2019-10-18, 00:55
Medlem
Har precis installerat macOS Catalina på min 11 år gamla MacBook Pro Unibody från 2008. Var först tveksam till hur det skulle fungera men det flyter på bra. Följde den här guiden.

https://www.youtube.com/watch?v=wxFzZWqoCng
Citera
2019-10-18, 08:11
Medlem
Kongruensbojds avatar
Fint! Kanske ska testa på min gamla Air från sent 2010. Om 2GB ram är tillräckligt alltså.

Ändå ganska många steg tyckte jag det var.
Citera
2019-10-18, 12:10
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1200VB
Har precis installerat macOS Catalina på min 11 år gamla MacBook Pro Unibody från 2008. Var först tveksam till hur det skulle fungera men det flyter på bra. Följde den här guiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Fint! Kanske ska testa på min gamla Air från sent 2010. Om 2GB ram är tillräckligt alltså.

Ändå ganska många steg tyckte jag det var.

Så det kan fungera på en så pass gammal ?
Någon här på flashb skrev Macbook från 2012 annars

Ska väl försöka skaffa en och frågade hur gammal den fick vara
Kan ju fungera med äldre också, beror väl lite på vad man gör på datorn osv
Citera
2019-10-18, 13:21
Medlem
Man måste ha en APFS-volym för att kunna använda sig av macOS Catalina, något som äldre Mac inte har stöd för. Men det går att komma runt det och det är det som guiden går ut på. Men det fungerar inte på hur gamla modeller som helst. Det står på den här sidan vilka modeller som fungerar.

Early-2008 or newer Mac Pro, iMac, or MacBook Pro:
MacPro3,1
MacPro4,1
MacPro5,1
iMac8,1
iMac9,1
iMac10,x
iMac11,x (systems with AMD Radeon HD 5xxx and 6xxx series GPUs will be almost unusable when running Catalina.)
iMac12,x (systems with AMD Radeon HD 5xxx and 6xxx series GPUs will be almost unusable when running Catalina.)
MacBookPro4,1
MacBookPro5,x
MacBookPro6,x
MacBookPro7,x
MacBookPro8,x

Late-2008 or newer MacBook Air or Aluminum Unibody MacBook:
MacBookAir2,1
MacBookAir3,x
MacBookAir4,x
MacBook5,1

Early-2009 or newer Mac Mini or white MacBook:
Macmini3,1
Macmini4,1
Macmini5,x (systems with AMD Radeon HD 6xxx series GPUs will be almost unusable when running Catalina.)
MacBook5,2
MacBook6,1
MacBook7,1

Early-2008 or newer Xserve:
Xserve2,1
Xserve3,1

http://dosdude1.com/catalina/
Citera
2019-10-18, 13:37
Medlem
Citat:

Whaat?

Funkar det?

Jag har själv en 2009 Mbp 13”. Jag trodde El Capitan var det nyaste den klarade av?

Menar du att jag kan trycka in nyare OS i den?
Citera
2019-10-18, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Whaat?

Funkar det?

Jag har själv en 2009 Mbp 13”. Jag trodde El Capitan var det nyaste den klarade av?

Menar du att jag kan trycka in nyare OS i den?

Ja det är precis vad jag menar. Men du måste följa guiden jag länkat till ovan.
Citera
2019-10-18, 16:15
Medlem
Det handlar alltså om att det inte stöds direkt av Apple utan att man måste ”trixa” sig förbi Apples ”spärrar” för att kunna installera de nyaste OSen. Man får också räkna med att det inte kan garanteras att precis allt kommer att funka som det ska, utan vissa saker kommer inte att funka alls eller bara delvis. Man bör alltså inte dona med detta på en dator som är viktigt att den verkligen funkar felfritt, alltid. Men kul på en äldre som man kanske ändå har liggande.

Kör själv High Sierra på en 2009 MacBook Pro utan större trauman....
Citera
2019-10-25, 20:43
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Tack för tipset, satt just och funderade på vad jag skulle göra med en gammal iMac och en Mac Mini. Båda har 8 Gb Ram, iMacen har en SSD, så den lär kännas hyfsat snabb med Catalina. Ska sätta i en SSD i Mac Minin i morgon.

Har egentligen ingen nytta själv av dessa burkar, men om det funkar bra med Catalina så ger jag bort dom till släktingar, och då får man lite respit i frågor som: ”Bank-ID funkar inte på min dator, den är för gammal. Du kan ju detta med datorer, hjälp mig.” 😁
Citera
2019-10-26, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Tack för tipset, satt just och funderade på vad jag skulle göra med en gammal iMac och en Mac Mini. Båda har 8 Gb Ram, iMacen har en SSD, så den lär kännas hyfsat snabb med Catalina. Ska sätta i en SSD i Mac Minin i morgon.

Har egentligen ingen nytta själv av dessa burkar, men om det funkar bra med Catalina så ger jag bort dom till släktingar, och då får man lite respit i frågor som: ”Bank-ID funkar inte på min dator, den är för gammal. Du kan ju detta med datorer, hjälp mig.” 😁

Använd Mobilt BankID.
Citera
2019-11-18, 21:36
Moderator
Rassas avatar
Passar nog bäst i mjukvaruforumet: Mac och macOS —> Programvara: macOS /Moderator
Citera
2019-11-19, 18:22
Medlem
Jag har Catalina på en elva år gammal iMac. Funkar utmärkt. Max RAM och definitivt en SSD skulle jag säga är nyckeln för att få det att flyta på.
Fast ur säkerhetssynpunkt ska man komma ihåg att detta hack kräver att man stänger av SIP, System Integrity Protection. För att göra en lång historia kort så ”rootar” man sin mac vilket öppnar upp den för olika typer av skadlig programvara på djupet.
Men med det sagt, vet man bara vad man gör och hur man ska vara försiktig, så är det bra om man kan förlänga tjänsteåren för annars helt duglig hårdvara.
Citera
2020-02-22, 17:20
Medlem
526s avatar
Är det bra med Catalina på en iMac från 2015? Har High Sierra nu och allt är kanon.
Blir den segare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in