2020-02-27, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Enligt vissa i tråden är "anomalier" inte bevis. Vilket är konstigt då dessa "anomalier" per se gör det sant att man kan bli smittad igen.

Om det inte går att bli smittad igen måste man börja spekulera om huruvida sjukdomen möjligen kan ha två sjukdomsfaser (biphasic) och däremellan ligga latent i kroppen (man ser ut att vara frisk).

Om detta stämmer kommer SARS-CoV-2 vara extremt svår att utrota.
Ja det var fråga om att virus låg vilande hos patienten och inte en återsmitta. Om det är biphasic är iofs inte uteslutet men det finns ännu inga bevis på det men givetvis kan det komma.
Citera
2020-02-27, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Som herpes?

Japp som herpes. Kan vara därför man liknar denna patogen med hiv
Citera
2020-02-27, 09:39
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det var fråga om att virus låg vilande hos patienten och inte en återsmitta. Om det är biphasic är iofs inte uteslutet men det finns ännu inga bevis på det men givetvis kan det komma.
Vilar i 14% menar du? varför skulle det göra det?
Citera
2020-02-27, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jag är gravid och har uselt immunförsvar. Är faktiskt riktigt orolig nu. Min man jobbar i Göteborg och åker en del kollektivt där. Är risken stor att han tar med sig smittan hem tro?
Jag har också tänkt mycket på det, har en nära som ska föda i dagarna,..kanske att han försöker hålla så god hygien det bara går, byter kläder och inte kramas direkt han kommer innanför dörren utan tvättar händer och ansikte först. Det är väl så jag kan ge lite råd
Citera
2020-02-27, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vilar i 14% menar du? varför skulle det göra det?
Va? Var får du 14% ifrån?
Citera
2020-02-27, 09:42
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Va? Var får du 14% ifrån?
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-02-27, 09:44
Medlem
Är det inte ändå rätt anmärkningsvärt att så "få" personer smittats i Wuhan - som ändå har ett invånartal på 11 miljoner pers och är en tätbebyggd enorm jävla storstad där man inte hade koll alls de första veckorna/månaden? Eller är jag dum? Jag menar det är ju inte extremt många procent av totalbefolkningen som åkt på skiten ändå, även om man lägger en extra nolla på rapporterade siffror.
Citera
2020-02-27, 09:44
Medlem
Havremopedens avatar
177 fall i Sydkorea denna morgon:

https://www.yna.co.kr/view/AKR20200227182900017

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

Verkar ju onekligen inte finnas ett stopp så Pandemi borde bekräftas av WHO så dom kan börja nalla rån dom där 400+ miljonerna i pandemi försäkring..
Citera
2020-02-27, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
OK. Jag vet inte och gillar inte att gissa men två hypoteser kan vara:

1) Dessa 14 procent har sämre immunförsvar än de andra.

2) Behandlingen har tryckt tillbaka infektionen dvs. virusnivåerna, så att man blir bättre och testar negativt för virus men har en liten rest kvar som blommar upp igen när behandlingen avslutas.
Citera
2020-02-27, 09:47
Medlem
Lagerthas avatar
Två personer i Halmstad är satta i karantän i sina hem i väntan på provsvar - det är senaste ryktet från västkusten.
Citera
2020-02-27, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Intressant att han varit på matchen i Milano och ev.blivit smittad där, en annan som var där har ju varit på bla.tele2 arenan, hoppas han inte har hosta och feber. Skönt att vi har Tegnells öppna gränser..
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/BREB3G/hammarby-bjod-pa-storseger-infor-zlatan

Sen undrar man ju hur det går med DN-tåget (kulturtåget) med Woladarski, Felix Herngren mfl som är på väg till Sverige från smittans ground zero i Italien och som hämtar upp passagerare i alperna. Spännande med ett hostande och febrigt tåg på väg mot Sverige med fler smittspridare.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRwn4x/dn-lasare-akte-tag-till-avstangt-italien
Någon som vet när de anländer eller har de redan släppt av en resenär i Göteborg?

Undrar hur Tegnell kommer agera här?
Vad tror Ni, kommer tåget sättas i karantän ?

Nu har jag läst på mer om fallet. I kroatien har man inte samma syn på patientsekretess utan killen har också pratat med media om hur det har gått till. Hans känner dåligt samvete för att han inte visste om att man kunde bli smittad och för att han fört in smittan i landet
Han var i Milano mellan 19-21 februari för att kolla Champions league. Tror att jag läst att det var två spanska lag som möttes? (Mycket smittade spanjorer nu?). Hans osmittade flickvän var med på resa men inte på matchen. De åkte buss till och från Zagreb. Vid hemkomst smittade han sin tvillingbror som nu också ligger på sjukhus. Sjukvården har absolut påbörjat smittspårning med att kartlägga hans liv de senaste två veckorna.

Här hemma får vi klara oss bäst vi kan.
Citera
2020-02-27, 09:50
Medlem
Skulle inte förvåna mig om Sverige redan har hundratalet/-n smittade.
Många svenskar (och ny-svenskar) har passat på att ta en sväng till Italien eller Iran under sportlovet. Även om du "klarat" dig under semestern utomlands är flygplanet hem den värsta smittospridaren...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in