2020-02-23, 14:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Dessutom ska han alltså ha samtalat med vakten ett par minuter innan han gick ut. Tidsschemat håller då inte alls såvida inte skandias stämpelur gått totalt åt h-v o ingen uppmärksammat det.

I min teori håller det. Han stämplar ut 23:23, pratar med vakten och kliver ut 23:25.

SE säger att han inte pratade med vakten. En lögn han måste dra för att ha hunnit ut och blivit vittne.
Citera
2020-02-23, 14:20
Medlem
Hans Ölvebro och Anders Helin utredde inte C-G.Ö för att Helin ”inte tyckte han var en lämplig mördare.”

Ca 33:30 och ett par minuter framåt pratas om C.G-Ö.

https://m.youtube.com/watch?v=bJQeRUvqdHk&t=2140s
Citera
2020-02-23, 14:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Precis. Beror ju i och för sig på om de fått larmet om skottlossning på Sveavägen. Finns väl något förhör med patrullen i den bilen så man vet varför de inte stoppade LJ.

Anledningen till att polisbilen var där var ju just att de fått reda på skottlossningen på Sveavägen. Precis innan de ser LJ så har man hört att polisbilen med befäl Söderström kommit till mordplatsen.

Så varför stoppar man inte den man som kommer gående 200 m från mordplatsen?
Citera
2020-02-23, 14:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollydayac
Ja. Problemet är ju förstås att väktaren kan ha tagit fel på två minuter och stämpeluret går fel med samma tid. Det kan ju räcka. Men det förklara inte SE:s lugna beteende när han pratar med väktaren H innan han lämnar Skandia. Nej, jag vill förkasta teorin om att mordet sker innan SE stämplar ut. Det blir för jäkla krångligt.

Den ärmindre krånglig än teorin i Filter skulle jag säga
Citera
2020-02-23, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vi har ingen aning om vilken stämplingstid som är den korrekta. Vilken tid PU har som den korrekta. I hovrättsförhandlingen säger SE 23:23, vilket passar bra in i min alternativa teori (SE är egentligen inte min mördare). En stämpeltid på 23:23 kan vara det som gjorde att SE skrevs av på 80talet.

Ja den stämplingstid han anger blir senare och senare. Men där kanske han egentligen är sanningsenlig. Om polisen har stämplingstiden. 23:19 kan han ju inte ljuga och säga den var 23:23. Men han kan alltid ljuga och säga han kom ut och hörde skotten.

Direkt efter mordet kan han framstå som lugn pga adrenalin och överlevnadsinstinkt. 23:40 kan han spela skakad. Han har ju så insett att hans måste bli mordvittne.

Iskall och upprörd, lögnaktig och sanningsenlig? För mycket på en gång. SE framstår som mycket, men kallblodig psykopat, nej.

Jag kan bara konstatera att vittnet väktaren H uppger att SE lämnar ca. 23:20 och återkommer 23:40. Se är lugn vid 23:20, upprörd vid 23:40. Chefen på Skandia, Roland B, uppger i förhör att SE ringt och frågat honom om den rätta tiden redan den 1/3 1986 och då fått beskedet att stämpelklockan när SE stämplat ut stod på 23:20, men gick en minut fel och den riktiga tiden var 23:19. Palme mördas strax efter 23:21. Varför senarelägger då SE kontinuerligt tiden han stämplar ut? OM SE är GM är det mycket mera troligt att han genomför dådet EFTER att han lämnar Skandia och sen ljuger om tiden för att skapa sig själv ett alibi när han väl förstår exakt när mordet inträffat.
Citera
2020-02-23, 14:26
Medlem
Xeitums avatar
Angående ammunion, metall piercing, så sägs alltså att Palme kulorna kommer från samma batch som kulan vid Mockfjärdsrånet. Dock har jag sett uppgifter på att man uppakattar att typ 6000 patroner från den batchen sålts till Sverige av totalt typ ca 100 000 st. I så fall torde det vara svårt att veta varifrån de kommer även om man nu förutsätter att de är från svensksåld ammo. M.a.o alltså väldigt osäkert om Palme kulorna kom från stölden i Norrbotten då Mockfjärdsvapnet samt ca 100 patroner stals.

Kan tycka att det låter mycket med 6000 patroner då det sägs att de inte är lämpliga för prickskytte, vad används de då till undrar man.
Citera
2020-02-23, 14:28
Medlem
Citat:
I min teori håller det. Han stämplar ut 23:23, pratar med vakten och kliver ut 23:25.

SE säger att han inte pratade med vakten. En lögn han måste dra för att ha hunnit ut och blivit vittne.

Javisst, men den teorin förutsätter att stämpelklockan går fel, Roland B har fel, väktaren Henry har fel och att SE av någon anledning vill säga mot allt detta för att han INTE ska ha ha alibi för de kritiska minuterna?

Med all respekt, så verkar det inte särskilt sannolikt.
Citera
2020-02-23, 14:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Iskall och upprörd, lögnaktig och sanningsenlig? För mycket på en gång. SE framstår som mycket, men kallblodig psykopat, nej.

Jag kan bara konstatera att vittnet väktaren H uppger att SE lämnar ca. 23:20 och återkommer 23:40. Se är lugn vid 23:20, upprörd vid 23:40. Chefen på Skandia, Roland B, uppger i förhör att SE ringt och frågat honom om den rätta tiden redan den 1/3 1986 och då fått beskedet att stämpelklockan när SE stämplat ut stod på 23:20, men gick en minut fel och den riktiga tiden var 23:19. Palme mördas strax efter 23:21. Varför senarelägger då SE kontinuerligt tiden han stämplar ut? OM SE är GM är det mycket mera troligt att han genomför dådet EFTER att han lämnar Skandia och sen ljuger om tiden för att skapa sig själv ett alibi när han väl förstår exakt när mordet inträffat.

Min teori baseras på att vi oinvigda faktiskt inte vet den korrekta stämplingstiden. Den tid som PU har fastslagit. Vi har bara tidsuppgifter från SE och en man på Skandia. Varför skulle SE ljuga om stämplingstiden i hovrätten där han säger 23:23 Farligt att ha en dokumenterad lögn. Det kan vara så att stämpeltiderna SE uppger är exakt som som polisen har, att polisens tid ändras under utredningen.
Citera
2020-02-23, 14:29
Medlem
Citat:
Vi har ingen aning om vilken stämplingstid som är den korrekta.

Aningar har vi faktiskt, men givetvis inga absoluta fakta. Men när har man det? Om man stod där med fröken Ur i örat och såg när det hände, kanske.

För mig räcker tidigare nämnda vittnesmål och stämpelklockan gott.
Citera
2020-02-23, 14:32
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Nej, det går inte ihop med tiderna. Stämpelklockan visar 23:20 (23:19 riktig tid enligt SE:s chef, vilket också är den tid SE uppger vid första förhöret). Väktaren bekräftar tiden. Vi bör kunna utgå från att SE går ut på Sveavägen ca 23:20, vilket isf ger honom precis nog med tid att vara GM. Palme mördades 23:21. Om det nu går att ta sig inpå Skandia snabbt och smidigt från Luntmakargatan skulle han väl vara vid stämpelklockan tidigast 1-2 minuter efter mordet. Dessutom verkar han då vara lugn och avslappnad enligt väktaren. Tvärtemot hans beteende när han återkommer till Skandia 23:40 och gafflar om att han lagt OP i framstupa sidoläge, vilket med största sannolikhet är ljug. (se förhör med Stefan G, bland annat)

Dessutom är det åt andra hållet SE ljuger eller misstar sig, vid varje förhör kommer han ut senare på Sveavägen. Det skulle snarare försvaga hans eget alibi, om din tanke är riktig.

Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Dessutom ska han alltså ha samtalat med vakten ett par minuter innan han gick ut. Tidsschemat håller då inte alls såvida inte skandias stämpelur gått totalt åt h-v o ingen uppmärksammat det.

Citat:
Vi har ingen aning om vilken stämplingstid som är den korrekta. Vilken tid PU har som den korrekta. I hovrättsförhandlingen säger SE 23:23, vilket passar bra in i min alternativa teori (SE är egentligen inte min mördare). En stämpeltid på 23:23 kan vara det som gjorde att SE skrevs av på 80talet.

Ja den stämplingstid han anger blir senare och senare. Men där kanske han egentligen är sanningsenlig. Om polisen har stämplingstiden. 23:19 kan han ju inte ljuga och säga den var 23:23. Men han kan alltid ljuga och säga han kom ut och hörde skotten.

Direkt efter mordet kan han framstå som lugn pga adrenalin och överlevnadsinstinkt. 23:40 kan han spela skakad. Han har ju så insett att hans måste bli mordvittne.

Citat:

En för tidsramen viktig detalj som uppkom i förhöret med väktare Henry O är att personal stämplar ut innan receptionen där väktarna finns. SE har alltså stämplat ut en viss tidpunkt och sedan småpratat med Henry i "ett par minuter".

Citat:
O: ...och medan vi höll på att prata där så kom Stig Engström.
F: Mm, varifrån då?
O: Innefrån huset, troligtvis från sitt rum då på en trappa. Och, ja, jag har pratat med honom ganska mycket, frågade om han haft mycket att göra och då sade han att han hade slutfört ett jobb som var tvungen vara klart för att han skulle på semester nästa vecka. Sedan stod vi och pratade i ett par minuter. Och sedan ungefär 23.20 så skulle han gå iväg hem då för att ta sista t-banan hem. Han bor tydligen utåt Mörby eller Danderyd någonting. Och tåget kommer på Centralen kvart i tolv.
F: Ja, hur gjorde han när han kom ut, har ni några rutiner att de ska stämpla eller att de måste ha nyckel och låsa upp dörren eller någonting annat?
O: Nej, om han har stämplat ut så gjorde han det innan han kom ut till receptionen så att säga, så det är en sådan sak som vi inte såg om han gjorde eller inte.
F: Det syns inte från receptionen?
O: Nej, men troligtvis gjorde han det eftersom han skulle på semester.
F: Ja, och efter det här lilla samtalet med honom så gick han därifrån.
O: Ja, så önskade jag honom trevlig semester som man brukar göra.

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/skandia-vittne-2-henry-olofsson.html
Citera
2020-02-23, 14:33
Medlem
everythingiss avatar
Var det endast en person som passerade vittnet LJ? Om så är fallet så måste det vara SE som är skytten.... Eller?
Citera
2020-02-23, 14:34
Medlem
Citat:
Min teori baseras på att vi oinvigda faktiskt inte vet den korrekta stämplingstiden. Den tid som PU har fastslagit. Vi har bara tidsuppgifter från SE och en man på Skandia. Varför skulle SE ljuga om stämplingstiden i hovrätten där han säger 23:23 Farligt att ha en dokumenterad lögn. Det kan vara så att stämpeltiderna SE uppger är exakt som som polisen har, att polisens tid ändras under utredningen.

Vilken skulle den dokumenterade lögnen vara? Vad som närmast verkar vara en dokumenterad lögn är just att han skulle stämpla ut 23:23, i och med att den motsägs av övrig bevisning.

Hade SE stått som åtalat i stället för CP hade han haft stora svårigheter att förklara varför han nödvändigtvis vill flytta tiden han lämnade Skandia från 23:19 ca till 23:23. Han skapar ett alibi åt sig själv i strid mot vad två vittnen och hans stämpelklocka säger. Bara den detaljen är i sig en mer besvärande omständighet än allt som presenterades mot CP. Det är bara indicier givetvis och inte nog för en fällande dom, men bra märkligt är det. Nu var ju SE vittne och ingen brydde sig om att granska hans uppgifter i detalj.

Jag vill åter framhålla att jag inte på något sätt är övertygad om SE är GM tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in