2020-02-24, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Att folk inte krävt Tegnells omedelbara avgång och ställt han inför rätta på alla möjliga vis ännu är en stor fråga. Så mycket skitsnack och saker som sedan visat sig vara direkt felaktiga som kommit ur det stolpskottets mun. Han är ju i sig en samhällsfara i och med den position han sitter i.

Självklart kan andningsmask (av rätt sort) till viss del skydda mot virus. Sen att det inte är ett 100%igt skydd är väl ganska självklart. Men lika självklart är det att det är bättre än inget.
Jag tror mest att munskyddet minskar risken att sprida viruset vidare men att det skulle skydda mot att bli smittad ser jag som osannorlikt. Betänk följande, antingen nyser eller hostar någon i din närmiljö och då är ändå slemhinnorna i dina ögon exponerade för viruset. Alternativt får du smittoämnet på dina händer och petar då själv in det i ögon, i näsan när du kliar dig etc.

Edit tillägg: iof om du skulle komplettera med skyddsglaaögon skulle jag se detta som ett mer fullgott alternativ. Ds.
Senast redigerad av underdawg 2020-02-24 kl. 17:30.
Citera
2020-02-24, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Till viss del kan det nog skydda ett tag men den stora fördelen är att man förmodligen inte är med fingrarna upp i ansiktet utan tänker sig mer för.
Någon expert sa att man aldrig skall ha händer eller armar ovanför axlarna.

Problemet är att masker kan öka risken för smitta. När de tas av och ska rengöras mm. Görs det fel så ökar risken för smitta. Filter måste bytas. Det finns ex fall i Israel där människor har kvävts i sina egna masker då de glömde ta bort skyddet för filtret innan de använde masken.

Jag tror fortfarande att risken högre att människor i Sverige kommer på grund de använder masken fel, felmedicinerar eller gör något annat dumt närde försöker skydda sig.
Citera
2020-02-24, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Finns pa nätet. Jag har sett annonser iaf.
Jodå, jag har köpt på mig en låda i januari, men hur många svenne banan klarar det? Jag fick leta ett bra tag. Alla vanliga on-line butiker var slutsålda men nu går de att köpa här på flashback till tredubbla överpriser.
Citera
2020-02-24, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Problemet är att masker kan öka risken för smitta. När de tas av och ska rengöras mm. Görs det fel så ökar risken för smitta. Filter måste bytas. Det finns ex fall i Israel där människor har kvävts i sina egna masker då de glömde ta bort skyddet för filtret innan de använde masken.

Jag tror fortfarande att risken högre att människor i Sverige kommer på grund de använder masken fel, felmedicinerar eller gör något annat dumt närde försöker skydda sig.

Ja svenne banan klarar inte det en miljard kineser klarar.
Citera
2020-02-24, 17:34
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Jag tänkte nog mer på engångsmaskerna FFP2 och 3 men självklart är det viktigt hur man framförallt tar av sig dom
Citera
2020-02-24, 17:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av underdawg
Jag tror mest att munskyddet minskar risken att sprida viruset vidare men att det skulle skydda mot att bli smittad ser jag som osannorlikt. Betänk följande, antingen nyser eller hostar någon i din närmiljö och då är ändå slemhinnorna i dina ögon exponerade för viruset. Alternativt får du smittoämnet på dina händer och petar då själv in det i ögon, i näsan när du kliar dig etc.

Edit tillägg: iof om du skulle komplettera med skyddsglaaögon skulle jag se detta som ett mer fullgott alternativ. Ds.

Självklart tar jag med i beräkning att man även skyddar ögon m.m. Och därmed säger det sig självt att även masken till viss del skyddar både från att smitta och att bli smittad. För utan mask är det fritt fram för viruset att ta sig både in och ut genom näsa och mun.

Tror det här du skriver baseras på något korkat uttalande från någon läkare som missförstods. Läkaren syftade endast på vanliga munskydd läkare använder vid operation m.m. för att skydda patienten och inte en själv.

Jag syftar på riktiga masker med virusskydd, självklart hjälper dessa till att både förhindra att bli smittad själv samt smitta andra.
Citera
2020-02-24, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Ja svenne banan klarar inte det en miljard kineser klarar.

Nu pratar vi inte om de masker som används dagligen och tidigare kunde köpas på apoteken utan lite häftigare grejer. Nu har väl flera av sjukhuspersonalen blivit smittad i Kina. Och vi ska tala om båten utanför Japan. Så nej svennebanan kan komma ha problem. Sen väntar jag bara när tokstollarna börjar självmedicinera till ex Chloroquine
Citera
2020-02-24, 17:35
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:

Nja, jag vet inte om det där låter så rimligt att masker kan öka chansen för smitta. För att man ska smittas av felaktig avtagning av skyddet ska man ju ha befunnit sig nära en smittad och fått på sig viruset, känns det som att denna situation skulle vara säkrare om man inte hade någon mask överhuvudtaget?

Att inte ha en mask ökar chansen för smitta, att ha en mask är bara farligt om man slarvar med säkerheten så vad är poängen med att avråda helt från mask? Att mask inte utgör 100% skydd och då kan man lika gärna skita i det helt?

Det känns som ytterligare ett fall där man antar att alla människor är efterblivna och Helst inte ska försöka något själv. Sverige är ett Samhall i jätteformat.
Citera
2020-02-24, 17:36
Medlem
HGs avatar
Citat:

Då undrar jag varför man bär munskydd inom vården? Eller i alla andra sammanhang som vårdpersonal sköter smittade.
Jag tror absolut att du inte vet vad du talar om och går på den falska information som går ut från olika institutioner.
Citera
2020-02-24, 17:37
Medlem
different_trips avatar
Citat:

Svensk desinformation i sitt essé.

Det är fan så mycket bättre att ha skyddsutrustning än stå utan, det kan du ge dig fan på.

Har du viruset utanpå din mask så hade du annars andats in det, så jag vet inte vad du försöker säga? Att om man inte vet vad man gör så är det skit samma men om man vet hur man gör så är man skyddad..?

Svensk idioti alltså, herregud. Makalöst. Sluta lyssna på Tegnell idioten så lever du längre.
Citera
2020-02-24, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Då undrar jag varför man bär munskydd inom vården? Eller i alla andra sammanhang som vårdpersonal sköter smittade.
Jag tror absolut att du inte vet vad du talar om och går på den falska information som går ut från olika institutioner.

Därför de vet hur de ska användas. och hur man tar av och sätter på samt rätt hygien. Det räcker med att veta att 95 procent av svenskarna inte vet hur man tvättar händerna rätt.
Citera
2020-02-24, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Självklart tar jag med i beräkning att man även skyddar ögon m.m. Och därmed säger det sig självt att även masken till viss del skyddar både från att smitta och att bli smittad. För utan mask är det fritt fram för viruset att ta sig både in och ut genom näsa och mun.

Tror det här du skriver baseras på något korkat uttalande från någon läkare som missförstods. Läkaren syftade endast på vanliga munskydd läkare använder vid operation m.m. för att skydda patienten och inte en själv.

Jag syftar på riktiga masker med virusskydd, självklart hjälper dessa till att både förhindra att bli smittad själv samt smitta andra.

En P2 eller p3 mask och glasögon som denne man.
https://www.theepochtimes.com/coronavirus-live-updates-taiwan-uk-report-more-cases-of-deadly-virus_3248087.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in