2020-02-25, 15:02
Medlem
Förhör med en bror till Stefan:

A*ders tillfrågas om han upplever att Stefa* har empati/empatiska sidor?
Med tanke på hur hjälpsam Stefa* brukar vara ser A*ders Stefa* som en empatisk person.
Han visar det genom att vara hjälpsam mot både vänner och familj. Han ställer upp mycket
för andra. A*ders vet inte vad det är som driver honom i sin hjälpsamhet, eller hur han orkar.

Jag tror att SDs narcissistiska sida älskar att sola sig i glansen av tacksamhet och uppmärksamhet. Därför ställer han upp alltid. Hur mycket som helst. Dessa människor är bekräftelseknarkare. Det handlar inte om hjälpsamhet - han gör inget som han själv inte får ut nånting av.
Citera
2020-02-25, 15:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu fick man en lite pusselbit till SD.

Om han har psykpatiska drag, kan det finnas en ärftlighet som kommer från en av föräldrarna. Svårt för barn i en sådan familj som har ett normalt känsloliv.
Förutom känslokyla, hårdhänthet och en pappa som inte ingrep när SD misshandlade sin brorsa. Usch vilket svek...

Enligt någon arbetskompis har SD diagnosen ADD, alltså ADHD utan H. Samma som Kristoffer/Kim i Boden. Där har vi också en stalkande asiatiska.

Vilka grejer SD har för sig:
Han hade fått sparken från ett jobb men hade nycklarna kvar. Han hade tagit sig in och åkt skateboard/rullskridskor i korridorerna på gamla jobbet.

En arbetskompis hade gjort könsbyte från kvinna till man. när hen träffade SD ville han kramas.

I förhöret med HD kom det fram att HDs nya älskare JS tidigare haft ett förhållande med LW.
Vid något tillfälle hade LW, HD och JS varit på något möte och LW börjat hångla med JS trots att hon visste att HD hade förhållande med JS.

Om SD mot förmodan inte mördat LW så kan en motivbild vara:

HD har svårt att släppa SD i sitt nya förhållande med JS. JS märker det och mördar LW för att SD ska få skulden och tar hand om HD medan SD sitter inne.

En annan motivbild:
Om LW har skaffat ett nytt förhållande med någon som upptäcker att LW är otrogen mot honom med SD. Mördar LW och hämnas därmed på SD som han är säker på ska få skulden.
Senast redigerad av PeterNoster 2020-02-25 kl. 15:10.
Citera
2020-02-25, 15:03
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSchmidt
Har följt den här tråden från och till ganska så noggrant. Väldigt intressant nu efter att Fup släpptes. Ett stort Tack till dem som såg till att vi alla fick ta del utav hela detta sorgliga men också helt vansinniga drama.
Är medveten om att många i denna tråd bestämt sig för och kommit fram till att SD är den skyldige till mordet på LW. Och jag håller med om att mycket talar för det.
Men det är något eller några faktorer i dramat som gnager i bakhuvudet och gör (i alla fall) mig konfunderad.
Det första är att LW:S dörr tydligen lämnades öppen. Varför?
Det andra är platsen där LW:s kropp hittades.
Med tanke på allt jag läst om SD, har jag svårt för att tro att en person som honom skulle ta en risk som att mörda LW på fyndplatsen och sedan låta kvarlevorna efter henne ligga kvar. Enligt mig, skulle en person som SD, med ett sådant (sjukligt) kontrollbehov inte göra något så korkat som att oplanerat slå ihjäl en människa för att sedan bara låta sitt offer ligga kvar ett par 100 meter ifrån offrets hem.
SD kanske helt tappade fattningen och i vilt raseri slog ihjäl LW. Men en sådan person som honom, inbillar jag mig, skulle verkligen ansträngt sig för att göra sig av med och för alltid gömma liket efter LW.
Jag kanske kommer att få många mothugg pga av detta inlägg.
Men delar bara med mig utav mina tankegångar när det gäller detta sorgliga drama. Och, trots alla spekulationer, så är en människa oskyldig tills motsatsen bevisats.....
Peace

Angående dörren kan det ju tyda på att hon bara ska kliva ut på gatan en snabbis, möta någon hon känner? Därför lämnar dörren öppen.

Mordplatsen kan vara utstuderat, SD är inte dum i huvudet på den delen, alla beskriver SD som en högbegåvad person. Någon i nämnde i förhör, i stil med "Om det är SD så skulle han gräva ner LW i en grotta någonstans". Kanske så SD tänkt, ingen skulle tro att han var så dum att mörda och dumpa på den platsen? Bara tankar från min sida.
Citera
2020-02-25, 15:04
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Aktbilaga 164 s. 16 och framåt

3 maj 2018

Lena är sårad för att SD valt HD. Att de ska spendera hela livet tillsammans medan hon är ensam kvar. Stefan har sårat henne enormt... Hon säger att hon äskar Stefan fortfarande etc etc. "Lämna mig inte. Please" skriver Lena.

Läs - speciellt ni som sagt att Lena skulle lämna Stefan innan mordet. Som det ser ut var det Stefan som valde HD och lämnade Lena hjärtekrossad i april och maj 2018.

Glömde bort att svara på det här. Denna bilaga är alltså anteckningar gjorda av LW, förmodligen copy and paste från tidigare kommunikation i messenger och telegram. Det mesta är då, enligt LW:s titlar, från början av April, och att alla sparats för sista gången den 3 maj. 3 maj verkar således vara ett datum hon ägnar åt att att dokumentera. Det jag skulle vilja påtala är att det finns minst en månad kvar till själva mordet, och att saker kan ha förändrats efter det. Av vad som är sparat i anteckningar så uttrycker även SD att han vill ha kvar LW.

Det mest anmärkningsvärda i denna bilaga tycker jag är det som LW sparat, som verkar vara vad SD ska ha uttryckt till henne den 19 feb:

"Det kommer vara en så plågsam död. Vet inte vem av er jag tar först. Det kommer göra ont att se blodet på Aron. Ja, det är ett dödshot"

Obehagligt.
Citera
2020-02-25, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Wilma hade en telefon som stod på SD, därav kom sonen till W.

Ps Ej spekulation... stod i någon av akterna jag läste (kommer inte ihåg vilken) Ds
Var det inte så att det var SD som påstod att mobilerna var synkroniserade. Att mobilen står på SD är en sak, men mobilens telefonnummer måste ju gått till själva apparaten som Wilma hade? Eller....?
Citera
2020-02-25, 15:08
Medlem
WalterSchmidts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Angående dörren kan det ju tyda på att hon bara ska kliva ut på gatan en snabbis, möta någon hon känner? Därför lämnar dörren öppen.

Mordplatsen kan vara utstuderat, SD är inte dum i huvudet på den delen, alla beskriver SD som en högbegåvad person. Någon i nämnde i förhör, i stil med "Om det är SD så skulle han gräva ner LW i en grotta någonstans". Kanske så SD tänkt, ingen skulle tro att han var så dum att mörda och dumpa på den platsen? Bara tankar från min sida.

Så kan det ju absolut vara.
Citera
2020-02-25, 15:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Förhör med en bror till Stefan:

A*ders tillfrågas om han upplever att Stefa* har empati/empatiska sidor?
Med tanke på hur hjälpsam Stefa* brukar vara ser A*ders Stefa* som en empatisk person.
Han visar det genom att vara hjälpsam mot både vänner och familj. Han ställer upp mycket
för andra. A*ders vet inte vad det är som driver honom i sin hjälpsamhet, eller hur han orkar.

Jag tror att SDs narcissistiska sida älskar att sola sig i glansen av tacksamhet och uppmärksamhet. Därför ställer han upp alltid. Hur mycket som helst. Dessa människor är bekräftelseknarkare. Det handlar inte om hjälpsamhet - han gör inget som han själv inte får ut nånting av.

Ja, SD vill bli hjältedyrkad.
Han har alltid velat bli en hjälte enligt egen utsago. Tråkigt att han inte hann få räddat ett flygplan från att krascha innan han låstes in.
Citera
2020-02-25, 15:11
Medlem
nonadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker

Lite min tanke också. Att SD får det att se ut som något helt annat och så långt från SD:s egna tillvägagångssätt. Det är meningen att det ska se lite "slarvigt" ut. Och inte så planerat och välutfört så som han egentligen hade gjort det.
Citera
2020-02-25, 15:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonada
Det här är ju sjukt intressant. Av vilka anledningar skulle han vilja kramas?

1. För att ge bilden av att SD är en empatisk och känslomässig människa som aldrig skulle kunna ha ihjäl en annan person?

2. För att få personen på "sin sida" och därmed sätta sig själv i en bättre ställning?

Oavsett så tror jag att SD gör detta endast för egen vinning med en ordentlig omtanke och utstuderad avsikt.

Så är det säkert.

Men samtidigt är det ett konstigt beteende.

De flesta känner nog att i en liknande situation finns en outtalad gräns; han är misstänkt och hon är polis i en utredning som gäller honom som misstänkt för mord.

Det är en gräns som de flesta förstår att inte gå över.
Det är lite samma underliga beteende som att le (även om det är ett försiktigt leende) när du kommer in i rättssalen och är misstänkt för mord. Eller när han går runt till grannarna för att ge "sin version".

SD har vinning i sikte, men han saknar förståelse var gränser går.
Citera
2020-02-25, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Har läst en hel del i förundersökningen nu, och det ser inte alls bra ut för SD. När polis och åklagare har lagt ned ett sådant här enormt arbete under nästan två års tid för att få just honom fälld för brottet så är han ju rökt, helt oavsett om han sedan hade något med brottet att göra eller inte.

Edit: Med reservation för att inte Backman kommer in med en lika omfattande motbevisning då på 14 000 sidor då, men här handlar det ju i så fall om att ändra på en under lång tid etablerad världsbild.

SD har ju haft 40 år på sig någonting att etablera sin image.
Citera
2020-02-25, 15:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
SD har ju haft 40 år på sig någonting att etablera sin image.
Tja, om det nu var han själv som etablerade den. Men hur som helst var han ju dömd redan innan hon dog.
Senast redigerad av Draifos 2020-02-25 kl. 15:17.
Citera
2020-02-25, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Var det inte så att det var SD som påstod att mobilerna var synkroniserade. Att mobilen står på SD är en sak, men mobilens telefonnummer måste ju gått till själva apparaten som Wilma hade? Eller....?
Jag vet inte rent tekniskt hur det fungerer (som vanligt) men när jag läste om detta (att sonen ringde till/hamnade hos Wilma, antog jag att de sökt efter SD:s telefonnummer på nätet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in