2020-02-26, 20:35
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Anders Tegnell verkar ha svarat på frågor av Aftonbladet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpJ7wV/folkhalsomyndigheten-smittan-kan-paga-till-hosten

Några citat

Citat:
Viruset smittar inte heller via ytor eller föremål, och det är vanligare att bli smittad inomhus än utomhus.
Stämmer inte med den uppfattning jag har läst mig till.

Citat:
Vilken behandling ges till den som smittas?

Det finns inget botemedel mot viruset, utan den vård som ges behandlar symptomen.

– Men de allra flesta tillfrisknar själva, möjligtvis kan de få lite febernedsättande.

Att tillverka ett vaccin mot viruset skulle ta flera år.

I första hand testar man de varianter som redan finns mot olika virus, det verkar ha en viss effekt, säger Tegnell.
Först säger nämner han inte att det finns antivirala mediciner, sen verkar han ändå syfta på det när han pratar om vacciner(?).
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Du hörde alltså detta i Europapodden?
P1 alldeles nyss.
Citera
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Jäklar ändå att Indien enbart haft tre kända fall och samtliga tillfriskant. Rätt bra jobbat av ett land på 1.3 miljarder!

Dom borstar tänderna i samma vatten som de sjösätter sina döda i. Jag vet inte hur det fungerar, men kan tänka mig att deras immunförsvar utmanas konstant?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
När uppstår panik i Sverige?

Imorgon. Åtminstone på börsen. ^^
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
WHO bekräftade igår på sin presskonferens att man smittar UTAN att visa symtom. Satt personligen och kollade hela presskonferensen. Vet inte om WHO är pålitliga, men har svårt att inte tro dom.
Precis. Jag satt också och kollade på den. Så antingen är alltså du och jag bättre pålästa än toppläkarna inom infektion i Sverige, eller så blir vi återigen förda bakom ljuset. Jag vet inte vilket som är mest sannolikt och heller inte vilket som är värst. Men herrejävlar vad förbannad jag blir när jag hör det.
Citera
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
1. Man bedömer att han blivit smittad i Italien och inte i Sverige. Med hänsyn till mannens integritet vill man inte gå ut med var exakt han varit i Italien. Men han ska inte ha varit i något större sällskap, säger Thomas Wahlberg

2. Enligt smittskyddsläkaren har mannen inte varit smittsam när han åkt hem utan det är först efter han landat i Sverige som han har kunnat smitta personer.
https://www.expressen.se/gt/en-person-i-goteborg-har-testats-positivt-for-corona/

2. Denna jävla integriteten får inte rubbas på oavsett vad det handlar om.. Man blir ju bara matt.

2. Hur kan dom påstå något sådant när det är bevisat att man smittar även under inkubationstiden, och det tar ett antal dagar innan symptom bryter ur. Är det okunskap eller väljer man att ljuga?
Citera
2020-02-26, 20:36
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannial
Men varför är alla så oroliga egentligen?Tänk att vakna en morgon och få veta att 5 miljarder eller helst ännu fler är borta.Vilken trevlig värld att leva i?eller hur?Och alla djuren och naturen som har plågats i 2000 år är nu i fred.Tänk lite positivt.Förresten alla dessa siffror och statistik , bort med dem,för inget stämmer.

Trevlig resa tillbaka till folkvandringstiden då, eller till en jägar- skrotsamlarkultur, om du nu överlever. En intressant epok där du går runt och samlar nötter i din foliehatt bland havererade kärnkraftverk och pysande kärnvapen.
Citera
Medlem
Från Wikipedia om Spanska sjukan https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan

Uppskattningsvis infekterades 500 miljoner, vilket motsvarade ungefär en tredjedel av alla människor. Den globala dödligheten är inte känd men uppskattas till mellan 10 och 20 procent av dem som blev infekterade. Av dem som fick diagnosen dog minst 2,5 procent, vilket kan jämföras med mer normala influensaepidemier där högst 0,1 procent dör.[3]

Detta stämmer väl rätt bra in på Coronavirusets framfart?

På kryssningsfartyget smittades drygt 700/3700 hittills, dvs ca 20%, det har alltså potential att smitta många. Dödligheten hittills har varit minst 2,5%.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einsturzende
Var inte den studien på väldigt få individer?

Det tror jag inte, och det verkade stämma för SARS också. Lär bli spännande detta.
Tusentals svenska sterila pga cov19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abcabc
Jag är nog lite konstig, men jag älskar sådana här saker. Stormar, snökaos, stojet runt stora olyckor. Det gör att jag känner att jag lever. Det är inte alls så att jag är okänslig för de som lider av problemen, snarare tvärt om, och jag är glad att hjälpa, och jag känner empati.
Har kompisar vars föräldrar levde i Europa under WWII. De sa samma sak: att det var så förbaskat spännande, och de kände sig levande.
Gillar också hurricanes, oväder och rajtantajtan. Får se vad det blir av det sistnämnda nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Varför går du fortfarande offtopic med helt irrelevanta frågor? Måste man också vara en kock för att veta om maten smakar bra? Måste man vara Einstein för att se att du är dum i huvudet?

Jag ville bara veta om du hade fog för det du skrev när du idiotförklarad en skribent som jobbade på sjukhus. Då vet jag att du är en idiot och att allt du skriver i tråden är hispigt trams.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det kan man inte veta. Men Italien reagerade snabbt, resolut och transparent. I andra länder har man enbart tagit prover på de som visat symptom, vilket kan innebära att det finns ett stort mörkertal.

Det är orealistiskt att smittan enbart kan ha kommit med en person och då till en plats.

Italien reagerade när dom var tvungna - dom kunde ha infört kontroller karantäner osv
Nu får dom stänga ner hela samhället !

Jag ser tydligt att det sprier sig runt omkring norra Italien Frankrike Schweiz Österrike Tyskland Kroatien Makedonien Grekland - förmodligen även Spanien..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in