2020-02-26, 02:20
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det du beskriver beror mer på att virus muterar och det är inte antikroppar som är intressant utan T-minnesceller.

Om du tittar på de senaste inläggen finns en studie som visar att man utvecklar immunitet mot SARS-CoV-2.

Har studerat lite om orsaken till varför man inte blir immun mot vissa virus. Det är så lurigt att immunförsvaret attackerar fel del av cellen.

Citat:
Scientists have discovered that the immune response to cold viruses targets the wrong part of the virus: the immune response attacks the inside of the virus cell and not the envelope, which is what the virus uses to become established in the patient’s mucosal tissue. “Anyone who has a cold develops antibodies against the wrong part of the virus, so their immune response fails to protect them. It 'misfires',” explains Rudolf Valenta, head of the research from the University Department of Pathophysiology and Allergy Research at the MedUni Vienna.

Detta gäller alltså vanliga förkylningsvirus varav coronavirus är ett av dem (det finns ett antal). Nu går det inte att säga att det är så när det gäller SARS-CoV-2. Det finns helt enkelt inte tillräcklig forskning på det viruset ännu. Men det är ett antagande som jag finner rimligt. Dessutom är det också klarlagt att coronaviruset som ger vanliga förkylningar muterar i stor utsträckning, det gör det ännu svårare med immunitet.

https://medicalxpress.com/news/2012-03-dont-immune-colds.html
https://biology.stackexchange.com/questions/21507/why-dont-we-develop-immunity-against-common-cold
https://en.wikipedia.org/wiki/Severe_acute_respiratory_syndrome-related_coronavirus

Edit (det fetade): Jag hittar inte forskning angående SARS-CoV-2 i den frågan, det kan ju hända att någon sitter på den kunskapen.
Senast redigerad av Omtanke 2020-02-26 kl. 02:26.
Citera
2020-02-26, 02:20
Medlem
grekland verkar inte ha några fall

ser nu att en man i 40 årsålder sitter i karantän som misstänkt fall
Senast redigerad av hagelskur 2020-02-26 kl. 02:29.
Citera
2020-02-26, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Jo, men det gillar inte de som investerat i derivaten. Det är på sin plats att eu spänner sina muskler, så mycket pengar de fått genom tiderna, men allt det är säkert försnillat i byråkrati. Räkna med nationella ansträngningar typ som i Tyskland under flyktinginvasionen hösten 2015.
Ahh detta du talar om:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-02-25/catastrophe-bonds-signal-coronavirus-nearing-pandemic-status

Så de går ut i Juli med vinst om WHO inte utlyser pandemi innan dess. Ja, jag förstår att många tunga investerare inte vill bli av med alla sina pengar. Helt sjukt att monetisera pandemikonceptet.

Så villkoren för dessa bonds är alltså 2500 döda i ett land, och 20 döda totalt i andra länder. Då förfaller de (OM Who utlyser pandemi) och alla förlorar sina pengar. Helt sjukt, vem sitter och knåpar ihop sådana villkor?
Citera
2020-02-26, 02:26
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Massiva ,mkt massiva insatser gör dem iallafall. Vi får väl se resultatet om nån månad, om resten av välden skakar medan Kina reser sig.omöjligt att säga nu.

Förvisso, men om du tittar på grafen över insjuknade och döda över tid menar jag att det krävs mycket stort förlåtande för att påstå detta skulle vara en organisk utveckling.
Personligen ser jag grafer som högst sannolikt verkar vara icke-överensstämmande med naturliga förlopp. Detta behöver inte nödvändigtvis bestå att manipulationer, utan kan helt enkelt ha sin orsak i diverse problem med datainsamlingen.
Men, om man tittar på Kinas agerande vid tidigare utbrott SARS, Svininfluensa, Fågelinfluensa, …, så verkar det finnas en kultur att försöka 'försköna' bilden av Kina… rejält.

Således inbillar jag mig därför att datamaterialet från Kina bör betraktas med en gigantisk grabbnäve med salt. Bäst data (läs applicerbar i en västerländsk kontext) lär vi få från SydKorea, Tyskland, och Italien.
Citera
2020-02-26, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Har studerat lite om orsaken till varför man inte blir immun mot vissa virus. Det är så lurigt att immunförsvaret attackerar fel del av cellen.

Detta gäller alltså vanliga förkylningsvirus varav coronavirus är ett av dem (det finns ett antal). Nu går det inte att säga att det är så när det gäller SARS-CoV-2. Det finns helt enkelt inte tillräcklig forskning på det viruset ännu. Men det är ett antagande som jag finner rimligt. Dessutom är det också klarlagt att coronaviruset som ger vanliga förkylningar muterar i stor utsträckning, det gör det ännu svårare med immunitet.

https://medicalxpress.com/news/2012-03-dont-immune-colds.html
https://biology.stackexchange.com/questions/21507/why-dont-we-develop-immunity-against-common-cold
https://en.wikipedia.org/wiki/Severe_acute_respiratory_syndrome-related_coronavirus

Edit (det fetade): Jag hittar inte forskning angående SARS-CoV-2 i den frågan, det kan ju hända att någon sitter på den kunskapen.
Javisst att RNA-virus muterar ganska snabbt har jag skrivit hela tiden.

Men det finns inga studier på att man inte utvecklar T-minnesceller mot coronavirus har jag inte sett. Däremot studier på att patienter hade sådana mot SARS ett år efter genomliden infektion.

EDIT: Sedan gällde de där studierna rhinovirus och inte corona.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-02-26 kl. 02:41.
Citera
2020-02-26, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Förvisso, men om du tittar på grafen över insjuknade och döda över tid menar jag att det krävs mycket stort förlåtande för att påstå detta skulle vara en organisk utveckling.
Personligen ser jag grafer som högst sannolikt verkar vara icke-överensstämmande med naturliga förlopp. Detta behöver inte nödvändigtvis bestå att manipulationer, utan kan helt enkelt ha sin orsak i diverse problem med datainsamlingen.
Men, om man tittar på Kinas agerande vid tidigare utbrott SARS, Svininfluensa, Fågelinfluensa, …, så verkar det finnas en kultur att försöka 'försköna' bilden av Kina… rejält.

Således inbillar jag mig därför att datamaterialet från Kina bör betraktas med en gigantisk grabbnäve med salt. Bäst data (läs applicerbar i en västerländsk kontext) lär vi få från SydKorea, Tyskland, och Italien.

Så sant.Det kan finnas miljoner orsaker till fel siffror tex dåliga/inga testkit. Svårmätbara dödsorsaker. De ju 700 miljoner under karantän.Tycker vi pekat finger tillräckligt åt Kina (vet inget drömland precis) .Artikeln pekar på att vi inte är beredda som vi borde vara på grund av Kinas "framgång"

Swe har typ infovimplar på Arlanda ! You do the math. Som sagt vi vet mer om några månader !
Citera
2020-02-26, 02:43
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=h4QYMq1Uk5M

Utanför Hubeiprovinsen rapporterar Kina nu att det är fem fall av nya smittade i Kina.
Citera
2020-02-26, 02:45
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Man får väl hoppas att idioterna som röstade fram denna handlingsförlamade jävla pissregering är nöjda nu. Medan ärthjärnorna i regeringen, Löfvén och gänget sitter och kliar sina huvuden kanske flera hundratals svenskar blir smittade av Corona. Detta får vi kanske hit av Hazarerna på sina familjebesök i Iran som vi fick höra i själva verket kom ifrån Afghanistan, ja herredumilde vilka jävla vinstmaskiner vi tog hit och öppnade våra armar för. Vår ekonomi skulle blomstra, vi skulle få ett miljardregn över oss tack vare den stora kompetensen dessa guldklimpar satt på..Nu har allt det motbevisats redan men som pricken över i:et får vi kanske hit Corona på köpet också! Grattis alla jävla iddjuuter som röstade fram detta pack som bara sitter och tittar på medan folkmassornas säkerhet hotas!

Viruset kommer hit oavsett, men bra försök av dig att slå en knytnäve mot invandrarna.
Tror du lika gärna kan förbanna alla kritvita svenskar som besökt norra Italien.
Citera
2020-02-26, 02:48
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Och jag länkade till en studie som visade att patienter hade T-minnesceller i blodet ett år efter genomliden infektion av SARS.

EDIT: Sedan kan ju virus mutera, vilket RNA-virus gör friskt men det tar några månader för virus att mutera så att T-minnescellerna inte känner igen det. Men det är en annan sak.

Precis detsamma gäller ju för säsongsinfluensan.

Ja & i studien jag refererar nämns:
Citat:
Collectively, these studies suggest a potential role for virus-specific memory T cells in broad and long-term protection against SARS-CoV infection. This is important as neutralizing Abs and the memory B cells response to SARS-CoV decline significantly after 1–2 years post infection, and are also strain specific.
+
T-cells är poppis just nu, B-celler har man nog mer koll på. Misstänker att anslag om man säger "T-cells" lättare rullar in..
Basics:
Citat:
There are several kinds of lymphocytes (although they all look alike under the microscope), each with different functions to perform . The most common types of lymphocytes are:

-B lymphocytes ("B cells"). These are responsible for making antibodies.
-T lymphocytes ("T cells"). There are several subsets of these:
-inflammatory T cells that recruit macrophages and neutrophils to the site of infection or other tissue damage
-cytotoxic T lymphocytes (CTLs) that kill virus-infected and, perhaps, tumor cells
-helper T cells that enhance the production of antibodies by B cells

Although bone marrow is the ultimate source of lymphocytes, the lymphocytes that will become T cells migrate from the bone marrow to the thymusthymus
Jag älskar kalvbräss, problemet är att brässen är putteliten när man blir äldre..
&
Starkt bidragande faktor till att äldre har hög dödlighet när det gäller sars.

Summering:
Min studie nämner olika "minnesmojjar" som kan finnas kvar 1-6 år efter infektion. Lik förbenat är de ineffektiva (väldigt "strain specific") + sällsynta (få hos äldre). Således, nej T-cells äro ej samma sak som immunitet!
Citera
2020-02-26, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Ahh detta du talar om:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-02-25/catastrophe-bonds-signal-coronavirus-nearing-pandemic-status

Så de går ut i Juli med vinst om WHO inte utlyser pandemi innan dess. Ja, jag förstår att många tunga investerare inte vill bli av med alla sina pengar. Helt sjukt att monetisera pandemikonceptet.

Så villkoren för dessa bonds är alltså 2500 döda i ett land, och 20 döda totalt i andra länder. Då förfaller de (OM Who utlyser pandemi) och alla förlorar sina pengar. Helt sjukt, vem sitter och knåpar ihop sådana villkor?
Klart det är sjukt. Det är konstruerat för att blåsa människor på pengar. Så är det överallt.
Citera
2020-02-26, 02:55
Medlem
Jag fann en ganska cool video från Kina. De tränar skarpt och detta är träning, men det säger också något om hur seriöst de tar detta.

https://9gag.com/gag/aqgBdBv?ref=android

Vi skulle behöva något liknande i Sverige och Europa, men det är väl önsketänkande.

Obs: ny träningsvideo.
Citera
2020-02-26, 03:06
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Jag fann en ganska cool video från Kina. De tränar skarpt och detta är träning, men det säger också något om hur seriöst de tar detta.

https://9gag.com/gag/aqgBdBv?ref=android

Vi skulle behöva något liknande i Sverige och Europa, men det är väl önsketänkande.

Obs: ny träningsvideo.

Riktigt bra video!

De har växlat upp ordentligt.... Polis och hemvärn skulle behöva se och
få liknande träning.

De har ochså slutat använda fjantmasker och använder riktiga gasmasker.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in