2020-02-22, 19:29
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Det verkar som att viruset stabiliserar sig runt 1% dödlighet (alla grupper) - 0.1-0.2% dödlighet för folk under 40. Vid epicentrum är siffran något högre. Spanska sjukan uppskattades till att ha 10-20% dödlighet.

Vi har ännu ingen tillförlitlig statistik så det är bara gissningar. Vi skulle lika gärna kunna be svetsaren gissa!
Citera
2020-02-22, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Nej, dom påstår att alla andra är bättre. Så ge exempel på vad våra grannar gör som är bättre eller annorlunda, övriga Europa likaså.

Hahaha. Jag har ingen aning. Och jag bryr mig inte. Och jag tror för övrigt att det inte spelar så stor roll vilka åtgärder man tar eller inte för att minska spridning. Kommer det så kommer det. Det går inte att stänga ner hela världen. Så där har du min åsikt. Vad Danmark gör skiter jag i. Tegnell provocerar för att han säger att det är liten risk. Det är rätt överhängande risk att det når Sverige i större omfattning än det nått Sverige nu. Sen kan alla bara slå på sina egna miniräknare o nå 1-100000 smittade. Där är vetenskapen just nu. Ingen vet framtiden. Och alla blir arga när framtiden blir nu. Tegnell får skit oavsett om det blir 10 eller 10000 smittade. För ingen kan se i spåkulan. Men man kan förbereda sig eller hur 😃
Citera
2020-02-22, 19:31
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Resultat på sökandet av antikroppar är inte klart ännu. Patient zero hade förkylningssymptom en vecka efter ankomsten från Kina men kände sig bra och levde som vanligt, gick till jobbet och träffade vänner (bland andra patient 1).
Han testar nu negativt på corona.

Alla på patient zero arbetsplats testas just nu och företaget har stängt ner. Chefen är i Finland och kommer testas i efterhand jämfört med övriga. Jag spekulerar därför i att chefen likaväl som fler anställda kan vara smittad.

Fast det finns ju inget som tyder på att "Patient 0" faktiskt är "Patient 0" så det hela är totalt meningslöst att spekulera i.

Webasto är också ett litet företag. Ett tiotal blev smittade på själva företaget. Att spekulera i om den här chefen är smittad är oerhört ointressant.
Citera
2020-02-22, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Från Finnairs hemsida.

Det tolkar alltså du som att man INTE flyger NU?

Jag tolkar inget, jag vet att dom inte flyger till Fastlandskina.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natasss
Hahaha. Jag har ingen aning. Och jag bryr mig inte. Och jag tror för övrigt att det inte spelar så stor roll vilka åtgärder man tar eller inte för att minska spridning. Kommer det så kommer det. Det går inte att stänga ner hela världen. Så där har du min åsikt. Vad Danmark gör skiter jag i. Tegnell provocerar för att han säger att det är liten risk. Det är rätt överhängande risk att det når Sverige i större omfattning än det nått Sverige nu. Sen kan alla bara slå på sina egna miniräknare o nå 1-100000 smittade. Där är vetenskapen just nu. Ingen vet framtiden. Och alla blir arga när framtiden blir nu. Tegnell får skit oavsett om det blir 10 eller 10000 smittade. För ingen kan se i spåkulan. Men man kan förbereda sig eller hur 😃

Lite så. Italien tog i med hårdhandskarna redan i början och nu har dom flest smittade i Europa.

Faktum är att risken är låg i Sverige. Varför är det provocerande? Vad är det som säger att Sverige inte har beredskap? Vi gick från 1 till typ 8 labb som kan testa för Corona nyligen.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Jag kan inte se annat än att det är två dödsfall i Italien, båda äldre personer, en i Padova (Veneto) och en i Lombardia. I båda fallen kommer smittan tydligen från samma källa.

38-åringen är allvarligt sjuk, men inte avliden.

Här är en artikel från Il Tirreno som blir relativt lättbegriplig i googles översättning.

https://iltirreno.gelocal.it/italia-mondo/cronaca/2020/02/22/news/coronavirus-50-mila-persone-isolate-il-focolaio-in-lombardia-spaventa-l-italia-1.38499592

Jag läste fel. Det är bara 2 döda.
Ingen död 39 åring.

Sorry.
Citera
2020-02-22, 19:34
Medlem
Citat:
"Sanningen" ja. Vad är sanningen? Smittspårning fungerar uppenbarligen fortfarande eftersom dom allra flesta fallen i både Sydkorea och Italien verkar hittas. Vem säger att smittspårning är meninglöst och att viruset är "helt utom kontroll" förutom Doomers? Det är flera europeiska länder som inte har någon smittad alls. Så hur är viruset "utom kontroll" i Europa? Att vi skulle få lokala utbrott visste vi. Det har Tegnell också meddelat.

Så vad är denna "sanning" som man ska gå ut med tycker du? Man rapporterar det som WHO säger och om det som sker i världen.

Vad göra andra länder annorlunda?

Doomers? Nej, det är vad WHO säger, fall dyker upp utan att man kan reda ut varifrån smittan kommer, det är definitionen på "community spread" och att smittspårning inte längre är möjlig.

Se video:

https://www.youtube.com/watch?v=VasccCzr2TY
Citera
2020-02-22, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Enligt folkhälsomyndigheten sker smittspridning genom droppsmitta. Enligt WHO är det luftburet. Vad gäller? Följer inte FHM WHOs rekommendationer?
1. Kontaktsmitta - ja
2. Droppsmitta - ja
3. Aerosoler - ja
4. Äkta luftburet - nej

Slut
Citera
2020-02-22, 19:35
Medlem
Citat:
Fast det finns ju inget som tyder på att "Patient 0" faktiskt är "Patient 0" så det hela är totalt meningslöst att spekulera i.

Webasto är också ett litet företag. Ett tiotal blev smittade på själva företaget. Att spekulera i om den här chefen är smittad är oerhört ointressant.

Tack för din åsikt.
Det är enligt mig inte meningslöst att spekulera kring patient 0. Tvärtom bör man hoppas på att patient 0 är just patient 0, annars är förmodligen den dolda smittspridningen ännu större. Denna person har åtminstone 1) varit i Kina 2) känt sig förkyld.
Chefen är enligt mig heller inte ointressant då han träffat en potentiell smittspridare och nu är ute på resa i Europa.
Citera
2020-02-22, 19:36
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Doomers? Nej, det är vad WHO säger, fall dyker upp utan att man kan reda ut varifrån smittan kommer, det är definitionen på "community spread" och att smittspårning inte längre är möjlig.

Se video:

https://www.youtube.com/watch?v=VasccCzr2TY

Jag såg WHOs presskonferens. Jag vet vad som sas. Man oroas över spridningen i Sydkorea och Iran, dock arbetar man med smittspårning och i Sydkorea har man lyckats ganska bra. Italien smittspårar också ganska bra. Iran är knepigare. Att påstå att viruset är "utom all kontroll i Europa" är en grov överdrift.
Citera
2020-02-22, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Att sätta städer i karantän i Europa vore en brutal reality check.
Det kan nog komma. Även i Sverige.
Citera
2020-02-22, 19:38
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Tack för din åsikt.
Det är enligt mig inte meningslöst att spekulera kring patient 0. Tvärtom bör man hoppas på att patient 0 är just patient 0, annars är förmodligen den dolda smittspridningen ännu större. Denna person har åtminstone 1) varit i Kina 2) känt sig förkyld.
Chefen är enligt mig heller inte ointressant då han träffat en potentiell smittspridare och nu är ute på resa i Europa.

Hur vet du att chefen träffat Patient 0? Uppenbarligen är Patient 0 frisk eftersom han är negativ. 21 januari är ett tag sedan och Patient 1 har varit sjuk i över två veckor enligt italiensk media. Risken att chefen är smittad är otroligt liten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in