2020-02-21, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
SARS-CoV-2 är namnet på den nyaste upptäckta varianten (upptäcktes 2019). Även under benämningen Covid-19.

Om man i epidemiologin t o m har namnet SARS i detta nya virus, då indikerar det väl med all önskvärd tydlighet att det är besläktat.

Har dock aldrig sagt att det inte är besläktat , har bara sagt att viruset påminner inte om sars eller mers strukturellt sett.
Citera
2020-02-21, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det följer fortfarande samma mönster.

1. Smittade kineser som är ute och reser.

2. Personer som kommer hem från resa i kina.

3. Personer som varit i kontakt med grupp 1 og 2.

Och flygplanen från kina fortsätter att landa på Arlanda. När sedan fallen med smittat folk med andnöd radas upp utanför klinikerna, så lär väl löfven från regeringsbunkern hålla ett tal till nationen, där han konstaterar att man varit naiva o att orsaken till denna pest är överklassens semestervanor.

Jag tror att vi nu kommer att se en okontrollerad spridning även i Europa.

Hur många svenskar är nu inte i skidorterna i Italen og österrike?

Hur många Svenskar är nu på väg till Thailand o Vietnam?

Ja man tycker Swe/Västeuropa borde ta till ytterligare åtgärder då många länder såsom Us , Storbritannien,Australien, Ryssland, Nederländerna, Israel, Vietnam , Sydkorea osv har regler där man stäng ute vissa medborgare/alt. sätter dem i karantän efter vistelse utanför landet och kommer från vissa länder/ alt utför test på vanliga influensapatienter också.
Betänk också att svenskarna är ett resande folk bl a många Thai resenärer och, dessutom bor det många kineser och iranier här.
Skulle det bli en större utbrott i Italien nu så kommer tror jag EU att kräva utökade restriktioner och Swe kommer tvingas att haka på.
Citera
2020-02-21, 21:30
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Gillar att såna som du går till påhopp för att försöka dominera en diskussion som du inte ens har koll på.

Jag noterade bara att du i haschdimman ifrågasatte bekräftade och välkända uppgifter men det är ingen fara. Jag förlåter dig.
Citera
2020-02-21, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natasss
Rykten från bekanta i Iran säger att det är mycket mer spritt än vad vi vet i svenska nyheter. Även i Bukan i nordvästra Iran pratar lokalbefolkningen om att det har kommit till stan. Inga döda enligt ryktena än men det verkar allmänt vedertaget att smittan är på orten.

Symptomerna är i princip samma som influensa, så hur vet dina bekanta vilka som har coronaviruset om jag får fråga? Låter mest som bs rykten baserat på absolut ingenting. Med det sagt så kan det säkert vara utspridd, men du måste ju liksom ha lite källkritik innan du postar sådant.
Citera
2020-02-21, 21:31
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag förstår att det gör ont att erkänna att man har haft fel.
Inte det minsta. Har värk så det räcker. Hoppas jag har tokfel och du har rätt.
Citera
2020-02-21, 21:32
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja, men inga kända fall fanns. Det är som i Sverige idag om du går till akuten har ingen skyddskläder.

Så är det. O därför är slaget mot corona-19 redan avgjort.

Viruset har vunnit.
Vilket betyder Ca 300 000 döda i Sverige det kommande året.
Citera
2020-02-21, 21:33
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
9 döda inklusive en 5 årig flicka

Vilken sanslöst usel källa.
Citera
2020-02-21, 21:34
Medlem
Citat:
Så är det. O därför är slaget mot corona-19 redan avgjort.

Viruset har vunnit.
Vilket betyder Ca 300 000 döda i Sverige det kommande året.
Ta bort en nolla så är det nog en rimligare siffra. Men i övrigt håller jag med, man är inte tillräckligt förberedd.
Citera
Medlem
Citat:
Det intressanta är att det fortfarande inte har rapporterats några fall i Afrika, Latinamerika eller Sydamerika.

Lagos o Mexico City är öppna mål om spridningen får fart.

Hög luftfuktighet kan hämma virusets spridning (flyger inte lika långt + att slemhinnorna har lättare att göra sig av med "skit") , höga temperaturer kan också dämpa - kan vara Indiens räddning också. Verkar som om det inte blev några fler än tre där heller...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
"Vote tacksamt" om du själv lärde dig att jämt knacka rätt på tangentbordet innan du hackar på andra.

Vore ochså bra om du lärde dig att verifiera källor. Artikeln du refererar till kom ut 10 jan.

Först den 24 jan hade vi första mappningen av viruset.

Jag vet när artikeln kom ut, och för att referera återigen till samma artikel så kommer här ett citat.

"The teams got complete genome sequence data from about 10 patients"

Och dessutom så mappade det genomet på viruset super snabbt.

Men en person som stavar besläktat genom att skriva "bäsläcktat" kan inte hävda att man knackar fel på tangenterna...

Lär dig läsa o skriva innan du slänger ur sig saker tack.
Citera
2020-02-21, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Patienten i Jönköping vårdas i ett sådant rum; luftsluss och övertryck i rummet.

Förhoppningsvis i ett rum med undertryck.

Patienter som kräver inneliggande vård vårdas i isoleringssal med undertryck på
infektionsavdelningen,

https://www.rvn.se/contentassets/b9726e24988f4fb2b98e932149f3323c/handlaggning-av-misstankt-fall-av-coronavirus-2019-ncov.pdf
Senast redigerad av Sanakhte 2020-02-21 kl. 21:38.
Citera
2020-02-21, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag noterade bara att du i haschdimman ifrågasatte bekräftade och välkända uppgifter men det är ingen fara. Jag förlåter dig.

Har fortfarande inte fattat varför du tjafsar med mig när jag bara har påstått att detta nya virus INTE liknar sars eller mers, men har aldrig heller påstått att det inte tillhör Corona familjen.

Du fortsätter med påhopp och förlöjligande trots att jag redan har snackat sönder dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in