit, men sprit förstör inte alla typer av virus.
Citera
2020-02-27, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Men alltså hur tänker du nu? Vad ska handskar hjälpa för?

För att uttala sig om smittvägar bör man möjligen ha utbildning på området.

Du har ju miljarder patogener på dina händer varje dag alltid. Det är först när du för skiten till en slemhinna/ ansiktet som du kan bli smittad.

Du har ju lika många skadliga patogener på handskarna så hur ska dom hjälpa ?

Bästa är att tvätta händerna och även sprita dom frekvent och att aldrig röra vid andra kroppsdelar/ mat/ snus/ cigaretter osv utan att ha tvättat och spritat händerna. Vanliga vinterhandskar som man tar av sig direkt man kommer hem och lägger undan är däremot en god idé. Men då ska man förstå att smittan i dessa handskar kan ligga kvar på handskarna allt mellan 24 h upp till flera dagar beroende på typ av patogen. Så handskarna bör man inte slänga upp på köksbordet om man säger så

Du svarar på din egen fråga.
Ja, du ska ha handskar när du rör dig i ex. Kollektivtrafiken, så att du undviker att få kontaktsmitta på händerna och sedan sprida denna på din arbetsplats, ditt jobb, din kropp etc.
Nu vet jag inte vad du gör med dina handskar, men jag har mina i jackfickan när jag inte har dem på mig.
Givetvis hjälper hanskar för att skydda mot kontaktsmitta.
Citera
2020-02-27, 10:11
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det är väl inget underligt om åtta personer dör på en natt. De italienska dödsoffren har skett under en kort tid. Äldre multisjuka personer dör väldigt lätt av detta virus.

Ta du och titta på videon innan du skriver och tänk efter, innan du svarar, tack.
Citera
Medlem
Citat:
Du alltså...

Tvål är utmärkt för mekanisk rengöring av händerna.

Alkohol, oavsett hur hög alkoholhalt, dödar inte alla typer av virus. Alkohol är dock effektivt mot höljeförsedda virus. Coronaviruset är höljeförsett, calicivirus är det inte...
Citera
Medlem
[quote=remixutoheaven|70439922]Intresant, har du någon länk eller så till det du säger? Smittades för en vecka sedan och när fick han symptom samt bekräftat att det är COVID-19?

Kom hem tidig morgon den 21/2 och gick till jobbet. Måndag morgon den 24/2 sjukanmäler han sig eftersom han har lätt feber. Hans mamma som han bor med lägger ihop två och två och de ringer sjukvård som hämtar honom i rymddräkt. Han åker in tidig måndag morgon.
Måndag eftermiddag början tvillingbrorsan känna sig underlig och samma procedur sker. de ringer och han blir hämtad.

Nuligger båda ligger på isoleringen. De får sköta egen ekg, och ta ut eget blod osv. De hr 24h videoövervaknng. Mår rätt ok, men den andra tvillingen har ont i lederna.

https://www.24sata.hr/news/ispovijest-brace-iz-karantene-u-zagrebu-ne-treba-panicariti-678166
Citera
2020-02-27, 10:12
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Video: Iransk sjukskötare vittnar om 8 personer som dog på hans skift. Är detta sant törs jag inte tänka på vad det totala antalet döda är...

Länk: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.youtube.com/watch%3Fv%3DbMvRQvHd_5g&ved=2ahUKEwid3MvIpvHnAhUBB hAIHUclCIw4FBCjtAEwAHoECAAQAg&usg=AOvVaw36Bead2FDR cGakZBIxd5YF

Förvånar mig inte om detta är sant, så många sådana här videos har kommit, från Kina och nu börjas det från Iran..

Han säger också att en 23 årig, 29 årig samt 30 årig dött.. dom mådde bra på kvällen ena dagen och andra dagen POFF...

Så ja,, vågar knappt tänka på vad totala antalet döda egentligen är..

Om det är något som myndigheterna gör är att underspela detta för att se till att ekonomin inte kraschar, vilket bevisas nu på flera börser runt om i världen.

Jag tror inte ett dyft på Kinas siffror eller Irans siffror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in