Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-21, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Om det skulle varit skandiamannen som mördade Palme!
Vad skulle han vinna på att kontakta media och synas i både tidningar och TV efteråt?

Nä, finns inte en chans att det är han.
Hur mycket info finns det om hans familj och den planerade fjällresan dagen efter mordet?
Varför avfärdade polisen honom så fort från utredningen?

Han kan ju knytas till platsen eftersom han 23.19 lämnade Skandiahuset. Han måste på nåt sätt få en roll som inte är rollen som gärningsman och då är det ju ett tidigt vittne som han försöker bli. Skulle kan inte gjort detta så skulle han förmodligen blivit mer misstänkt. Väktarna på Skandia skulle t ex börja undra Stig var var du när detta hände? Mycket smart av Stig skulle jag säga.

Holmer avfärdade honom. Han var inte trovärdig som Palmemördare. En person med vapenvana som umgicks i kretsar som hatade Palme och som bevisligen fanns i närheten av mordplatsen.
Citera
2020-02-21, 20:25
Medlem
Nickelodions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
...
Det mest förvånande är ändå att Petersson väljer att gå ut och säga detta just nu. Märkligt. Varför väljer man att sätta sån enorm press på sig själv?? Jag har så svårt att se att någon säger detta utan att verkligen ha något riktigt säkert.

Han sätter inte press på sig själv (iofs gör han väl det med) utan på anhöriga till mördaren som nu får lite betänketetid innan han, som han sagt, ska överväga om han ska åtala. Man kan inte åtala en död, men man kan åtala levande efterlevande.
Senast redigerad av Nickelodion 2020-02-21 kl. 20:29.
Citera
2020-02-21, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuneRusk
Stämpeluret kollades och tiden justerades 1 minut. Mordtiden är ändå förhållandevis fastställd till 23:21-20 även om det också är omdebatterat.
Men du har rätt i att vittnesmål förändras över tid. Se bara på LP som kom på allt fler detaljer om mördaren. Det ligger i sakens natur att man vill hjälpa till att lösa ett brott av det här slaget och försöker minnas fler detaljer som tyvärr ofta är fel eller missvisande. För egen del fäster jag mest uppmärksamhet till det första uttalandet ett vittne gör. SE vittnade efter nästan 2 veckor då en hel del uppgifter publicerats i tidningarna. Dessutom anpassade han vittnesmålet genom att byta ordning på händelserna.
LJ stod i korsningen när han såg ned mot Sveavägen. Jag har inte sett någon mer specifik position än så. I förhör med SE uppger förhörsledaren att det inte kan vara LJ som SE sett. Har du någon annan bekräftad position på LJ?
Ja, mordtiden 23.21.20 plus minus tio sekunder.
Stämpeluret visade bara minuter, och klockan kan ha varit vad som helst inom ramen för denna minut.
Hur länge han talade med väktaren kan variera mellan en halv till två minuter. Felmarginalerna blir så många om man lägger ihop dem att man bara går bort sig om man ska försöka fastställa när SE kom ut på gatan i förhållande till mordet.
Det låter sig helt enkelt inte göras.

När det gäller LJ förhåller det sig så att han stod på den högra sidan av barackerna i korsningen vid Luntmakargatan vid själva mordet, alltså invid samma husliv som tunnelbanenedgången.
Där stod han kvar tills mördaren sprungit förbi.
Alltså fram till ca 30 sekunder efter mordet.
Därefter flyttar han sig över till den andra sidan av byggbaracken och ställer sig väl synlig framför det svagt upplysta kulturhuset vars hörn sticker fram någon meter.
Mördaren i trappen på väg upp, och SE nere vid mordplatsen.
Denna observation berättar SE om redan kl 12 dagen efter mordet i ett kort förhör.
SE kan därmed omöjligen vara gärningsman.

Vill du veta mer om Lars förflyttningar kan jag rekommendera att gå till förhöret den 4 april sid 40 och framåt.

Om förhörsledaren tror annat är han inte medveten om LJ:s förflyttning.
Det är inte heller Lars Larsson som gjorde ett stort nummer av detta i sin bok.
Senast redigerad av MacMackay 2020-02-21 kl. 21:09.
Citera
2020-02-21, 20:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Om det skulle varit skandiamannen som mördade Palme!
Vad skulle han vinna på att kontakta media och synas i både tidningar och TV efteråt?
Det vore inte första gången en GM söker uppmärksamhet. Det var i så fall även damage control, som ju fungerade.

Citat:
Nä, finns inte en chans att det är han.
Hur mycket info finns det om hans familj och den planerade fjällresan dagen efter mordet?
Varför avfärdade polisen honom så fort från utredningen?
En serie triviala misstag, verkar det som.
Citera
2020-02-21, 20:29
Bannlyst
Nä, Christer Andersson känns mer trolig.
Bodde i närheten, ägde en magnum357 som aldrig provsköts, hade motiv och möjlighet, och tog livet av sig när polisen sökte honom i hemmet.
Inga vänner som kunde avslöja honom.
Brukade ofta åka till ett café på Sveavägen och sitta och minnas mordet.
Tog ofta kvällspromenader, det var så han upptäckte Palme när han gick in på bion.
Gick hem och hämtade vapnet och ställde sig utanför Grand och väntade.
Töm den sjö där han bodde efter mordet, mammas sommarstuga, där ligger mordvapnet!
Citera
2020-02-21, 20:29
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Fast vi var väl egentligen ett antal här i tråden in the good old days som reagerade hyfsat starkt på SE redan då. Tyvärr lade jag för egen del mest energi på att debunka diverse dåraktiga påståenden från en annan användare just då.

Sen dess har jag bara haft väldigt svårt att få ihop skeendet med SE, något man verkligen hoppas få hugget i sten nu...
Ja så var det säkert.Jag tittar in i tråden ibland och ser samma återkommande frågeställningar som vi hade under några år.Ibland fastnar tråden vid tider och tidsangivelser etc.jag ler lite åt det.Ingen orkar väl läsa tråden från sida ett och framåt.

Jag gjorde det innan jag började skriva.Då tog det ett år att läsa.Nu tar det säkert minst det dubbla.
Citera
2020-02-21, 20:31
Moderator
OYs avatar
Är det ställt utom allt rimligt tvivel att skottet mot Olof var påsittande, eller avlossat högst 10-30 centimeter ifrån offret?
Citera
2020-02-21, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Jag tror ditt inlägg ligger väldigt nära sanningen. Mycket kloka funderingar.

Syftet med Petersons uttalande var inte i första hand att informera svenska folket om utredningsläget. Syftet med uttalandet är att sända ett budskap till främmande makt.

Han lämnar möjlighet för anstiftaren att träda fram och lägga korten på bordet innan Peterson gör det istället.

Just det. Notera att vår nuvarande statsminister reser till.. Sydafrika om knappa 3 veckor.
Citera
2020-02-21, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om teorin att OP dödas med det andra skottet stämmer, kan man dra några slutsatser av det?
Därav
Ja att det inte var en Palmehatare för då hade han klippt Palme med första skott och eftersom det inte fanns något Lisbethat eller känt hot mot henne så finns det bara en sak kvar. Ett teatermord där den som skulle spela mördare Stig Engström inte förstått vikten av att skjuta Palme först om det ska föreställa hat mot Palme. Därav förlöjligandet av Borgnäs bok från Gw då Borgnäs fokuserade på detta orimliga. Ingen Palmehatare skjuter Lisbet först så finns det inget hat är det en setup/psyops pilutta dig pilutta mig vi har blivit lurade men nu vet vi bättre.

Förmodligen fick HH reda på att Engström tabbat sig av de av Holmer anställda wt-män i skuggorna även kallade bandyspelare när han skulle låtsasskjuta Palme och döpte han till elefanten i porslinsfabriken och vidare negligerade hans förhör så det inte skulle komma fram något om detta fatala misstag som kunde raserat allt. Fast nu verkar Engström ändå få den belysning som han så länge trånade efter i medierna inte som den som sköt löspluggen utan nu som riktig mördare. Olika falla ödets lott. Fast det borde väl synas att krutet på Engströms jacka är från en startpistol
Att kulorna var utlagda dagen efter och att Sony spelade fiol när han förklarade det är något jag känner.
Senast redigerad av aktapirenelskling 2020-02-21 kl. 20:50.
Citera
2020-02-21, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktapirenelskling
Därav
Ja att det inte var en Palmehatare för då hade han klippt Palme med första skott och eftersom det inte fanns något Lisbethat eller känt hot mot henne så finns det bara en sak kvar. Ett teatermord där den som skulle spela mördare Stig Engström inte förstått vikten av att skjuta Palme först om det ska föreställa hat mot Palmemord. Därav förlöjligandet av Borgnäs bok från Gw då Borgnäs fokuserade på detta orimliga. Ingen Palmehatare skjuter Lisbet först så finns det inget hat är det en setup/psyops pilutta dig pilutta mig vi har blivit lurade men nu vet vi bättre.

Jag ska ge dig ett kort svar, jag tror inte på någon sorts teatermord.
Då tror jag det är större chans att Lennart Elektriker 42 år sköt OP för att han hade för stor näsa.
Citera
2020-02-21, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Jag tror ditt inlägg ligger väldigt nära sanningen. Mycket kloka funderingar.

Syftet med Petersons uttalande var inte i första hand att informera svenska folket om utredningsläget. Syftet med uttalandet är att sända ett budskap till främmande makt.

Han lämnar möjlighet för anstiftaren att träda fram och lägga korten på bordet innan Peterson gör det istället.
Anstiftaren i min teori har i första hand agerat utifrån personliga preferenser. Korten på bordet måste komma via polisiära och diplomatiska kontakter på svenskt initiativ.
Citera
2020-02-21, 20:49
Medlem
Nån som vet hur SE dog? Jag vill minnas att han tog sig själv av daga? Kan han kanske skjutit sig själv och de utrett vapnet nu isåfall och kunnat koppla det till palmerevolvern?

Om SE är GM så tror jag att han är den personligheten som skulle sparat revolvern som en trofé?

Är jag långsökt nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in