Citat:
Ursprungligen postat av
RuneRusk
Stämpeluret kollades och tiden justerades 1 minut. Mordtiden är ändå förhållandevis fastställd till 23:21-20 även om det också är omdebatterat.
Men du har rätt i att vittnesmål förändras över tid. Se bara på LP som kom på allt fler detaljer om mördaren. Det ligger i sakens natur att man vill hjälpa till att lösa ett brott av det här slaget och försöker minnas fler detaljer som tyvärr ofta är fel eller missvisande. För egen del fäster jag mest uppmärksamhet till det första uttalandet ett vittne gör. SE vittnade efter nästan 2 veckor då en hel del uppgifter publicerats i tidningarna. Dessutom anpassade han vittnesmålet genom att byta ordning på händelserna.
LJ stod i korsningen när han såg ned mot Sveavägen. Jag har inte sett någon mer specifik position än så. I förhör med SE uppger förhörsledaren att det inte kan vara LJ som SE sett. Har du någon annan bekräftad position på LJ?
Ja, mordtiden 23.21.20 plus minus tio sekunder.
Stämpeluret visade bara minuter, och klockan kan ha varit vad som helst inom ramen för denna minut.
Hur länge han talade med väktaren kan variera mellan en halv till två minuter. Felmarginalerna blir så många om man lägger ihop dem att man bara går bort sig om man ska försöka fastställa när SE kom ut på gatan i förhållande till mordet.
Det låter sig helt enkelt inte göras.
När det gäller LJ förhåller det sig så att han stod på den högra sidan av barackerna i korsningen vid Luntmakargatan vid själva mordet, alltså invid samma husliv som tunnelbanenedgången.
Där stod han kvar tills mördaren sprungit förbi.
Alltså fram till ca 30 sekunder efter mordet.
Därefter flyttar han sig över till den andra sidan av byggbaracken och ställer sig väl synlig framför det svagt upplysta kulturhuset vars hörn sticker fram någon meter.
Mördaren i trappen på väg upp, och SE nere vid mordplatsen.
Denna observation berättar SE om redan kl 12 dagen efter mordet i ett kort förhör.
SE kan därmed omöjligen vara gärningsman.
Vill du veta mer om Lars förflyttningar kan jag rekommendera att gå till förhöret den 4 april sid 40 och framåt.
Om förhörsledaren tror annat är han inte medveten om LJ:s förflyttning.
Det är inte heller Lars Larsson som gjorde ett stort nummer av detta i sin bok.