2020-02-27, 01:13
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Tja, bara han skattar så är det upp till var och en att tigga bidrag. Däremot blir granskande journalist överflödigt då han absolut inte är detta utan en som på uppdrag av bidragsgivarna åker till Kronogården i skottsäker väst, så vi kan föreställa oss hur farliga dom här snorungarna är. Tyvärr gjorde han bort sig för dom som kanske inte kände till honom innan då han i kvällens program var svarslös. Inte välkommen av kommunen ens och absolut inte av invånarna. Dom vill ha lösningar inte en flintskallig tiggare med agenda som kör en mic under hakan på dom.

Det är knappast en journalists uppgift att lösa problemen.
Citera
2020-02-27, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
nej det finns inte massor inom ps. Janne varcett undantag.. Finns några enstaka till inom ug men de är styrda ovanifrån. Svt är en rödgrön maffia..

Nej, Janne Josefsson och många andra är inte grönröd maffia. Så det finns seriösa granskande journalister som inte tigger via swish av en hatisk svans. Svt är bra tv med mycket varierat innehåll. och extremt bra journalister återfinns inom public service.

Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Det är knappast en journalists uppgift att lösa problemen.
Det skrev jag inte utan jag skrev vad invånarna ville ha istället för en sanslös idiot som springer omkring på torget med en mic. Journalist är nog inget man kan titulera Lamotte direkt. Inte enligt min uppfattning.
Citera
2020-02-27, 01:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Säkerligen, men Lamotte sprider en falsk bild av läget i Sverige i sina reportage genom att alltid fokusera på de mest problemdrabbade områdena. Att han dessutom i förväg skriver på sin kanal vart han ska gör ju inte "reportagen" mindre oberoende. Hur har han mage till att kalla sig för "oberoende" journalist när 9 av 10 av hans följare är SDare eller ännu längre ut på högerkanten? Du är inte oberoende om du drar till dig en monoton följarskara. Lamotte är ett skämt.

Skratt. Han är oberoende i förhållande till olika politiska organisationer.

Däremot är han som egenföretagare inte oberoende i förhållande till sina kunder. Det kallas för marknadsekonomi.
Citera
2020-02-27, 01:17
Medlem
exexexexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Säkerligen, men Lamotte sprider en falsk bild av läget i Sverige i sina reportage genom att alltid fokusera på de mest problemdrabbade områdena. Att han dessutom i förväg skriver på sin kanal vart han ska gör ju inte "reportagen" mindre oberoende. Hur har han mage till att kalla sig för "oberoende" journalist när 9 av 10 av hans följare är SDare eller ännu längre ut på högerkanten? Du är inte oberoende om du drar till dig en monoton följarskara. Lamotte är ett skämt.

Men han fångar ju någonting som faktiskt händer.
Även om det lite liknar amerikanska COPS.
Jag tänker att det krävs flera lager av rapportering/journalistik, och inte bara någon trött ledarsida i DN om nynazism och solidaritet. Som sen får ryggdunkningar i ett specialprogram på SVT.

Lamotte åker ut på plats och ger folk en chans att berätta vad dom tycker och känner.
Och det är ju inte bara äldre facebooktanter han stoppar micken i truten på.
Även busungarna får ju samma chans att tala.
Så jag fattar inte riktigt hatet mot honom och det han gör...

Han är mindre oberoende för att många av hans följare är SD´are och att han i förväg talar om vart han ska livesända... eh what?
Citera
2020-02-27, 01:20
Medlem
Citat:
Nej, Janne Josefsson och många andra är inte grönröd maffia. Så det finns seriösa granskande journalister som inte tigger via swish av en hatisk svans. Svt är bra tv med mycket varierat innehåll. och extremt bra journalister återfinns inom public service.

Det skrev jag inte utan jag skrev vad invånarna ville ha istället för en sanslös idiot som springer omkring på torget med en mic. Journalist är nog inget man kan titulera Lamotte direkt. Inte enligt min uppfattning.
janne var bra.. Det var inte honom jag syftade på.. Men 80-90% inom ps är rödgröna och det böir väldigt tydligt. Inom UG finns några bra journalister men vad de ska granska styrs uppifrån... Lamottes framgångar är ett symtom på det
Citera
2020-02-27, 01:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Tja, bara han skattar så är det upp till var och en att tigga bidrag. Däremot blir granskande journalist överflödigt då han absolut inte är detta utan en som på uppdrag av bidragsgivarna åker till Kronogården i skottsäker väst, så vi kan föreställa oss hur farliga dom här snorungarna är. Tyvärr gjorde han bort sig för dom som kanske inte kände till honom innan då han i kvällens program var svarslös. Inte välkommen av kommunen ens och absolut inte av invånarna. Dom vill ha lösningar inte en flintskallig tiggare med agenda som kör en mic under hakan på dom.

Han betalar ju den skatten som betalar lönerna för de som arbetar på SVT. Varför är det finare att försörjas av skattebetalarna än av frivilliga donationer? Jag förstår inte det där, även stora liberala tidningar i USA ber om swishdonationer, Aftonbladet och Expressen lever på spelreklam, det betalar deras anställdas löner. Vad är egentligen felet med att finansiera sin egen verksamhet som Lamotte? Ja SVT behöver inte tigga för de har fingrarna rätt ned i skattebetalarnas fickor (Men det kan ju ändras nästa mandatperiod).
Citera
2020-02-27, 01:24
Medlem
exexexexs avatar
Citat:
Om vi tänker ett varv djupare här då!
Varför finns det ens en svans av hatiska följare?
Vad är det som inte fungerar?
För någonting är det ju, och det är ju det som aldrig får diskuteras!
Citera
2020-02-27, 01:26
Medlem
Rufoss avatar
Citat:
nej det finns inte massor inom ps. Janne varcett undantag.. Finns några enstaka till inom ug men de är styrda ovanifrån. Svt är en rödgrön maffia..
Janne är bra.

Expressens Lotta Gröning är också riktigt vass. Även Expressens Anna Dahlberg (till viss del).

Nå, det är i alla fall tragiskt att man kan räkna Sveriges bästa journalister på sina fem fingrar. Vi behöver fler. Många fler.
Citera
2020-02-27, 01:29
Avstängd
Citat:
janne var bra.. Det var inte honom jag syftade på.. Men 80-90% inom ps är rödgröna och det böir väldigt tydligt. Inom UG finns några bra journalister men vad de ska granska styrs uppifrån... Lamottes framgångar är ett symtom på det

Janne var en ganska kass och ohederlig journalist. Jag kommer ihåg valstugereportaget 2002.

Men han skärpte till sig en aning samtidigt som stora delar av övriga journalistkåren förföll. Plötsligt rankades Janne Josefsson som en av de bästa.
Citera
2020-02-27, 01:31
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Jag vet inte mycket om Lamotte egentligen men jag såg kvällens program och en sak har han fullständigt rätt i, Sverige måste ha världens "snällaste" poliser. I inget annat land kan helt obalanserade personer bära sig åt som förortsungdomarna i programmet när de stod och skrek och hotade både Lamotte och poliserna utan att de sistnämnda lyfte ett finger. I vilket annat land som helst hade de blivit ihopbuntade och arresterade för olaga hot och störande av allmän ordning, men inte i Sverige inte. Så de bör nog tagga ner i sitt klagande på alla "kränkningar" de får utstå från svensk polis. Sanningen är att de är oerhört gynnade jämfört med hur de skulle ha haft det i resten av världen. De vill ha respekt var det en kvinna som yttrade i programmet men då får jag nog ta till den gamla klyschan att respekt är inte något man får utan något man förtjänar. De kommer att få respekt den dag de förtjänar den. Det är så världen fungerar.
Citera
2020-02-27, 01:35
Medlem
exexexexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Jag vet inte mycket om Lamotte egentligen men jag såg kvällens program och en sak har han fullständigt rätt i, Sverige måste ha världens "snällaste" poliser. I inget annat land kan helt obalanserade personer bära sig åt som förortsungdomarna i programmet när de stod och skrek och hotade både Lamotte och poliserna utan att de sistnämnda lyfte ett finger. I vilket annat land som helst hade de blivit ihopbuntade och arresterade för olaga hot och störande av allmän ordning, men inte i Sverige inte. Så de bör nog tagga ner i sitt klagande på alla "kränkningar" de får utstå från svensk polis. Sanningen är att de är oerhört gynnade jämfört med hur de skulle ha haft det i resten av världen. De vill ha respekt var det en kvinna som yttrade i programmet men då får jag nog ta till den gamla klyschan att respekt är inte något man får utan något man förtjänar. De kommer att få respekt den dag de förtjänar den. Det är så världen fungerar.
Men våra fängelser är ju fulla!
Vi kan inte arrestera fler!
-Vänsterdebattören
Citera
2020-02-27, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Skratt. Han är oberoende i förhållande till olika politiska organisationer.

Däremot är han som egenföretagare inte oberoende i förhållande till sina kunder. Det kallas för marknadsekonomi.

Säger Lamotte, ja. Det är större slagkraft i hans reportage när han sprider den "oberoende sanningen" än om han bekänner färg, speciellt bland sämre folk. Det finns garanterat en agenda i det han gör. Det finns en röd tråd i alla hans reportage, och det är problem med invandrare.

Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
Han är mindre oberoende för att många av hans följare är SD´are och att han i förväg talar om vart han ska livesända... eh what?

Se ovan. Att annonsera ut plats och tid på en politiskt vriden mediakanal är inte ett neutralt tillvägagångssätt. Givetvis drar han till sig arga, förberedda lokalbor som har starka, negativa åsikter i frågan. Även om han själv framstår som neutral i sina reportage så är de personerna han intervjuar knappast neutrala, vilket gör att hans reportage knappast är politiskt oberoende, även om han själv påstår att HAN är oberoende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in