2020-02-25, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det är inte tillåtet att spekulera i här. Mot reglerna.

Jag har skrivit till Blomvattnare och bett om ett klargörande gällande detta så att vi vet med säkerhet framöver. (Iom att nicken hamnat i offentliga handlingar så kanske det ändå är okej, men bäst ändå att ta det säkra före det osäkra).

Dock kan jag tycka att OM det via fup avslöjas användarnamn på andra personer i tråden, exempelvis de som skall ha fått hot av MGM oco så vore det fel oavsett vad regelverket säger att skriva ut/citera det i trådinlägg. Om inte användaren själv okejat det såklart.
Citera
2020-02-25, 23:41
Medlem
gloriouslifes avatar
"2017-02-05

Fortsatt prat om geocaching mellan Stefan och Lena. Stefan vill logga en cache som han löst
och ta en FTF men Lena vill hellre träffas och hon gråter. Stefan blir uppgiven och säger att
han då måste göra som Lena säger. Lena uppger att klockan är halv tolv. Stefan har planerat
för att dom på lördagen ska åka skridskor vilket Lena blir glad över. Stefan uppger att han kan
komma förbi om någon timme men Lena f01tsätter att gråta att det dröjer så länge. Stefan
uppger att han har ett problem, han vill åka på och ta en FTF men Lena kommer inte förlåta
honom, så han säger att dom får ses om en stund då han lever under hennes hot."

https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14744946f6a55bdd 6a7bffddcc5b914d783/thumbs/@@147:20fbc479a922735bbb05de83e85b191b
Citera
2020-02-25, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag hittade det:

"V: Åsa hon .. ah eh ja kommer inte upp, ja kommer nog upp när du har somnat, jag ska göra
i ordning dina presenter o så .. mm .. å sen så somna ja vid ungefär .. I 0 .. 11 halv 12 .. och
ungefär vid 11 eller halv 12 hörde jag henne låsa dörren o så trodde jag ju hon skulle komma
upp. Men det gjorde hon inte. sen somna jag .. sen vakna jag .. igen vid .. halv 4 .. och så var det
tyst o så som vanligt..
F:Mm.
V: 0 så var hon inte där tänkte ja .. ah .. hon kanske är där nere o gör nått ..
F: Mm.
V: Åsen somna ja om igen.Åsen så .. när jag vak .. sen vakna ja när eh .. alla förutom mamma,
ah dom som .. ah asså Esther Noah å pappa .. mm kom in å sjöng för mig .. och så sa dom . .jag e
ledsen men mamma är inte här nu, vi vet inte va1i hon är..
"

https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14744946f6a55bdd 6a7bffddcc5b914d783/thumbs/@@147:603e25695978615ddc45f5bfc6243302

När man läser hans förhör märker man att han är ganska detaljerad.
Han minns ganska tydligt vad han har gjort, och även att han vaknade vid halv 4.

Väldig sorgligt att läsa det här...

Vad jag förstått var Lena väldigt noga vid barnens födelsedagar, alla skulle bli Uppvaktade på Sin Stora Dag med fika och sång på sängen. Hon brukade göra i ordning Allt på kvällen innan, tårta, paketinslagning, överraskningar mm.

Tycker man kan utläsa det av barnets berättelse. Han var trygg, trots uppvaknande och full av positiv förväntan. Blir glad av att resten av familjen var där och firade honom.

Resten tror jag UW snabbt skyddade honom från.
Citera
2020-02-25, 23:45
Medlem
Då skulle jag gissa att hon låste där mellan 11 och halv tolv då hon gick ut. Sen at SD kom tillbaka efter mordet och med koden (som han ju fortsatt hade) ställde upp dörren för att på så vis försöka vilseleda till att LW öppnat dörren för någon och dragits iväg av mördaren utan att hinna/kunna stänga efter sig. Om det inte finns brytmärken på dörren till exempel så begränsas ju de misstänkta till att vara någon som kan dörrkoden eller någon som LW kände väl och skulle öppna för vid påringning så sent.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag hittade det:

"V: Åsa hon .. ah eh ja kommer inte upp, ja kommer nog upp när du har somnat, jag ska göra
i ordning dina presenter o så .. mm .. å sen så somna ja vid ungefär .. I 0 .. 11 halv 12 .. och
ungefär vid 11 eller halv 12 hörde jag henne låsa dörren o så trodde jag ju hon skulle komma
upp. Men det gjorde hon inte. sen somna jag .. sen vakna jag .. igen vid .. halv 4 .. och så var det
tyst o så som vanligt..
F:Mm.
V: 0 så var hon inte där tänkte ja .. ah .. hon kanske är där nere o gör nått ..
F: Mm.
V: Åsen somna ja om igen.Åsen så .. när jag vak .. sen vakna ja när eh .. alla förutom mamma,
ah dom som .. ah asså Esther Noah å pappa .. mm kom in å sjöng för mig .. och så sa dom . .jag e
ledsen men mamma är inte här nu, vi vet inte va1i hon är..
"

https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14744946f6a55bdd 6a7bffddcc5b914d783/thumbs/@@147:603e25695978615ddc45f5bfc6243302

När man läser hans förhör märker man att han är ganska detaljerad.
Han minns ganska tydligt vad han har gjort, och även att han vaknade vid halv 4.

Väldig sorgligt att läsa det här...
Citera
2020-02-25, 23:51
Medlem
gloriouslifes avatar
"2017-03-29

Lena ringer polisens växel och uppger att hon vill göra en anmälan. Lena kommer fram och
uppger att hon gjo1t en anmälan för några månader sedan. Lena har fått reda på att den som
stått för den eventuella misshandeln redan har varit på förhör och har kontaktat Lena. Lena
vill prata med utredaren. Lena får namnet på handläggaren på ärendet, Mats Nylander, som
hon vill prata med och blir kopplad dit. Lena kommer fram och berättar lite om ärendet. Lena
hade fått uppfattningen om att hon skulle kallas på förhör, men det hon tyckte det var lite
besvärligt att hon nu fått höra att misstänkt varit inne på förhör. Det hade han sagt till henne
och var inte så nöjd. Mats Nylander uppger att han inte varit på förhör men skulle det, men på
grund av rådande läge med personalbrist så blev det inte av. Tanken var att ärendet skulle
köras igång. Lena blev orolig över ordningen. Mats förklarar att läget såsom nu, med tanke på
att Lena är hörd inledningsvis är nästa tanke att höra misstänkt men det ställdes in. Lena
uppger att misstänkt har uttryckt grova hot efter det här. Mats föreslår att hon ska blocka
honom och inte ha någon kontakt med honom
, alternativt göra en ny anmälan om hon känner
sig hotad. Lena uppger att även frun till misstänkt har hört av sig. Lena önskar vidare att byta
målsägandebiträde som hon inte kände förtroende för."

https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14744946f6a55bdd 6a7bffddcc5b914d783/thumbs/@@147:20fbc479a922735bbb05de83e85b191b
Citera
2020-02-26, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Då skulle jag gissa att hon låste där mellan 11 och halv tolv då hon gick ut. Sen at SD kom tillbaka efter mordet och med koden (som han ju fortsatt hade) ställde upp dörren för att på så vis försöka vilseleda till att LW öppnat dörren för någon och dragits iväg av mördaren utan att hinna/kunna stänga efter sig. Om det inte finns brytmärken på dörren till exempel så begränsas ju de misstänkta till att vara någon som kan dörrkoden eller någon som LW kände väl och skulle öppna för vid påringning så sent.

Japp, han säger det TYDLIGT "...11 eller halv 12 hörde jag henne låsa dörren..."

SD måste gått (cyklat) tillbaka och öppnat dörren (när grabben vaknar till på morgonkvisten men somnar om ...) och gjort något i huset ....lämnat med dörren på glänt (?).

Vilken
Citera
2020-02-26, 00:03
Medlem
Citat:
Ang det fetade:
Nu håller du väl på att sprida obekräftade uppgifter?

Jag har i alla fall inte ännu sett att det är konstaterat att SD visste koden.
Det har påståtts att LW lät montera ett kodlås för att SD skulle ha haft en nyckel till det tidigare, traditionella låset.
Sonen Ar*on tillfrågas i förhör om SD hade koden. Av det jag läst av hur han svarar, går det inte att dra slusatsen att SD hade fått kod.
Har du källa till det du påstår?
Tack för länk i så fall!
Citera
2020-02-26, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ang det fetade:

Det har påståtts att LW lät montera ett kodlås för att SD skulle ha haft en nyckel till det tidigare, traditionella låset.
Sonen Ar*on tillfrågas i förhör om SD hade koden. Av det jag läst av hur han svarar, går det inte att dra slusatsen att SD hade fått kod.
Tack för länk i så fall!

Tjena, satt precis och läste om detta så jag passar på – Aktbilaga 150, vittnesförhör med Lis* H*sselgren, sid 340:

Har Lena uttryckt någon gång till dig att St*fan sagt att han ska döda henne?
Nej. Men hon uttryckte att hon var rädd för honom och att hon kände sig övervakad och att
han smög omkring i buskarna. Lena berättade för And*rs Lindstr*m att St*fan installerat ett
kodlås hos Lena och att St*fan vet om koden. Lena har stuckit hemifrån mitt i natten utan att
barnen vet om det och varit ute och sprungit och lämnat en kastrull som torrkokat på spisen.
Så jag vet inte om Lenas omdöme alltid varit så bra heller. Hon har varit väldigt stark och
drar sig inte för att konfrontera om någon exempelvis skulle ta hennes cykel. Eller för att säga
ifrån.
Citera
2020-02-26, 00:12
Medlem
Citat:
Ang det fetade:

Tack för länk i så fall!

Fast i förhören med barnen sade väl yngste grabben att de skaffade kodlås på grund av att han slarvat bort nycklar flera gånger. Pojken verkade redig tycker jag, och nämnde också att låset hade olika pipljud beroende på om man låste/låste upp inifrån och utifrån. Baserat på detta trodde han att mamma låste dörren inifrån medan han låg i sängen, och att han dessutom hörde henne borsta tänderna (bråkig eltandborste). Så allt verkade liksom vara en vanlig kväll ... tills den inte var det längre.
Citera
2020-02-26, 00:12
Medlem
Citat:
Ang det fetade:

Tack för länk i så fall!
Läste det i ett förhör med någon idag men minns ej vilket förhör eller med vem. Det framkom där i alla fall att SD är den som installerade LWs nya kodlås. Detta har flertalet personer sagt i förhör.
Framkom också i ett annat förhör, eller om det var samma som ovan, att barnen hade varsin egen kod, sen fanns det en "allmän" som UW, LWs föräldrar, nån kompis och SD använde.
Citera
2020-02-26, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
"2017-03-29

Lena ringer polisens växel och uppger att hon vill göra en anmälan. Lena kommer fram och
uppger att hon gjo1t en anmälan för några månader sedan. Lena har fått reda på att den som
stått för den eventuella misshandeln redan har varit på förhör och har kontaktat Lena. Lena
vill prata med utredaren. Lena får namnet på handläggaren på ärendet, Mats Nylander, som
hon vill prata med och blir kopplad dit. Lena kommer fram och berättar lite om ärendet. Lena
hade fått uppfattningen om att hon skulle kallas på förhör, men det hon tyckte det var lite
besvärligt att hon nu fått höra att misstänkt varit inne på förhör. Det hade han sagt till henne
och var inte så nöjd. Mats Nylander uppger att han inte varit på förhör men skulle det, men på
grund av rådande läge med personalbrist så blev det inte av. Tanken var att ärendet skulle
köras igång. Lena blev orolig över ordningen. Mats förklarar att läget såsom nu, med tanke på
att Lena är hörd inledningsvis är nästa tanke att höra misstänkt men det ställdes in. Lena
uppger att misstänkt har uttryckt grova hot efter det här. Mats föreslår att hon ska blocka
honom och inte ha någon kontakt med honom
, alternativt göra en ny anmälan om hon känner
sig hotad. Lena uppger att även frun till misstänkt har hört av sig. Lena önskar vidare att byta
målsägandebiträde som hon inte kände förtroende för."

Inte undra på att vi har så många kvinnomord!!!
Så här får det inte gå till!!!
Citera
2020-02-26, 00:15
Medlem
Citat:
Läste det i ett förhör med någon idag men minns ej vilket förhör eller med vem. Det framkom där i alla fall att SD är den som installerade LWs nya kodlås. Detta har flertalet personer sagt i förhör.
Framkom också i ett annat förhör, eller om det var samma som ovan, att barnen hade varsin egen kod, sen fanns det en "allmän" som UW, LWs föräldrar, nån kompis och SD använde.

Det framkommer lite överallt, men St*fan förnekar dock att det verkligen var han som installerade det. Skit samma, här kommer hans egen utsago om kod till låset (Aktbilaga 147, sid 69):

PS: Har du haft koden till dörren?
MT: Ja ja.
PS: Hur många koder finns det?
MT: Vet inte.
PS: Vet du inte?
MT: Nej.
PS: Nej, har du haft en egen kod?
MT: Ja.
PS: Varför det?
MT: Ja hon,jag vet inte, hon, hon la in en kod till mej och sa att "nu har du" ...
PS: Okey.
MT: "Den här koden."
PS: Så du har en kod till den dörren?

[...]

MT: Nej, det är kanske till och med, i somras, jag vet inte, det är alltså, jag minns koden men.
PS: Mm okey.
MT: Eftersom det är samma kod som jag har själv till mitt hus.
PS: Mm, du har också kodlås?
MT: Mm.
PS: Ja, är det samma typ av kodlås?
MT: Ja, ja hon har nyare generation men.
PS: Var har du köpt det då?
MT: Mina köpte jag på nätet nånstans, hennes på Bauhaus.
PS: Jaha hur kan du veta att hon har köpt på Bauhaus, har hon sagt det?
MT: Nej, jag var med.
PS: Du var med, ja okey ...
MT: Mm.
PS: Men hon satte i det själv? Du har inte satt...
PS: Du har inte satt i det...
MT: Jag har inte satt i det.
PS: Då alltså? Nej, nej det fanns, jag såg nån uppgift nån som påstod att du har monterat det
här, men det var fel...
MT: Ja min ...
PS: Eller?
MT: Min fru säger det (skrattar till) ofta.
PS: Jaså är det...
PS: Din fru som säger det?
MT: Nja hon, hon har sagt det, men det är säkert fler ...
PS: Jaha.
MT: Som har sagt.
Senast redigerad av Zache 2020-02-26 kl. 00:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in