2020-02-26, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flerkonton
Precis. Jag satt också och kollade på den. Så antingen är alltså du och jag bättre pålästa än toppläkarna inom infektion i Sverige, eller så blir vi återigen förda bakom ljuset. Jag vet inte vilket som är mest sannolikt och heller inte vilket som är värst. Men herrejävlar vad förbannad jag blir när jag hör det.

Haha ja är detta ett skämt eller? I Sverige säger alltså våra experter inom smittskydd raka motsatsen till WHO i just när viruset smittar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Friska människor under 50 behöver inte oroa sig så mycket, men viruset slår helt klart hårt mot äldre och/eller sjuka och det är det som är min värsta farhåga. Väldigt låg dödlighet bland unga men den är skrämmande hög för personer 60+.
Vore det inte värre om barn och unga människor drabbades värst, och åldringarna överlevde?
Om man måste välja.
Samhället, sådant det nu är, mår inte väl av att dräneras på kunskap och erfarenhet, men det är en mindre katastrof än om fertila generationer dog ut ( bortser från överbefolkning, och min egen ålder...)
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
Norge bekräftar sitt första fall https://www.nrk.no/nyheter/nordmann-bekreftet-korona-smittet-1.14920097

Han är smittad men frisk och i hemmakarantän.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Lugna dig. Det kommer inte bli någon pandemi, och om det blir det, är den sannolikt inte värre än säsongsinfluensan. Du ska se att du kommer kunna gå till jobbet även imorgon.

Människors reaktion på sjukdomen är värre än sjukdomen i sig. Kolla paniken i denna tråd. Folk tror på allvar att ekonomin kommer krascha, att anarki kommer utbryta och till och med inbördeskrig. Ni ska se att det har lugnat sig om några veckor. Rädslan var precis densamma som under fågel- och svininfluensan. Ni bidrar till att sprida en obefogad rädsla och ängslighet.
Det är väl ingen panik? Det är spekulationer om vad som sker när vi extrapolerar situationen, sedan debatt om vad som är rimligt. Det är Du som får mentaliseringssvikt eftersom du saknar förmågan att följa med i en ocensurerad debatt.

Vidare är många människor dåliga på att ta ansvar för sig själva, det är bra om de får lite puls och börjar tvätta händerna, fylla upp bensin och köpa in lite konserver åt familjen samtidigt som man har tagit ut cash.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Om det visar sig att politiker och myndigheter har utsatt svenska folket för fara genom undlåtelse att genomföra adekvata åtgärder i tid, missvisande information etc, finns verkligen inget utrymme i svensk lag för att ställa dessa till svars?

Det verkar att som att det görs en hel del bakom kulisserna som det inte snackas högt om här, t.o.m försvarsmaktens spjutspets inom biologisk krigföring är med på tåget. Trallalala... mäh de ä ju ba influensa juh... Den som inte börjar få bilden klar för sig vid det här laget, vad detta handlar om, är så dum så klockorna stannar!!!

You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time...

Det citatet sitter som en smäck här!
Citera
2020-02-26, 21:11
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Personer som gapar ut att vi nu har fått hit viruset på grund av fallet i Göteborg bortser från fallet i Jönköping. Varför? Svaret är nog att det beror på att fallet i Jönköping vare sig ledde till en epidemi eller en samhällskollaps. Vi får väl se om samhällskollapsen kommer nu istället.

Ju fler smittade desto större risk. En ganska uppenbar truism för de flesta. Titta bara på hur det ser ut i Italien och Iran. Men du kanske anser att Sverige är skyddad av någon magisk barriär och därför inte behöver vidta några försiktighetsåtgärder?
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chewgum
Kan man smitta personer innan man visar symtom eller inte? För att på presskonferensen så sa dom att han inte har smittat andra passagerare på vägen hem för att han insjuknade i Sverige. Men vad jag har hört så kan man smitta innan man visar symtom. Vad fan är det som gäller egentligen?

Enligt WHO så är risken att smittas av någon som inte visar symtom ”väldigt låg”. Inte helt omöjligt alltså om jag tolkar dem rätt:

”Can CoVID-19 be caught from a person who has no symptoms?

The main way the disease spreads is through respiratory droplets expelled by someone who is coughing. The risk of catching COVID-19 from someone with no symptoms at all is very low. However, many people with COVID-19 experience only mild symptoms. This is particularly true at the early stages of the disease. It is therefore possible to catch COVID-19 from someone who has, for example, just a mild cough and does not feel ill. WHO is assessing ongoing research on the period of transmission of COVID-19 and will continue to share updated findings.”

https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-coronaviruses
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Personer som gapar ut att vi nu har fått hit viruset på grund av fallet i Göteborg bortser från fallet i Jönköping. Varför? Svaret är nog att det beror på att fallet i Jönköping vare sig ledde till en epidemi eller en samhällskollaps. Vi får väl se om samhällskollapsen kommer nu istället.
Vad har det hjälpt att prata om Jönköping? Patientsekretessen är tydligen nedsänd från gud på en lertavla, vilket gör det helt meningslöst att diskutera fallet. Det står alltid en massa nyttiga idioter på kö för att förklara att hon nog är frisk, förmodligen redan utskriven, hade troligtvis bara lite rethosta osv...

Och så har du dessutom mage att flina om ”samhällskollapsen”? Du inser att samhällskollaps är det enda sättet för dig att få din önskepolitik genomförd, nassehasse där?
Citera
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BottleBender
'

Hur kan du vara så säker? Både gällande själva sjukdomen och påverkan på den globala ekonomin.
Varför överreagear Kina på det här viset som har varken sympati eller empati för sina egna invånare?

Nästan alla tillverkande företag, framförallt i västvärlden är beroende av kinas industri för att få sina råvaror/komponenter för att tillverka sina produkter. Om kina ligger på 50-60% kapacitet så kommer det ha enorma konsekvenser. Detta förutsätter att inte det blir värre i Kina och att de måste stänga ner ännu mer.

Citat från artikeln:

"We estimate factories in China are operating at 50% to 60% of capacity," CEO Søren Skou said on an earnings call.

Källa:
https://edition.cnn.com/2020/02/20/business/maersk-earnings-coronavirus/index.html
Jag baserar min uppfattning på hur långsamt det sprids, och på tidigare pandemier. Medias hysteri bidrar också till min uppfattning. Generellt sett gäller att om media blåser upp någonting till astronomiska proportioner, så är det kraftigt överdrivet. Media är bara intresserade av att generera klick och sälja lösnummer. Endast och enbart.
Citera
2020-02-26, 21:12
Medlem
bartrams avatar
Kolla på Aktuellt (Svtplay) Tegnell säger att man inte kan bli smittad via kollektivtrafik som spårvagn eller tunnelbana. Det krävs längre kontakter. Så bekvämt vid smittspårning
Citera
Medlem
Vasaloppet brukar dra minst ett 100-tal italienare till Mora - hur tänker dalmasarna (och kullorna) om det ?!?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Underrapportering av antalet sjuka i Shandong provinsen har visat sig en del dagar ligga på 1/52 verkligt antal.

Detta tyder på att det kan vara lika i många andra provinser, just för att de ansvariga är rädda för att blir anklagade för att göra ett dåligt jobb av kommunistpartiet om de inte lyckas hålla siffrorna nere.

https://www.theepochtimes.com/leaked-documents-reveal-chinas-shandong-province-faked-coronavirus-infection-data-real-numbers-up-to -52-times-higher_3251354.html/amp?__twitter_impression=true

Har hört dåligt om Kambodja , från en Thailändare att det sprids som tusan där. :/ hemsk situation världen står inför just nu! Hoppas verkligen forskningen går framåt!

Minns när det bara var typ 1500 rapporterade smittade i Kina enbart.. då kändes det avsides och främmande. Sen länder däromkring och några utstickare från flygresenärer. Sen gled det över från enbart wuhan till enstaka fall här och där i Kina... tog två veckor sedan va flera städer infekterade
Gick lite mer tid och enstaka fall i grannländer. Sydkorea, Japan mm.. några få fall blev hundratals...
Sedan Iran och nu Italien ... börja med några stycken och nu uppe i flera hundra..
nu lite här och där i Europa.... vad tror ni händer med dessa få!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in