2020-02-22, 00:35
Medlem
Ekonomiskt kommer det svida som sjutton för världsekonomin.

Under SARS 2003, stod Kina för 2% avvärldens BNP. Nu står Kina för ca 20%!! Ser man till just verkstadsindustrin, så uppskattas Kina stå för ca 1/3 av hela världens BNP.

Nu har Fortune en artikel som säger att 94% av alla Fortune 1000 företag kommer få problem av varierande grad.

https://fortune.com/2020/02/21/fortune-1000-coronavirus-china-supply-chain-impact/

Citat:
"When you look at SARS outbreak in 2003, they were 2% of global GDP," Alster said. "Today they're 20%."

Citat:
Now, as coronavirus continues to spread, the region of China most heavily affected by the outbreak is a hub of global supply chains. A new Dun & Bradstreet study estimates that 163 of the Fortune 1000 have tier 1 suppliers—those they do direct business with—in the area. And 938 have tier 2 suppliers, which feed the first tier.

"That's where it becomes troubling," Nelson said. "It's going to be that [item] where only one plant is qualified to make that and it's going to interrupt a whole production line."
Citera
2020-02-22, 00:36
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Eh..? Det är väl upp till respektive land att avgöra det.

Självklart. Se det mer som ett tankeexperiment.
Citera
2020-02-22, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tack min vän! Ja jag spekulerar, precis som du och alla andra. Endast sanningen framåt kommer ju att säga hur det blir.

Ja dina tidigare spekulationer om antalet fall i Sverige har ju inte stämt. Jag kan väl slå till med max 20 fall till och med juni som motbud och sedan blir det lugnt. Möjligen kommer en våg till nästa vinter.
Citera
2020-02-22, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jo, det gör det och det skulle vara intressant med en kartläggning av hur stor kapacitet Sverige egentligen har för den typ av patogen man anser behöver vårdas i specialutformade rum. Om inte för den här smittan, så kanske för nästa.

Håller med dig om det fetade.

Det är intressant, helt klart. Jag ska höra mig för i veckan och se om jag kan återkomma med relevant information. Jag gissar att man har dimensionerat mot kända patogener som ebola och smittkoppor, dvs det finns möjlighet att på vissa sjukhus isolera ett antal patienter. Men det är bara min gissning. Jag tror att det är svårmotiverat att binda resurser för ett storskaligt utbrott av en dödlig luftburen smitta i Sverige då det inte är särskilt sannolikt att det kommer ske något sånt.
Citera
2020-02-22, 00:43
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Ekonomiskt kommer det svida som sjutton för världsekonomin.

Under SARS 2003, stod Kina för 2% avvärldens BNP. Nu står Kina för ca 20%!! Ser man till just verkstadsindustrin, så uppskattas Kina stå för ca 1/3 av hela världens BNP.

Nu har Fortune en artikel som säger att 94% av alla Fortune 1000 företag kommer få problem av varierande grad.

https://fortune.com/2020/02/21/fortune-1000-coronavirus-china-supply-chain-impact/
Är väl i det långa loppet bra. Mer nationell produktion. Kommer ihåg när Volvo 140 och 240 plockades ihop i Sverige. V70 behövde delar från 72 olika länder. Globalisterna kan ju sitta med sina nyritade kartor och sucka.
Citera
2020-02-22, 00:45
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Är väl i det långa loppet bra. Mer nationell produktion. Kommer ihåg när Volvo 140 och 240 plockades ihop i Sverige. V70 behövde delar från 72 olika länder. Globalisterna kan ju sitta med sina nyritade kartor och sucka.

"Nationell produktion" för Volvo Cars del innebär att bilarna görs i Kina. Jag tror att du kan dra dig till minnes att det var ganska länge sedan det bolaget var svenskt.
Citera
2020-02-22, 00:46
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Du postade fake. Shit happens. För mig är det avklarat. Men du står på dig .

Din yoytube-kille påstår sig visa lik på gatorna i Wuhan.

Din filmsnutt är inte från Wuhan.

Det rör sig om bostadslösa arbetare i södra Kina som sover utomhus.

Filmsnutten är ursprungligen från en person som vill påtala detta problem.

Detta löstes här i tråden i förmiddags. Gå tillbaka i läs.

Detta räcker för att såga killens trovärdighet.

Jag har inget intresse att dra upp detta mer.

Kom gärna med andra länkar.

Snillen spekulerar, visa bevis på detta är du snäll! Du lever inte som du lär andra.

Du ignorerar hela videon och snöar in på att de inte skulle finnas grönska Wuhan. Snacka om sila mygg och svälja kameler. Det som är det största faket i detta är din brist på logik och argumentation.

Du begär ny länkar men bidrar själv inte, utan kritiserar andra som bidrar. Lustig hen.
Senast redigerad av naturtvål 2020-02-22 kl. 00:49.
Citera
2020-02-22, 00:49
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
"Nationell produktion" för Volvo Cars del innebär att bilarna görs i Kina. Jag tror att du kan dra dig till minnes att det var ganska länge sedan det bolaget var svenskt.
Vet det. Men var en referens hur det kunde vara. Har skrivit det tidigare i tråden att för tio år sedan innan Kina köpte Volvo. Oavsett så krymper gränserna för importen krymper även makten för globalisterna.
Citera
2020-02-22, 00:50
Medlem
Alltså följer sidan worldometers.

Igår kväll var det mer än 1 smittad på ”sweden” tänkte läsa mer idag.

Kollade imorse alla tidningar men hittade inget. Kollade sidan igen varpå det återigen stod bara 1.
Trodde jag bara drömt men kunde svurit på att det var mer än 1.

Idag när jag kollade var denna 1 markerad grön och förflyttad till recovered. Läst massor i tråden men nu när jag kollar är den inte längre recovered heller. Vad fan händer med sveriges rapportering? Har jag drabbats av akut allvarlig frontallobsdemens eller har någon mer sett detta?
Citera
2020-02-22, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Tja

Det här var vad jag trodde från första början. Dom snabbt uppbyggda sjukhusen är inte sjukhus utan center för avrättning av smittade.

En högt uppsatt kines bekräftar detta.

Eftersom du postar en länk till detta så tror du antagligen på det själv. Jag tycker det är så korkat att jag faktiskt tycker du är förtjänt ångesten det borde ge att tro på det där.
La du märke till att den postades den 16'e januari? I texten står det att en omfattande global massdöd kommer att börja efter en vecka, d v s imorgon... Det måste gå jävligt fort inatt då...
Stephen King skriver bättre berättelser ...
Citera
2020-02-22, 00:51
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Tja

Det här var vad jag trodde från första början. Dom snabbt uppbyggda sjukhusen är inte sjukhus utan center för avrättning av smittade.

En högt uppsatt kines bekräftar detta.

Det låter knappast troligt. Är så mycket uppgifter som går stick i stäv med fakta från trovärdiga källor att det blir löjeväckande. Det är taffligt skrivet dessutom. Hoppas slippa se den konspirationslänken igen i detta forum.
Citera
2020-02-22, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Alltså följer sidan worldometers.

Igår kväll var det mer än 1 smittad på ”sweden” tänkte läsa mer idag.

Kollade imorse alla tidningar men hittade inget. Kollade sidan igen varpå det återigen stod bara 1.
Trodde jag bara drömt men kunde svurit på att det var mer än 1.

Idag när jag kollade var denna 1 markerad grön och förflyttad till recovered. Läst massor i tråden men nu när jag kollar är den inte längre recovered heller. Vad fan händer med sveriges rapportering? Har jag drabbats av akut allvarlig frontallobsdemens eller har någon mer sett detta?

Det stämmer, jag kollade också tidigare, det är ändrat. Vore intressant att veta varför/hur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in