Citat:
Ursprungligen postat av
pailin
Tack för att du finns här NurseRatched och kan ingjuta lite hopp. Hoppas innerligt att du har rätt.
Alltså: Jag skrev tidigt att det här kan bli riktigt illa. Jag vill bara ge mitt perspektiv på det hela och har personligen inte så stora rädslor runt just detta.
SARS.CoV-19 kan bli riktigt allvarliga för vårt samhälle men det kommer inte att gå under för det här.
Däremot kan det så klart ge upphov till personliga tragedier i många familjer.
Naturligtvis även i min egen. Men det vi ser just nu är inte jätteallvarligt tycker jag.
Blir det många smittade kan vi isolera, exempelvis, en nedlagd skola och förlägga patienter som inte är allvarligt sjuka där personal är premedicinerad med antivirala läkemedel. En ssk som tar ordinationer från en infektionsläkare, kan delegera till usk och usk kan få hjälp av outbildade biträden som snabbrekryteras.
Det man ska vara observant på, däremot, är när det kommer en
superinfluensa av Spanska sjukans typ. Det kan decimera antalet människor i landet så pass att vi inte känner igen det efteråt.
Jag hoppas att vi då har tillräckligt med lokaler och ssk, för att ta hand om alla de svårt sjuka i en sådan pandemi.
Lyssna gärna på den här dokumentären som ger en balanserad syn på en allvarlig pandemi:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1446969