2020-02-24, 16:26
Medlem
Mindbusinesss avatar
SVT tvingas bort från Kronogården – "kan öka stigmatisering"

SVT:s redaktion fick först tummen upp från kommunen om att sända från biblioteket på Kronan, men efter att kommunen haft samtal med polis så har de nu ändrat sig.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7414693
Citera
2020-02-24, 16:40
Moderator
Siegfrids avatar
Mer citat från SVT:

Citat:
Enligt Jorun Collin, projektledare för programmet, angavs motiveringen att risken med sändningen skulle vara för stor ur demokrati- och medborgarsynpunkt och att det skulle stigmatisera området ytterligare.

– Rent allmänt så kan jag förstå den rädslan, men vi har ett rigoröst säkerhetstänk kring vår sändning. Jag har svårt att se att vår sändning från Kronogården skulle ha stigmatiserat området. Risken är väl snarare förflyttningen därifrån gör det, säger hon.

Medverkar gör bland annat Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni, Trollhättans kommunalråd Paul Åkerlund(S) och Joakim Lamotte. Även boende i Kronogården är inbjudna.

Programmet kommer istället att sändas från Kulturskolan N3, i en annan stadsdel.
Senast redigerad av Siegfrid 2020-02-24 kl. 16:57.
Citera
2020-02-24, 16:44
Medlem
holmiums avatar
En variant på "Om inte verkligheten stämmer med kartan, så är det fel på verkligheten".

Lösningen är att SVT sätter upp en kuliss så att mångkulturen framstår som fantastisk och lycksam.
Citera
2020-02-24, 16:55
Medlem
Kan man inte hyra in Bagdad Bob som programledare?

Märkligt att ställa in debatten.
Citera
2020-02-24, 16:58
Medlem
Ankdammsmans avatar
SVT blir trumfade av kommunens lokala värdegrundspolitruker. Lite roligt faktiskt.
Citera
2020-02-24, 17:13
Avstängd
HarryScheinens avatar
Är det offentligt vem som är programledare för detta debattprogram?

Edit: enligt TV.nu är det den gamla räven Belinda Olsson (igen)...
Senast redigerad av HarryScheinen 2020-02-24 kl. 17:31.
Citera
2020-02-24, 17:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det handlar självklart inte om stigmatisering, det handlar om att man inte vill ha stenkastning, upplopp & kaoz i direktsändning.

För det skulle gynna "fel" krafter.
Citera
2020-02-24, 17:30
Medlem
Prayuths avatar
Så SVT får inte sända en debatt ifrån Kronogården? Då måste ju såklart ryktena om den platsen vara totalt felaktiga.
Citera
2020-02-24, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Så SVT får inte sända en debatt ifrån Kronogården? Då måste ju såklart ryktena om den platsen vara totalt felaktiga.

Exakt.
Åtminstone vet vi att kommunen anser att det är kronogårdsligisterna som har övertaget i våldsmonopolet, inte polisen.

Edit: såg i en post ovan att kommunen konfererat med polisen och på deras inrådan bytt lokal. Då är det polisen som abdikerat från våldsmonopolet. Och det på WO. (walk over).
Senast redigerad av Kosegutten 2020-02-24 kl. 17:40.
Citera
2020-02-24, 17:44
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Mer citat från SVT:

Medverkar gör bland annat Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni, Trollhättans kommunalråd Paul Åkerlund(S) och Joakim Lamotte. Även boende i Kronogården är inbjudna.

Programmet kommer istället att sändas från Kulturskolan N3, i en annan stadsdel.

Alltså - att det är för stor risk ur "demokrati- och medborgarsynpunkt" var nog det mest absurda jag någonsin hört. Men - just den biten i det du citerar verkar ha försvunnit ur SVT-artikeln när jag kollar nu? Har SVT också insett att det lät djävligt konstigt, och strukit det?
Citera
2020-02-24, 17:49
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Alltså - att det är för stor risk ur "demokrati- och medborgarsynpunkt" var nog det mest absurda jag någonsin hört. Men - just den biten i det du citerar verkar ha försvunnit ur SVT-artikeln när jag kollar nu? Har SVT också insett att det lät djävligt konstigt, och strukit det?
Hade fliken kvar uppe och här är skärmdumpen:
https://imgur.com/lQX9OjY
Citera
2020-02-24, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Kan man inte hyra in Bagdad Bob som programledare?

Märkligt att ställa in debatten.

Debatten är inte inställd, däremot flyttad till en annan stadsdel i Trollhättan. Om detta kan man tycka vad man vill, givetvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in